InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenen

Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenen

Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenen Last van gele nagels aan vingers of tenen (gele teennagels)? Nagels kunnen je veel vertellen over je algemene gezondheid. Wanneer je vingernagels of teennagels geel tot geelbruin verkeuren, duidt dat meestal op een schimmelinfectie of schimmelnagel. Het kan ook betekenen dat je nagels door het gebruik van donkere nagellak zijn verkleurd. Ook rokers hebben regelmatig last van gele nagels, vooral aan de vingers waar de sigaret tussen bungelt. Dit komt door de rook van de tabak die langs je vingers gaat. Soms kunnen nagels geel worden als uiting van een chronische longaandoening, een leverziekte, door diabetes, of een mineralentekort. Gele nagels kunnen ook worden gezien bij psoriasis van de nagels, twenty-nail dystrophy waarbij alle 20 nagels zijn aangedaan) en het zeldzame gele nagel-syndroom.

Oorzaak van gele nagels

De kleur van je vingernagels en teennagels is waarschijnlijk niet het eerste wat je in gedachten hebt wanneer je aan je gezondheid denkt, maar gele nagels kunnen soms iets blootgeven over je gezondheid. Er zijn een aantal aandoeningen die gele nagelverkleuring kunnen veroorzaken, zoals:
  • Schimmelinfectie;
  • Leverziekte (geelzucht);
  • Longziekte (gebrek aan zuurstof kan resulteren in gele nagels);
  • Diabetes;
  • Vitaminetekort (vooral ijzer of zink);
  • Psoriasis van de nagels.

Gele nagels door nagellak

Heb je weleens gemerkt dat je nagels opvallend geel uitsloegen tussen lakbeurten in? Dit fenomeen treedt vooral op als je vaak je nagels lakt met donkere nagellak.

Wat te doen?

Breng een basecoat aan voordat je je nagels in een kleurtje lakt. Hierdoor wordt het pigment van de nagellak niet in je nagels opgenomen, wat een gele gloed kan geven. Tussen de lakbeurten door kun je je nagel ook even rust geven door ze een paar dagen niet van een kleurtje te voorzien.

Schimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMediaSchimmelnagel / Bron: Istock.com/BrantLeeMedia

Gele teennagels door schimmelinfectie

Gele verkleuringen of strepen (zogeheten 'yellow streaks') zijn meestal het gevolg van een schimmelinfectie of onychomycose. Een schimmelnagel kenmerkt zich door nagelranden die witgeel, groen of bruin zijn. De aangetaste nagels worden dik en brokkelig en kunnen zelfs (deels) loslaten.

Behandeling

Was je voeten zonder zeep en daarna je voeten goed afdrogen, ook tussen de tenen. Houd je voeten droog en voorkom zweetvoeten. Draag leren schoenen die goed ventileren en goed passen. Wissel iedere dag van schoenen. Draag elke dag schone, katoenen, wollen of linnen sokken. Voorkom voetschimmel door slippers te dragen in openbare ruimtes waar veel mensen blootsvoets lopen, zoals in doucheruimtes en zwembaden. Schimmelnagels kunnen onder meer behandeld worden met tea tree olie of door laserbehandeling.

Leverziekte (geelzucht)

Gele nagels kan een uiting zijn van een leverziekte, waarbij je last krijgt van geelzucht. Bij leveraandoeningen kun je ook last krijgen van vervormde vingernagels, zogeheten trommelstokvingers of horlogeglasnagels. Hierbij zijn de vingertoppen verdikt en de nagels lopen bol om de vingertoppen heen. Ook zijn de nagelriemen verdwenen. Bij een leverziekte is het van belang dat deze adequaat behandeld wordt.

Longaandoening

Een longaandoening kan leiden tot een gebrek aan zuurstof wat kan resulteren in gele nagels. Bij goede medische behandeling van de longaandoening, zullen je nagels vanzelf weer hun normale kleur krijgen.

Gele nagelverkleuring door diabetes

Bij sommige mensen met diabetes nemen de nagels een geelachtige tint aan. Vaak heeft deze nagelverkleuring te maken met de afbraak van suiker en het effect ervan op het eiwit, genaamd collageen, in nagels. Dit soort vergeling is niet schadelijk en hoeft niet te worden behandeld.

Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lijnen van Beau / Bron: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Mineralentekort

Een mineralentekort, vooral ijzer of zink, kan leiden tot gele nagels. Een ijzertekort kan leiden tot ronde of lepelvormige uitdieping in je nagels en broze nagels. Een zinktekort kan ook droge en broze nagels, evenals diepe, overdwarse groeven (ook wel lijnen van Beau genoemd) veroorzaken.

Wat te doen?

Zorg dat je gezond en gevarieerd eet. Indien er sprake is van malabsorptie, waarbij je dunne darm niet voldoende voedingstoffen opneemt uit voedsel, zal medische behandeling moeten plaatsvinden van de onderliggende oorzaak.

Psoriasis van de nagels

Psoriasis is een chronische huidziekten waar naar schatting meer dan 300.000 mensen van de Nederlandse bevolking last van heeft. Soms gaat psoriasis gepaard met nagelpsorisis, die moeilijk te behandelen is. Een van de symptomen van nagelpsoriasis is een geel-bruine verkleuring van de nagelplaat. Hierbij kan het 'olievlekfenomeen' optreden, waarbij het lijkt alsof er een druppel olie onder de nagel terecht is gekomen.

Behandeling

Lokale behandeling met een middel dat cyclosporine bevat kan een gunstig effect hebben. Hetzelfde geldt voor lotion of dunne gel met corticosteroid, eventueel gecombineerd met calcipotriol.

Twenty-nail dystrophy

Bij twenty-nail dystrophy treedt dystrofie op aan alle 20 nagels. De aandoening wordt gekenmerkt door verlies van glans en ruwheid (vergelijkbaar met schuurpapier) van het nageloppervlak. De oorzaak is niet bekend.

Behandeling

Er is geen effectieve behandeling aanwezig. Het is een zeer moeilijke aandoening om te behandelen en vaak zijn de resultaten onbevredigend. Behandelingen die zijn geprobeerd zijn onder meer:
  • Griseofulvin en andere orale antifungale middelen;
  • Systemische, topische en intralesale corticosteroïden;
  • Topische PUVA.

Symptomen van het gele nagel-syndroom / Bron: Herbert L. Fred, MD, Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Symptomen van het gele nagel-syndroom / Bron: Herbert L. Fred, MD, Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Gele nagel-syndroom

Het gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) is een zeldzaam syndroom, dat wordt gekenmerkt door drie symptomen:

Behandeling

Een specifieke behandeling voor het gele nagel-syndroom bestaat niet. Behandeling is symptomatisch. Verschillende
behandelingen zijn uitgeprobeerd, zoals:
  • Systemische antimycotica (antischimmelpillen);
  • Intralesionale corticosteroiden (krachtige ontstekingsremmers);
  • Zink-suppletie;
  • Vitamine E-suppletie.

De resultaten hiervan lopen zeer uiteen. Spontaan herstel komt voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe behandel je schimmelnagels?Schimmels zijn een veel voorkomende aandoening bij mensen. Huidschimmels bevinden zich constant op het lichaam en groeie…
Thuismanicure: zelf je nagels verzorgenHeb je last van brokkelende nagels, ruwe nagelranden of een doffe schijn maar vind je dat een professionele manicure tev…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Hoe krijg je mooie nagels?Hoe krijg je mooie nagels?Mooie sterke nagels zijn een afspiegeling van je gezondheid en daarnaast staat het ook erg verzorgd. Als je graag lange…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/JackF
  • DermNet New Zealand. Twenty-nail dystrophy. https://www.dermnetnz.org/topics/twenty-nail-dystrophy/ (ingezien op 2-10-2017)
  • Doctors Health Press. Yellow Fingernails: Causes and Treatments. https://www.doctorshealthpress.com/general-health-articles/yellow-fingernails/ (ingezien op 2-10-2017)
  • Healthline. Is Diabetes Causing My Yellow Nails? https://www.healthline.com/health/is-diabetes-causing-my-yellow-nails#yellow-nails1 (ingezien op 2-10-2017)
  • Healthline. Yellow Nails. https://www.healthline.com/health/yellow-nails#overview1 (ingezien op 2-10-2017)
  • Huidinfo.nl. Wat is psoriasis van de nagels? http://www.huidinfo.nl/nagelpsoriasis/ (ingezien op 2-10-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb schimmelnagels. https://www.thuisarts.nl/schimmelnagels/ik-heb-schimmelnagels (ingezien op 2-10-2017)
  • Wikipedia. Trommelstokvingers. https://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelstokvingers (ingezien op 2-10-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/BrantLeeMedia
  • Afbeelding bron 2: Elipongo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Herbert L. Fred, MD, Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!