InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trillende handen of handtremor: Oorzaken en behandeling

Trillende handen of handtremor: Oorzaken en behandeling

Trillende handen of handtremor: Oorzaken en behandeling Iedereen heeft ooit wel eens last gehad van trillende handen. Een vervelend gevoel waar je je waarschijnlijk toch enkele vragen bij stelt. Was die vijfde kop koffie deze morgen er te veel aan of is het een symptoom van de ziekte van Parkinson? Het is onnodig om meteen te panikeren aangezien dergelijke trillingen zich kunnen voordoen zonder dat je het zelf beseft. Enkel wanneer het beven oncontroleerbaar wordt en dit het normaal functioneren van ons lichaam belemmert raadpleeg je toch best even de huisarts.

Wat zijn handtremoren?

Trillende handen, of ook wel handtremor genoemd, verwijst naar onwillekeurige ritmische bewegingen van de handen. Deze kunnen zowel worden ervaren in een toestand van rust als in beweging. Deze bewegingsstoornis is een gevolg van een complicatie in bepaalde delen van de hersenen welke verantwoordelijk zijn voor de bewegingen van de spieren in de handen. We kunnen doorgaans vier soorten tremoren onderscheiden:
  • Rusttremor: Treedt op wanneer het lichaam in rust is.
  • Intentietremor: Treedt op aan het einde van een beweging en wanneer een bepaald doel in zicht is.
  • Bewegingstremor: Treedt op bij het maken van bewegingen.
  • Posturale tremor: Treedt op wanneer een ledemaat in een gefixeerde positie wordt gehouden tegen de zwaartekracht in.

Hoewel trillende handen op elke leeftijd kunnen voorkomen krijgen voornamelijk mensen van middelbare leeftijd hiermee te kampen.

Oorzaken van trillende handen

Het is onnodig om meteen te panikeren wanneer je last hebt van trillende handen. Deze kunnen namelijk heel banaal zijn en kunnen worden veroorzaakt door verscheidene factoren.

Essentiële tremor

De essentiële tremor is een vaak voorkomende vorm van tremor. Dit type tremor is erfelijk en treft vooral ouderen (65+). Deze wordt veroorzaakt door degeneratie in de kleine hersenen of cerebellum. Dit is het deel van de hersenen dat instaat voor de coördinatie van bewegingen en acties maar ook voor enkele congitieve processen waaronder aandacht en taal. Iemand die lijdt aan essentiële tremor zal dus trillingen ervaren van de handen, het hoofd, de stem en de benen zonder het effectief te beseffen.

Ziekte van Parkinson tremor

Een andere oorzaak waarbij plots trillingen van de handen kunnen voorkomen is de ziekte van Parkinson, een aandoening aan het centrale zenuwstelsel dat voornamelijk wordt gekenmerkt door trillende handen. Dergelijke tremor treedt op wanneer de spieren in rust zijn en heeft naast de handen ook vooral invloed op lippen en benen. Deze vorm van tremor wordt meestal ervaren door mensen van 60 jaar en ouder.

Lage bloedsuikerspiegel

Wanneer de bloedsuikerspiegel daalt tot onder zijn normale waarde zal het lichaam dit proberen compenseren door de aanmaak van adrenaline wat op zijn beurt zal leiden tot mogelijke trilling van de handen. Dit kan worden vermeden door een evenwichtig dieet, een meer bepaald evenwichtige inname van suikers, te handhaven.

Angst

Angst en stress zijn de meest voorkomende oorzaken van trillende handen. Beiden gaan vaak gepaard met een posturale of intentietremor.

Cafeïne

Cafeïne kan trillende handen veroorzaken wanneer dit in overmatige hoeveelheden wordt geconsumeerd of wanneer je extra gevoelig bent voor het goedje. Het geeft het gevoel dat je je wakkerder voelt door zijn stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel. Cafeïne is te vinden in producten zoals koffie, thee en chocolade, frisdrank, pijnstillers en energiedranken.

Hyperthyreoïdie

Hyperthyreoïdie is een aandoening waarbij de schildklier te actief functioneert en te veel van het schildklierhormoon thyroxine produceert. Dit gaat gepaard met heel wat symptomen waaronder trillende handen.

Medicatie

Heel wat medicatie waaronder antidepressiva, anesthetica en kalmeringsmiddelen hebben invloed op de zenuwen wat kan resulteren in trillende handen.

Geen specifieke behandeling

De behandeling van een handtremor bestaat in eerste instantie uit het vermijden van die zaken die aan de basis liggen van de aandoening. Vermijd dus overmatig koffiegebruik en beperk inname van cafeïnehoudende dranken. Aangezien ook alcohol kan bijdragen tot het ontstaan van trillende handen is overdaad ook hier sterk afgeraden.

Wanneer je er toch niet erg gerust in bent of wanneer het trillen oncontroleerbaar wordt en het normaal functioneren van het lichaam belemmert raadpleeg je toch best even de huisarts. Verdere testen zullen dan moeten uitwijzen of er een onderliggende aandoening verantwoordelijk is voor de trillende handen.

Lees verder

© 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: symptomen van de ziekte van ParkinsonDe ziekte van Parkinson is een veelvoorkomende, progressieve neurodegeneratieve aandoening (aandoening van het zenuwstel…
Informatie over een Essentiële TremorInformatie over een Essentiële TremorAl jaren is een essentiële tremor de op één na meest voorkomende neurologische aandoening in Nederland. De aandoening on…
Wat is Parkinson en wat zijn de verschijnselen?Wat is Parkinson nou precies? Binnen Nederland komt Parkinson voornamelijk voor bij personen boven de 50 jaar. Verschijn…
Bewegingsstoornis en bewegingswetenschappenBewegingsstoornis en bewegingswetenschappenBewegingsstoornis: oorzaak, gevolg, behandeling. Een bewegingsstoornis wordt vanuit het zenuwstelsel veroorzaakt. Hierdo…
Parkinson: de oorzaak en verschijnselenEr is tot op heden nog een precieze oorzaak gevonden voor het ontstaan van de ziekte van Parkinson. Het is mogelijk dat…
Bronnen en referenties
  • https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/te-snel-werkende-schildklier
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/essentiele-tremor
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/ziekte-van-parkinson/symptomenchecker/item31915
  • http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=hypoglycemie

Reageer op het artikel "Trillende handen of handtremor: Oorzaken en behandeling"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 05-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!