InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verstandskies bij kaakchirurg laten trekken

Verstandskies bij kaakchirurg laten trekken

Verstandskies bij kaakchirurg laten trekken Sommige mensen hebben geen verstandskiezen. Sommige mensen krijgen wel verstandskiezen, maar hoeven ze niet te laten verwijderen. Het ligt er maar net aan of een verstandskies problemen geeft of zal geven. Verstandskiezen liggen soms ver achterin de mond, groeien scheef of komen geheel niet door en blijven onder het tandvlees liggen. Hierdoor wordt schoonhouden lastig, is de kans op gaatjes groter en kunnen tandvleesontstekingen makkelijker ontstaan. Problemen met de kies worden soms pas tijdens het verwijderen ontdekt omdat verstandskiezen onder het tandvlees zo moeilijk te controleren zijn.

Controle bij de tandarts

Om deze redenen zal de tandarts dan ook regelmatig met behulp van een overzichtsfoto willen kijken hoe het ervoor staat met uw verstandskiezen. Wanneer de verstandskiezen ongunstig liggen en er bijvoorbeeld een kans bestaat op beschadiging van de kies ervoor, zal de tandarts dit in de gaten willen houden.

Wanneer goede hygiëne niet meer mogelijk is

Wanneer verstandskiezen moeilijk in onderhoud zijn, kunnen ook andere klachten ontstaan. Als de kiezen maar weinig willen doorkomen, kan er een stukje tandvlees losjes over de kies heen blijven zitten. Dat plekje kan een bron vormen van bacteriën, want doordat het tandvlees er zo losjes overheen zit, kunnen etensresten er gemakkelijk onder raken. Zon ontsteking kan zich dan ook verder uitbreiden in de kaak, het gevolg is dan een dik gezicht en koorts.

Bij de kaakchirurg in het ziekenhuis

Wanneer de verstandskiezen gunstig liggen en doorgekomen zijn, kan de tandarts ze zelf trekken. Wanneer er sprake is van een verstandskies die niet goed doorkomt of moeilijk te trekken is, kan de tandarts u adviseren om de kies door een kaakchirurg te laten verwijderen in het ziekenhuis. In het ziekenhuis wordt meestal voor de behandeling nog een overzichtsfoto gemaakt zodat de kaakchirurg de locatie van de kies goed kan beoordelen alvorens met de behandeling te beginnen. De kaakchirurg kan met u de behandeling doorlopen en u plaatselijk verdoven.

Het trekken van de kies

Voordat de kies getrokken wordt, zal u vaak een steriele doek over uw bovenlijf en gezicht heen gelegd krijgen. Het is de bedoeling dat u uw armen en handen daar onder houdt, zodat zo min mogelijk bacteriën in de buurt van uw mond zullen komen. Door de plaatselijke verdoving zult u geen pijn voelen. Wel is het mogelijk getrek, geduw en gewrik te ervaren. Daarnaast kunt u ook van alles horen, bijvoorbeeld het geluid van luid boren en gekraak indien de kies in delen wordt gesplitst. Let wel, doordat de kaak zich dichtbij het oor bevindt, kunt u de geluiden ook harder ervaren. Schrik hier niet van, dit is normaal.

Wanneer de kies eruit is, zult u meestal een gaasje op de wond geplaatst krijgen, waar u vervolgens op moet bijten. Op deze manier kan het bloed stollen en de genezing beginnen. Soms krijgt u van de chirurg een receptje mee voor pijnstillers en een spoelmiddel. Dit spoelmiddel krijgt u om het merendeel van de bacteriën in uw mond te bestrijden. Poetsen kan namelijk de eerste dagen lastig zijn rondom de wond. De verdoving duurt ongeveer twee uur, het is wellicht prettig dat u thuis bent wanneer de verdoving begint uit te werken.

Tot slot

Een verstandskies trekken hoeft niet altijd gecompliceerd te verlopen. Wanneer de kies gunstig ligt kan de operatie snel gebeurd zijn. Wanneer de kies minder gunstig ligt, bijvoorbeeld onder het tandvlees en horizontaal kan het een flinke operatie zijn. U zult zich misschien een week tot tien dagen niet fit voelen, gepaard gaande met een forse napijn. De mond gaat moeilijk open, u kunt moeilijk eten en er kan een verdikking in uw wang ontstaan.

Het geduw, geboor en gewrik kunnen er ook voor zorgen dat u een bloeduitstorting op uw wang krijgt. Het kan helpen om de zwelling tegen te gaan door ongeveer een uur na de behandeling te beginnen met het koelen van de wang door er een ice pack op te leggen. Wanneer u moeilijk kunt eten, bieden zacht en vloeibaar voedsel uitkomst.
© 2014 - 2019 Beautifulyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verstandskiezen trekkenVerstandskiezen trekkenVerstandskiezen trekken is soms nodig. Verstandskiezen kunnen getrokken worden, maar ook eruit gesneden worden. Een vers…
Specialist: de kaakchirurgDe kaakchirurg is een zeer gespecialiseerde tandendokter. Hij heeft meerdere opleidingen gevolgd en is daarom gespeciali…
Een verstandskies laten trekkenDe verstandskies is de kies die het meest achterin onze mond ligt in en die ook het laatste door zal komen. Meestal bren…
Verstandskiezen: trekken of laten zittenVerstandskiezen: trekken of laten zittenDe naam verstandskies wordt gebruikt voor een kies die niet kan doorbreken en weggedrukt wordt. Meestal is het een derde…
Hoe bereid je jezelf voor op het trekken van verstandskiezenHoe bereid je jezelf voor op het trekken van verstandskiezenEen verstandskies laten trekken is vervelend en voor veel mensen ook best eng. Het verwijderen zelf voelt onprettig en n…
Bronnen en referenties
  • www.tandartsplein.nl

Reageer op het artikel "Verstandskies bij kaakchirurg laten trekken"

Infoteur: Beautifulyou
Gepubliceerd: 12-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!