InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaak

Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaak

Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaak Een onderhuidse knobbel, pijnlijk dan wel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zorgen om, terwijl de bobbel bijna altijd goedaardig is. Wel kan deze op een vervelende plek op de arm, de rug, de nek of boven de bilspleet zitten waardoor je er in het dagelijks leven last van hebt. Je kunt dan overwegen de plek chirurgisch te laten verwijderen. In andere gevallen is een behandeling vaak niet nodig en kan de bult probleemloos blijven zitten.

Vetbult of lipoom

Wat is een vetbult?

Een lipoom of lipoma wordt in de volksmond ook wel vetbult of vetbultje genoemd. Het gaat dan om een gezwel van vetweefselcellen dat goedaardig is. Een dergelijk gezwel ziet eruit als een ronde of ovale onderhuidse bobbel. Ze kunnen heel klein zijn, slechts een paar millimeter in omtrek maar het kunnen ook enorme knobbels worden. Het wordt nooit een harde schijf onder je huid. Vetbulten zijn altijd week, soms zelf fluctuerend. Er bestaan daarnaast ook gesteelde vetbulten. De aandoening beperkt zich niet tot mensen maar kan ook bij dieren als honden, paarden en knaagdieren voorkomen.

Waar kunnen vetbulten voorkomen?

Vetbulten kunnen overal op het lichaam voorkomen zo lang het maar een plek is waar vetcellen zitten. We zien echter dat ze vooral veel voorkomen op de rug, in de hals en op de onderbenen, bij de knie, de pols en op de onderarmen. Lipomen zijn feitelijk heel normaal en bijna ieder mens heeft er wel een paar maar vaak zijn ze erg klein en niet pijnlijk. Er is geen link met cellulitis. Het is ook niet zo dat ze vaker voorkomen bij mensen die overgewicht hebben of veel vet eten.

Xanthelasma en adiposis dolorosa

Iets dat erg op een lipoom kan lijken maar daar niet onder valt is een xanthelasma (ook wel palpebrarum), een geel bultje vlakbij het oog of het ooglid dat niet pijnlijk is. Dit betreft een ophoping van in de lederhuid opgeslagen cholesterol. Het bevindt zich in macrofagen, een bepaald celtype, en dus niet in de vetcellen. Het ontstaan van xanthelasmae is nog een medisch raadsel, al blijkt er soms een link te zijn met aderverkalking. Een xanthelasma is onschuldig en kan vaak behandeld worden door middel van een peeling met trichloorazijnzuur of door bevriezing van het plekje. Deze behandeling is puur voor cosmetische doeleinden, het kan geen kwaad om het te laten zitten indien je er verder geen last van hebt.

Er bestaat een zeer zeldzame aandoening waarbij het voorkomen van velen lipomen een van de belangrijkste symptomen is, te weten de Ziekte van Dercum, ook wel bekend als adiposis dolorosa. Bij patiënten met deze aandoening zijn de vetbulten groot in getal en zijn ze ook uitzonderlijk pijnlijk. Bijkomende symptomen zijn onder andere vermoeidheid, stijfheid, gewrichtspijn, warm aanvoelende plekken op de huid en een pijnlijke huid bij het douchen. In Nederland zijn er slechts iets meer dan een hand vol patiënten met de Ziekte van Dercum.

Een vetbult verwijderen

Het is normaliter niet nodig een lipoom te behandelen. Wanneer deze echter pijnlijk is, erg lelijk wordt, op een ongemakkelijke plek zit of een arts het vermoeden heeft dat het gezwel kwaadaardig kan zijn kan het echter gebeuren dat er een chirurgische ingreep (excisie) aan te pas moet komen. Een kwaadaardige vetbult (een liposarcoom) is overigens zeer zeldzaam. Zelfs wanneer de bult snel groeit en pijnlijk is of een branderig gevoel geeft hoeft dit nog niets te betekenen. Een probleem bij het verwijderen van een vetbult is dat het weefsel zo fluctuerend kan zijn er het is daarom tijdens een ingreep vaak lastig om alles weg te halen. Blijft er wat weefsel achter dan is de kans groot dat deze zal recidiveren. Een vervolgbehandeling kan dan nodig zijn.

Wat te doen als je merkt dat je een lipoom hebt?

Voel je een onderhuidse bobbel die voldoet aan de bovenstaande beschrijving en heb je hier ook last van dan is het raadzaam je eigen huisarts te raadplegen. Zoals gezegd is de kans dat de knobbel kwaadaardig is erg klein maar je wilt natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen. Is de bult erg lelijk en zit deze op een zichtbare plek of zit hij bijvoorbeeld net bij je boord of het bandje van je bh dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een chirurg om te laten beoordelen of de vetbult misschien verwijderd kan worden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een lipoom?Wat is een lipoom?Een lipoom is een goedaardig gezwel, ook wel vetbobbel genoemd. Het komt vrij vaak voor, ook bij kinderen. Het is in pri…
Bult op scheenbeen: oorzaken van bult of zwelling scheenbeenBult op scheenbeen: oorzaken van bult of zwelling scheenbeenLast van een zwelling of bult op je scheenbeen? Het scheenbeen is van de twee botten in het onderbeen; het andere been i…
Knobbelige of korrelige massa in lies of bovenbeenKnobbelige of korrelige massa in lies of bovenbeenVoel je een knobbelige of korrelige massa in de lies of aan de binnenkant van het bovenbeen dan gaat dit veelal om opgez…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Klein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnKlein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnHeb je een bultje of klein knobbeltje achter je oor, in je hals of je nek, links of rechts? Mogelijk heb je last hebt va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sikander Iqbal, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen, folder: 'Afwijkingen in en onder de huid'
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaak"

Reacties

Erik, 28-05-2019 14:03 #26
Ik heb in de buik streek veel lipomen zitten ook een paar onder de arm die pijnlijk zijn. Heb verschillende op de arm weg laten snijden een paar jaar geleden. Helaas zijn die weer terug. Een lichte verkleuring vd huid. Sommige groot en dan weer klein. Soms pijnlijk en sommige weer niet. Toch maar laten nakijken bij de huisarts?. maar ja wat kan die er verder mee.

Dela, 26-09-2018 15:00 #25
Bij mij is een lipoom ontdekt, bij de knie 15x 5,6 en 4-5 cm diep. Dit belemmerd mijn herstel, naar het vastzetten van mijn ruggenwervel. Wie heeft hier ervaring mee.

Dick Barnhoorn, 21-03-2018 11:56 #24
Ik heb volgens de huisarts een vetbult zitten vlak onder mijn ribbenkast. Binnenwaarts.
Heb een echo laten maken, is niet echt veel op te zien. Doch blijf ik er last van houden
Is het weghalen hier van een pijnlijk iets?
Hoor u graag.

Annette, 10-09-2017 10:17 #23
Ik heb zelf een lipoom van 30 centimeter lang en 10 breed in mijn bovenbeen gehad. Het zat in mijn spier. Dit leverde natuurlijk problemen op. Hiervoor heb ik een zware operatie in het AMC gehad. Maar dit is alweer 9 jaar geleden. Het gaat goed met mij nu. Het been is soms nog pijnlijk en vooral de eerste jaren heb ik problemen met lopen gehad. Ik begreep wel dat dit ook wel een uitzondering was. Ik heb nog niet iemand eerder gesproken die dit ook had. Verder heb ik vermoed ik nog wel meer lipomen. Ook komen deze lipomen in mijn familie voor. Wat ik heb begrepen dat ze lipomen alleen weg halen als je er last van heb. Anders kan het gewoon blijven zitten. Het litteken op mijn been ziet er keurig uit, bijna onzichtbare dunne streep, als is het wel van mijn knie tot mijn heup.

Ger, 14-07-2017 16:57 #22
Ik heb ze ook, over mijn hele lichaam alleen nog niet op mijn hoofd, onderbenen. Ze zijn lelijk en variëren in grootte. Voor het borstbeen heb ik een flinke (4 cm). Lelijk en mijn lijf begint raar uit te zien. Ze doen geen pijn maar toch maak ik een overweging om er enkele weg te laten halen.

Ramin, 06-06-2017 22:35 #21
Ik heb al een paar jaar een hard bolletje in mijn arm, eigenlijk tussen mijn biceps en triceps. Het is niet zichtbaar maar doet wel pijn soms en zeker als ik erop druk. Ik durf niet naar de dokter omdat ik bang ben om een slechte nieuws te krijgen :( Kan iemand mij helpen en weet iemand wat dat is?

Edwin Hansen, 29-05-2017 18:45 #20
Ik heb al bijna 10 jaar een bult op mijn hoofd dus niet onderhuids maar bovenhuids. Wie heeft hier ervaring mee?

Joke, 25-05-2017 11:56 #19
Toen ik rond de 35 jaar was kreeg ik de eerste vetbulten in mijn bovenbenen, niet 1 maar in een hele korte tijd heel veel ik denk zo rond de 30 stuks. Nu meer dan 30 jaar later heb ik overal vetbulten, alleen (nog niet) in mijn gezicht, nek en onderbenen. Het ergste vind ik dat ik ook vetbulten in mijn borsten krijg. Deze zijn heel pijnlijk en zelf controle voor borstkanker is niet mogelijk daar de vetbulten een verkeerd beeld geven. Verwijderen van de vetbulten is ik kan wel zeggen niet te doen daar ik er ontelbaar veel heb, en er blijven er ook steeds meer bij komen, daar ben ik wel bezorgd over. Als dit zo doorgaat zie ik er helemaal vreemd uit met overal die vetbulten over mijn hele lichaam. Ben er wel eens bij de huisdokter voor geweest maar dan krijg je het antwoord; ach het kan geen kwaad het is allemaal goedaardig.

Monica, 21-04-2017 19:49 #18
3 bultjes op mijn hoofd, onzichtbaar dus maar erg irritant, zeker wanneer kappers maar blijven zeggen; "weet je dat… "JA, dat WEET IK! Dus ga ik maar niet meer naar de kapper.
Ik denk dat ik ze misschien toch laat verwijderen…

Kun je er zelf voor kiezen of je ze wilt laten verwijderen? Ook al doen ze geen pijn of bezorgen ze verder geen lichamelijk ongemak?

Joney, 11-04-2017 16:25 #17
Ik heb er een weg laten halen van mijn voorhoofd. Nu wel een klein litteken van 2cm (wat ongeveer een jaar nodig heeft om minder zichtbaar te worden en twee jaar voordat je daar evt wat aan kunt doen), maar resultaat is naar tevredenheid. Wel zijn er zenuwen doorgesneden waardoor ik op een bepaalde plek geen enkel gevoel meer ervaar.
Ik had eerst veel hinder ervan in de vorm van hoofdpijn en druk op het oog. Nu is dat verleden tijd.

Frank, 28-03-2017 16:26 #16
Zelf heb ik een lipoom aan de onderkant van mijn buik gehad. Binnen 6 jaar ontwikkeld van knikker naar sinaasappel in grootte. Deze heb ik gisteren laten wegsnijden. Jammer dat ik het niet eerder heb gedaan. Operatie was pijnloos. God zij dank… ik voel me zo lekker licht. Hoef geen wijde kleren meer aan te schaffen. Ik zou jullie sterk adviseren zo'n bult weg te halen. Is alleen maar hinderlijk, vervelend… en het ergste is: geestelijk maakt het je kapot. Constant die angst dat het kanker is.

Bente, 16-01-2017 21:53 #15
Hallo,
Ik heb sinds deze week een grote vetbult onder me linker oog en ik heb het gevoel dat die elke keer groter wordt en ben bang dat het kwaadaardig is, ik ben al langs de dokter geweest en die zei dat het niet kwaadaardig was maar dat was voor dat die groter werd en pijn ging doen! Ik ben nu 16 bijna 17
Wat moet ik doen?

Virginia, 05-01-2016 22:35 #14
Ik heb toen ik een jaar of 16/17 was eentje laten weg halen die zo groot was al mijn elleboog! Ben nu inmiddels 24 en heb er vorig jaar weer 6 laten verwijderen uit mijn arm. Helaas kan ook ik er nog wel twintig laten weg halen in mijn arm. En daar tel ik niet eens mijn benen, rug en buik bij! Ze blijven maar groeien. Ik word er zo onzeker van. Blijf maar denken wat als er een bultje bij zit dat kwaadaardig is. Hoe moet je die ontdekken tussen al die bultjes?

Naoumi, 01-10-2015 18:16 #13
Ik heb ook een Lipoom men hand. maar ik had het eerst ni toen het kwam deed het heel veel zeer en kon ik men pols ni draaien ik ben naar de huisarst gegaan en hij wist dat het een vetbultje was en zei dat je er een operatie kan voor doen of gewoon laten ik heb gekozen om hem gewoon te laten het deed daarna niet meer pijn maar nu is die percies groter geworden en doet die weer heel veel zeer.

Talle, 18-05-2015 08:50 #12
Ik heb een vetbult ter grootte van een grote knikker in mijn bovenbeen. Als ik te lang loop dan krijg ik last. Maar als ik het afwissel met fietsen niet. Het blijkt niets te zijn want met de echo zeiden ze dat het geen k was. De huisarts dacht meteen aan een vetbult wat dus ook bleek volg de echo. Ik blijf twijfelen vanwege de pijn die doortrekt naar mijn knie als ik te lang loop. De arts zei dat de vetbult vast zat aan een spier en dat het vandaar pijnlijk voelde. Wie heeft dit ook zo ervaren?

Mo, 13-05-2015 17:10 #11
Even een vraag aan Petro, weet je inmiddels wat het is? Ik heb namelijk op precies dezelfde plek ook een bobbel, ook zoals jij hem beschrijft qua pijn.

Petro, 28-03-2015 00:53 #10
Ik heb nu al een tijd last van een bobbel onder mijn huid bij de grens bilnaad en bilspleet. Het doet niet veel pijn maar heb er last van als ik zit of er op druk. Advies zou zeer gewaardeerd worden. Reactie infoteur, 29-03-2015
Hallo Petro,

Het kan raadzaam zijn om contact op te nemen met je huisarts. Mocht het bijvoorbeeld gaan om een ontsteking dan kan antibiotica voorgeschreven worden. Blijkt het onverhoopt te gaan om iets als haarnestcyste (Sinus pilonidalis) dan is de hulp van een specialist mogelijk nodig.

Groet,
Dessal

Josi, 13-03-2015 06:18 #9
Zijn lipomen op te sporen met echoapparaten? Ik heb een grote vetbult onder het zwevende rib zitten. Maar ik heb het vermoeden dat ik er meer heb,
Groetjes Josi
.

Lisa, 18-01-2015 19:40 #8
Een week geleden viel me op dat er een rare bult op mijn been zit. Het zit niet echt op een ongemakkelijke plek, maar hij is erg groot (6-8 centimeter in de lengte 4 centimeter in de breedte). Het doet soms pijn. Wat moet ik hiermee doen? Reactie infoteur, 19-01-2015
Hoi Lisa,

Het klinkt mij in de oren als iets waar je het beste de huisarts even naar kunt laten kijken.

Succes,
Dessal

Angela, 12-12-2014 10:03 #7
Een paar maanden geleden viel mij op dat ik een onderhuids bultje heb aan mijn linker pols. Dit bultje was niet zichtbaar op het eerste gezicht maar nu is het een soort rode pukkel geworden, maar nog steeds onderhuids. Het vervelende is dat ik erop leun als ik typ maar weet niet wat wijsheid is, naar de dokter of niet?
Als ik erop druk dan is het een soort 'zenuwenpijn' want ik denk dat hij daarop drukt zeg maar.

Weet even niet of ik hier aandacht aan moet geven. Reactie infoteur, 12-12-2014
Hoi Angela,
Als je er last van hebt zou ik altijd even contact opnemen met de huisarts. Wellicht kan hij je vertellen of het vanzelf verdwijnt of dat het verwijderd kan worden.

Groet,
Dessal

Cluyck, 23-09-2014 02:03 #6
Een 5 tal jaar geleden mijn eerste 6 kobbels laten uithalen onder plaatselijke narcose ( rug + onderarmen)
vorig jaar er 65 tegelijk laten uithalen (volledige narcose) zowat over het volledige lichaam (onderarmen, bovenbenen, buik, borstkas)
En jammer genoeg ik kan er vandaag de dag gemakkelijk nog 250 laten uithalen. zelfs op plaatsen waar ze vorig jaar zijn uitgehaald heb ik al terug bobbels van een goede 5cm.
Ten einde raad ik kan niet elk jaar verlof vragen op het werk hiervoor, wat gaat mijn werkgever hier wel niet van denken.
Specialist anyone?

Whoknows, 17-09-2014 22:04 #5
Met zalfjes enz los je dit niet op, je moet ze in de dagkliniek laten verwijderen. Vorige maand heb ik er 3 laten wegnemen uit mijn armen. Een slordige 8 jaar terug ook een 4 tal laten wegnemen. Ik heb er nog zitten in de bovenbenen al ruim 20 jaar. Mocht ik ze allemaal laten wegnemen ik zou er denk ik 15 nog zo kunnen aanduiden. Is een raar fenomeen, in mijn familie zijn er maar 2, incl mijzelf die om de zoveel tijd es onder het mes moeten

Deceuninck Dirk, 09-09-2014 17:37 #4
Ik heb een lipoom ter hoogte van 12 thoracaal 1cm na rechts, duwt tegen de wervelcolon, kan da een oorzaak zijn van uitstraling?Kan ik da laten verdwijnen met compressen met kruiden?(gember)?met liposuctie?incisie?of moet dat diep uitgesneden worden.Bestaat er een inspuiting dat deze verschrompeld?

Jan B., 28-02-2014 13:34 #3
Al jaren heb ik een vetbult in mijn nek die intussen gegroeid is tot het formaat van een flinke knikker (lastig met de juiste maat van een overhemd kiezen). Bovendien is het tijdens het zwemmen of bij andere gelegenheden geen gezicht. Daarnaast is er sinds kort ook op mijn voorhoofd een vetbultje ontstaan dat ook groter en groter wordt. Ook geen fraai gezicht! Mijn huisarts zegt dat hij deze oneffenheden zelf kan verwijderen en dat ik hiervoor niet naar een specialist hoef te gaan. Mijn vraag is of dit verstandig is.

Maria, 22-02-2014 09:54 #2
Ik heb al 25 jaar een vetbult in mijn buik die in de loop der jaren groter is geworden zeg maar van een knikker tot nu een sinaasappel. Ik heb er niet veel last van. Ik ben stevig dus ik draag vaak wijde kleding maar vraag me af of het toch niet beter is om deze weg te laten halen?

A. Vermeulen de Boer, 13-06-2013 13:49 #1
Ik heb 2 bulten. de dr.zei ook dat het vetbulten zijn, maar bij mij zitten ze op de zenuw
wat pijnlijk is en uitstraalt. de dr.heeft zalf voorgeschreven, is dat voldoende?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!