InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe behandel je schimmelnagels?

Hoe behandel je schimmelnagels?

Schimmels zijn een veel voorkomende aandoening bij mensen. Huidschimmels bevinden zich constant op het lichaam en groeien in de huid, nagels of de haren van mensen of dieren. Huidschimmels zijn overal op de huid aanwezig, maar het is pas wanneer de schimmel de huid of nagel binnendringt dat er een schimmelinfectie kan ontstaan.

Wat is schimmelnagel?

Schimmelnagels zijn een veel voorkomende aandoening bij mensen. De infectie begint als een witte of gele vlek onder de rand van de nagel. Wanneer de schimmelinfectie zich in een verder stadium bevindt, kan de nagel beginnen te verkleuren, te verdikken en te verkruimelen aan de rand. Een schimmelinfectie kan zich uitbreiden tot alle nagels, maar meestal is dat niet het geval.

De symptomen van schimmelnagel

Schimmelnagel, oftewel onychomycosis, is te herkennen aan volgende symptomen:
  • Een verdikte nagel, vooral in het begin van de nagel
  • Een broze, kruimelige of rafelige nagel
  • De nagel vertoont vreemde vormen
  • De nagel is dof en vertoont geen glans
  • Een donkere gele kleur

De geïnfecteerde nagels komen in de meeste gevallen na een tijdje los van het nagelbed. Hierdoor ontstaat er pijn in de tenen of vingers en kan er een onaangename geur vrijkomen.

Hoe ontstaat deze schimmelinfectie?

Een schimmelinfectie op de nagels kan ontstaan wanneer de schimmel de huid of de nagel binnendringt en zich vermenigvuldigt. Hierdoor ontstaat er een infectie. Schimmels houden ervan om zich te nestelen in vochtige en warme plaatsen. Daarbuiten zorgen beschadigde nagels ook voor een groter risico op een infectie.

Een schimmelinfectie kan besmettelijk zijn. Schimmels gaan van mens op mens verder via de huidschilfertjes. Ook kan men een schimmelinfectie krijgen van dieren. Of de schimmel daadwerkelijk de huid kan binnendringen hangt af van het afweersysteem van die persoon.

Sommige mensen hebben een groter risico op een schimmelinfectie dan anderen. Dit kan onder meer door:
  • Een slechte voethygiëne
  • Beschadigde nagels
  • Een chemokuur vergroot de kans op schimmelnagels
  • Een slechte lichaamsweerstand
  • Wanneer men AIDS heeft is de kans groter op een schimmelinfectie

De behandeling van schimmelnagels

Bij een schimmelinfectie zijn er een aantal zaken die je zelf kan doen om de uitbreiding tegen te gaan:
  • Was de voeten en zorg ervoor dat er geen zeepresten achterblijven
  • Bij het afdrogen let je er op dat de voeten droog zijn. Ook tussen de tenen zorg je ervoor dat er geen water achterblijft
  • Ververs regelmatig je sokken (dagelijks). Zorg ervoor dat je katoenen of wollen sokken draagt. Deze zorgen voor een betere ventilatie van de voeten

In de meeste gevallen gaat de infectie vanzelf over. Toch is het zo dat bij sommige mensen dit niet het geval is. Deze mensen kunnen medicijnen nemen om de schimmelinfectie te behandelen. Deze antischimmelpillen kunnen helpen, maar bij ongeveer 25% van de patiënten werken ze niet. Een kuur met deze pillen duurt over het algemeen drie maanden. Enkele voorbeelden van deze pillen zijn terbinafine en itraconazol.

Mensen die antischimmelpillen beginnen slikken en klachten hebben over misselijkheid, geelzucht, jeuk of donkerbruine urine, moeten snel contact opnemen met hun arts. Deze negatieve bijwerkingen kunnen duiden op een allergische reactie of andere problemen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Kalknagel: oorzaak en behandelenKalknagel: oorzaak en behandelenEen kalknagel is een dikke vergeelde nagel. Het ziet er niet altijd even fris uit. Veel mensen hebben last van een kalkn…
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Kalknagel oorzaken, symptomen en behandelingEen kalknagel kan ontzettend vervelend zijn. Hoewel een kalknagel geen pijn veroorzaakt, is een kalknagel wel ontsierend…
Schimmel- en kalknagels genezenSchimmel- en kalknagels genezenHet probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uit…
Bronnen en referenties
  • http://www.schimmelnagel.org/

Reageer op het artikel "Hoe behandel je schimmelnagels?"

Reactie

Jet, 03-06-2015 16:01 #1
Eerst 10 minuten in voetenbad met appelazijn, dan 10 minuten met zeezout (liefst Keltisch). Bij mij werkt het!

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!