InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe behandel je huidschimmel?

Hoe behandel je huidschimmel?

Huidschimmels groeien op de huid, in de nagels en in de haren van mensen en dieren. Het is echter zo dat wanneer deze schimmels de huid binnendringen, ze een infectie kunnen veroorzaken. Over het algemeen zijn deze infecties ongevaarlijk, maar ze kunnen pijn, jeuk en een onaangename geur met zich meebrengen.

Een infectie door huidschimmels?

Een infectie door huidschimmels kan men kenmerken aan rode plekken op de huid met aan de rand daarvan een schilferachtige huid. Meestal zijn dit ringvormige plekken die steeds groter worden, naarmate de infectie zich verspreidt. Meestal genezen deze ringen vanzelf, te beginnen in de kern van de ring.

Huidschimmelinfecties zijn te herkennen aan:
  • Rode vlekken op de huid die branderig aanvoelen en jeuk veroorzaken
  • Schilferige huid
  • Opgezwollen huidplekken waarop puistjes of blaasjes kunnen ontstaan

Veel mensen denken dat schimmelinfecties besmettelijk zijn. Van nature leven schimmels op de huid bij ieder mens, maar bij sommigen kunnen ze leiden tot een ontsteking. Mensen met een slecht immuunsysteem hebben meer kans op een schimmelinfectie dan mensen met een uitstekend immuunsysteem. Hierdoor kunnen schimmelinfecties enkel overgedragen worden op mensen met een zwak immuunsysteem, maar meestal hebben deze mensen al vaak last van een infectie vooraleer ze met iemand in contact gekomen zijn die ook een schimmelinfectie heeft.

Het ontstaan van huidschimmel

Niets gebeurt vanzelf en dat is ook het geval met een schimmelinfectie. Schimmels hebben voeding nodig om te kunnen groeien. Deze 'voeding' zoeken schimmels in onze huid. Ons afweersysteem zorg ervoor dat deze schimmels ons lichaam niet kunnen binnendringen. Met andere woorden, als het immuunsysteem van het lichaam optimaal is, zal men ook geen last hebben van huidschimmelinfecties.

Daarbuiten houden schimmels van vochtige ruimtes. De meeste schimmelinfecties komen dan ook voor op plaatsen waar ons lichaam het vochtigste is.

De meeste voorkomende factoren die voor huidschimmel kunnen zorgen:
  • Slecht geventileerde kleding
  • Het lichaam niet goed afdrogen na het douchen
  • Seksuele interactie
  • Te strakke kleding
  • Zich steeds in een vochtige omgeving bevinden
  • slechte hygiëne
  • Zeepresten die op het lichaam blijven na het wassen. Daarom is het steeds belangrijk om de zeep zo goed mogelijk van het lichaam te spoelen bij het wassen
  • Een slecht immuunsysteem, meestal veroorzaakt door een slechte levensstijl (Drugs, alcohol, roken,...). Dit kan echter ook komen door medicijnen of een ziekte zoals HIV

Gevolgen van huidschimmel

Over het algemeen zijn de gevolgen van schimmelinfecties zoals huidschimmel of schimmelnagels niet gevaarlijk. Ze hebben geen directe gevolgen maar kunnen wel de aanleiding zijn van indirecte gevolgen. Schimmels die zich in het lichaam bevinden zijn vaak geen gezondheidsprobleem, enkel wanneer er spraak is van een extreme groei kan het immuunsysteem van ons lichaam aangetast geraken. Hierdoor kunnen volgende gevolgen optreden:
  • Eczeem
  • Slechte stoelgang
  • Slechte adem
  • Stress
  • Constipatie
  • Geen eetlust
  • Vaak moe
  • Diarree
  • Depressies door een extreme vorm van een schimmelinfectie
  • Sneller ziek
  • Gele nagels

We kunnen afleiden dat een schimmelinfectie voor heel wat gevolgen kan zorgen. Deze gevolgen ervaart men meestal niet onmiddellijk, maar kunnen na een bepaalde tijd wel het gevolg zijn van een slecht of verzwakt immuunsysteem.

De behandeling van huidschimmel

De meeste huidschimmels gaan vanzelf over. Toch zijn er enkele zaken die de groei van schimmels helpen te reduceren. Enkele van deze factoren zijn:
  • Zorg ervoor dat er geen zeepresten op de huid blijven hangen na het wassen
  • Droog de huid goed af
  • Gebruik talkpoeder aan vochtige lichaamsdelen zoals oksels, voeten, handen
  • Draag ruimzittende kledij die voor een goede ventilatie zorgt. Hiervoor is katoen de beste stof

Buiten deze voorzorgsmaatregelen kan men medicijnen gebruiken om de schimmels die de infectie veroorzaken te doden. Deze medicijnen zijn meestal terug te vinden in de vorm van een crème, zalf of poeder. Gebruik deze medicijnen twee keer per dag om het beste resultaat te creëren. Voor de mensen met een uitzonderlijk ernstige vorm van huidschimmels wordt er aangeraden om zo snel mogelijk langs de dokter te gaan.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ringworm: rode ronde plekken op de huidRingworm is een aandoening waarbij rode ronde plekken op de huid ontstaan. De plekken zijn niet pijnlijk of gevaarlijk,…
Schimmelinfectie van de huidSchimmelinfectie van de huidHuidschimmels komen vaak voor. Schimmels bevinden zich overal. Een erg bekende huidschimmel is ringworm, vaak veroorzaak…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Wanneer welk vlekkenmiddel, a tot en met bWanneer welk vlekkenmiddel, a tot en met bWelke vlek, bloedvlek of vlekken u ook heeft, hoe hardnekkig ook, de algemene regel bij het verwijderen van vlekken is d…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/schimmelinfectie-huid.htm

Reageer op het artikel "Hoe behandel je huidschimmel?"

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!