InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wandelen in het donker

Wandelen in het donker

Wandelen in het donker Dat wandelen goed voor de mens is, weten we wel. Wandelen is goed voor het lichaam én de geest, want je kunt je hoofd zo heerlijk leeg maken als je wandelt. Wandelen in de natuur stimuleert dat gevoel nog veel meer, maar wandelen in het donker helpt ook in dit proces. Zoek de donkerte eens op en ervaar het. Wandelen in het donker … heerlijk rustgevend. Er zijn speciale groepjes die bewust de donkerte opzoeken om te gaan wandelen. Ze wandelen dan in de stilte enkele kilometers, meestal onder aanvoering van iemand die het gebied goed kent. Als er al wat gezegd wordt, is het fluisterend maar het geniet de voorkeur dat er niets gezegd wordt. Hoe werkt dat eigenlijk?

Wat doet het hoofd met een donkere omgeving?

Als het donker wordt, gaan we slapen. Althans, dat is eeuwen zo geweest. Vervolgens kwam het kunstlicht en is het proces begonnen van “anders slapen”.
Dat neemt niet weg dat het lichaam niet echt anders geworden is en nog steeds het proces in gang zet. Als je in de avonduren nog naar buiten gaat, om bijvoorbeeld de hond uit te laten, lopen we graag in het kunstlicht, want dan zien we wat .. of al was het maar om de veiligheid.

Focus

Toch is die wandeling zonder kunstlicht erg prettig. Je beweegt en dat is natuurlijk sowieso goed, maar je hoofd lijkt een rustiger stand aan te nemen – de stoffen in je hersenen beginnen je gereed te maken voor de nacht - en de zorgen van de dag schuiven langzaam voorbij. Aangezien je geen visuele afleiding hebt, kan je je ook beter focussen en dat wil zeggen dat je een uitdaging in het leven heel zuiver kunt overdenken.

Één op de drie wandelaars gebruikt het wandelen om rustig in het hoofd te worden en te kunnen nadenken over allerlei zaken. Als het donker is, en je loopt met weinig of geen kunstlicht, dan is dat zelfs twee op de drie mensen. Voor de hond maakt het niets uit, die vindt met een sublieme neus zijn of haar weg wel.

De schemering

De schemering heeft ook al veel voordelen en zeker in de vroege ochtenduren. Wandel voordat je gaat werken of naar school gaat een half uurtje in de schemering en zie tijdens dat halve uur langzaam de nacht ingeruild worden voor de dag. Het geeft een heel apart gevoel zo aan het begin van je dag.

Als je nog enige efficiency in dat half uur wilt stoppen is het wandelen met de hond natuurlijk helemaal goed. Je kunt ook een boterhammetje of smoothie meenemen en onderweg in alle rust nuttigen. Zo komt ook je ontbijt op een verantwoorde manier je lichaam binnen.

Bekijk de natuur

Als de schemering ingetreden is, zie je natuurlijk al wat meer en kijk hoe de dauw tussen de bomen kan hangen of de mist prachtig boven het water zweeft. Maar natuurlijk ook de zon die van zacht pastel geel tot hard rood zich kan laten zien. Kortom, beleef heel bewust de natuur in dat half uur en geniet er ook vooral van.

Stress … ga wandelen

Als je in de drukte van de dag leeft kan een rustmoment goed zijn. De een gaat aan yoga doen en de ander gaat hardlopen of fietsen, maar je kunt natuurlijk ook gaan wandelen … en dan bij voorkeur als het donker is / wordt. Heb je de natuur een beetje in buurt, zoek die dan op. Natuurlijk niet daar waar herten of everzwijnen zijn, want dat is niet veilig (voor mens en dier). Maar gewoon een park in de stad, weilanden aan de rand van de stad of het dorp, het pad langs de uiterwaarden etc. Er is altijd wel een stuk natuur te vinden met weinig of geen licht om even tot jezelf te komen. De meeste mensen krijgen energie van zo’n wandeling en aangezien stress toch al zo vermoeiend is, is wat extra energie natuurlijk welkom. Het is niet sec dé oplossing bij overmatige stress, maar draagt wel bij aan het evenwicht in je leven om stress - meer dan wat goed voor de mens is - vorm te geven zonder de emmer over te laten lopen. Het kan dus ook preventief werken.

Voorbereiding

  • De voorbereiding voor een gemiddelde wandeling is niet echt groot. Goede wandelschoenen zijn natuurlijk wel belangrijk. Dat hoeven geen professionele wandelschoenen te zijn, maar wel een comfortabele schoen die ademt en dus van een natuurlijk materiaal is gemaakt.
  • Prettige sokken doen het ook altijd goed.
  • Qua kleding is goed zittende kleding en bij voorkeur ook van een ademend materiaal het beste. Tegen de regen is een regenjas, cape of paraplu in Nederland altijd prettig.
  • Als je er echt een lange wandeling van gaat maken, neem dan bijvoorbeeld een stukje fruit mee of een klein flesje water.
  • Een kleine schijnwerper voor in het donker, is overigens wel handig. Zo’n kleintje die je in je zak steekt of aan een sleutelbos hangt.
  • Voor nog meer veiligheid kan je ook een reflecterend bandje om je arm doen.
Niet echt iets speciaals regelen dus om lichaam en geest toch fit te houden

Tot slot

Wandelen in het donker heeft veel voordelen en vergt weinig voorbereiding. Je moet het gewoon doen en ervaren hoe prettig het kan zijn om lichaam en geest “rust” te geven terwijl je beweegt.
Gerelateerde artikelen
Afslanken met wandelenAfslanken met wandelenHeb je het doel om je gewicht onder controle te krijgen en te houden? Wandelen kan helpen om dit doel te bereiken. In fe…
Hoe zien katten in het donker?Hoe zien katten in het donker?Katten jagen vaak tijdens de nacht, in het donker. Ze moeten een ongelooflijk goed ontwikkeld gezichtsvermogen hebben. V…
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…
Rennen met Evy (2011)Rennen met Evy (2011)Hardlopen wordt steeds populairder in Nederland. Om het goed vol te kunnen houden is het belangrijk om rustig en goed op…
Lopen als workout: hoe bouw je conditie op met wandelen?Lopen als workout en om je conditie op te bouwen. Het lijkt zo gemakkelijk. Maar bouw je ook daadwerkelijk conditie op m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wandelen in het donker"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!