InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandeling

Rustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandeling

Rustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandeling Het rustelozebenensyndroom of Restless Legs-syndrome kan je levenskwaliteit ernstig verstoren, en dit zowel 's nachts als overdag. Bij RBS heb je last van een onaangenaam, branderig gevoel in de benen dat bijna uitsluitend in rust voorkomt. Daarom worden patiënten met het rustelozebenensyndroom vooral tijdens hun slaap met de symptomen geplaagd. De kans dat je slaapstoornissen gaat ontwikkelen is dan ook groot. Niettemin zijn er enkele middeltjes om de symptomen van RBS te verzachten, denk bijvoorbeeld aan een spray of crème tegen onrustige benen. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van rusteloze benen en waaruit bestaat de behandeling van dit syndroom?

Wat is het rustelozebenensyndroom (RBS)?

Het rustelozebenensyndroom of RBS is een aandoening die kan leiden tot een verstoorde nachtrust. Het gaat meestal om een branderig gevoel in de benen, dat gepaard kan gaan met irritatie en jeuk. Ook kan je een kriebelend of tintelend gevoel in de onderbenen ervaren. Het is niet altijd makkelijk om de diagnose van dit syndroom correct te stellen. Omdat het rustelozebenensyndroom slapeloosheid kan veroorzaken wordt de aandoening soms ingedeeld bij de slaapstoornissen.

Symptomen rustelozebenensyndroom

Ongeveer 8% van de bevolking lijdt aan RBS, waarbij de symptomen beginnen op te treden vanaf de leeftijd van 40 à 45 jaar. De symptomen nemen toe met de jaren. Om de diagnose van RBS met zekerheid te kunnen stellen, zijn er een viertal symptomen om in het oog te houden:
  • onaangenaam gevoel in de onderste ledematen
  • onaangenaam gevoel dat bijna uitsluitend in rust voorkomt
  • vooral 's avonds last van rusteloze benen
  • onaangenaam gevoel vermindert bij beweging

Rustelozebenensyndroom: vormen en oorzaken

Primaire vorm RBS

Er zijn twee vormen van RBS: de primaire vorm en de secundaire vorm. De primaire vorm heeft geen duidelijke oorzaak en is in 70% van de gevallen erfelijk.

Secundaire vorm RBS

Bij de secundaire vorm is het rustelozebenensyndroom het gevolg van een of andere aandoening. In dat geval zijn er vijf belangrijke oorzaken:
  • ijzertekort
  • tekort aan vitamine B11
  • zwangerschap
  • chronische nierinsufficiëntie
  • polyneuropathie: een zenuwaandoening in armen en benen
  • geneesmiddelen zoals bijvoorbeeld: antidepressiva, lithium, neuroleptica, geneesmiddelen tegen astma

Rustelozebenensyndroom: gevolgen

Slaapproblemen

Een niet te onderschatten gevolg van het rustelozebenensyndroom zijn slaapstoornissen. Het grootste probleem bij RBS is dat je moeilijk kan blijven liggen. Je krijgt een onweerstaanbare drang om te bewegen. Vooral 's nachts heeft dat zijn gevolgen: je wordt wakker, je staat op om te bewegen en je gaat weer terug slapen. Hierdoor geraakt je slaap verstoord.

Levenskwaliteit

Bovendien kan het zijn dat je ongewild je benen gaat bewegen in je slaap, waardoor je de volgende dag vermoeid zal opstaan. Het onaangename gevoel in je benen kan ook overdag optreden, als je lang moet stilzitten. Om dit te vermijden gaan sommige patiënten bijvoorbeeld lange autoritten vermijden en uitstapjes naar de bioscoop aan zich voorbij laten gaan. De levenskwaliteit kan bij het RBS dus zowel overdag als 's nachts duidelijk verstoord geraken.

Behandeling onrustige benen

Ernstiger vormen

Tegen de ernstige vormen van RBS zijn er geneesmiddelen op de markt zoals dopamine-agonisten, die bij het avondeten kunnen genomen worden om de nachtelijke symptomen te verzachten. Bij zeer zware vormen kan de arts ook benzodiazepines of anti-epileptica voorschrijven.

Lichte vormen

Slaapkwaliteit
Om de symptomen van lichte vormen van RBS te verzachten komt het erop aan om 's avonds geen zware inspanningen te leveren. Het zal je nachtrust niet bevorderen. Ook stimulerende middelen zoals koffie, alcohol of tabak zijn volledig uit den boze als je de kwaliteit van je slaap wilt verbeteren. Als je kan vermijd dan antidepressiva, want deze geneesmiddelen kunnen RBS bevorderen. Sommige patiënten doen aan yoga en meditatie om de symptomen te onderdrukken.

Spray en gel
Daarnaast kan je een speciale spray tegen onrustige benen aanbrengen waardoor de kans op een betere nachtrust een stuk groter wordt. Hetzelfde geldt voor gels, zalfjes of crèmes die verzachtend inwerken op de benen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • DR. FIX Onrustige Benen Spray
  • Natusor Gel
  • Allgasan verfrissende beenbalsem

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Als je last hebt van rusteloze benen, is het aan de buitenkant niet zichtbaar. Het is lastig om uit te leggen, omdat je…
Oplossing voor rusteloze benenOplossing voor rusteloze benenRusteloze benen zijn enorm vervelend en kunnen ervoor zorgen, dat je niet goed in slaap kunt komen of verder door kunt s…
Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Een al dan niet goede nachtrust is afhankelijk van hoe gemakkelijk je de slaap kan vatten en effectief in slaap blijft g…
Rusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen of Restless Legs is zo'n aandoening die niet tot gevaren voor de gezondheid leidt, maar die wel ontzette…
Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnenGroeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnenWordt je kind 's nachts wakker van de pijn in de benen? Dan kan er sprake zijn van de zogenaamde groeipijn. Of deze pijn…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rustelozebenensyndroom (geraadpleegd op 28/05/2016).
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/rusteloze-benen/item33711 (geraadpleegd op 11/04/2018).

Reageer op het artikel "Rustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandeling"

Reacties

Tonja, 29-12-2013 14:41 #7
Hoi,

Mijn man en zoon hebben al jaren last van RBS. Samen staan ze op de Requip (ropinorol) medicatie onze zoon gebruikt 0.75 mg per dag maar mijn man zit nu op 12 mg per dag. Bij hem helpt het allemaal niet echt. In de middag rond 15.00 uur dan begint het. Hij slikt om 12.00 uur 2mg en na het avond eten nog eens 10 mg. Ondanks dat hij deze medicatie slikt heeft hij toch heel erg veel last van zijn benen tussen 15.00 uur en 19.00 uur. Het is zelf zo erg dat we niet gezellig op een verjaardag ofzo kunnen zitten. Hij moet dan naar buiten om te lopen. Gisteren waren we naar een musical en ik zat daar alleen binnen en hij liep buiten. Daarna zijn we uit gaan eten en ik zat er weer alleen terwijl hij buiten liep. Vind dit als partner niet echt leuk maar weet ook dat hij er niets aan kan doen. Wie heeft er nog andere medicatie of tips voor ons?

Groetjes Tonja

Frans, 10-02-2013 07:36 #6
Ik heb al jaren last van RBS en merk dat het de laatste tijd erger word. Ben uiteindelijk bij de neuroloog terecht gekomen en die schreef me Sifrol voor (08.mg.) In het begin had ik genoeg aan 1 pil na het avondeten maar inmiddels zit ik op 3 per dag. 2 na het avondeten en 1 voor het slapen gaan. Zo kom ik de nacht goed door, maar tegen 14:00 uur begint het weer opnieuw. Sifrol ( parkinson ) help dus maar als er een ander middel is wil ik dat zeker proberen. Het verhaal van de bananen lijkt ook de moeite van het proberen waard.

Bert Schut, 15-09-2012 03:09 #5
IK heb al meer dan 20 jaar een ernstige vorm van rusteloze benen. S ' nacht een eind gaan lopen of een duik in het zwembad en dan maar weer proberen te slapen. Sinds een jaar of 7 gebruik ik het medicijn REQUIP en dit is een wondermiddel. Volgens de arts moest ik het tijdens de avondmaaltijd innemen maar hier werd ik erg misselijk van. Ik probeerde het 1 mg tabletje voor het slapen gaan in te nemen en dit werkt, in zijn geheel niet misselijk of last van andere bijwerkingen. Vergeet ik de pil dan merk ik het gelijk want na een uur begin ik dan al met de benen te slaan.

R. H. Sillmann, 04-11-2011 11:48 #4
Ik heb jarenlang last gehad van rusteloze benen. Niet elke avond, maar wel vaak. Soms ook overdag.
Ongeveer een jaar geleden heb ik, na wat experimenteren, ontdekt dat melatonine althans voor mij het perfecte middel is. Elke avond slik ik twee tabletjes van elk 0,1 mg en mijn klachten zijn praktisch verdwenen.
Vreemd dat melatonine niet tussen de gesuggereerde middelen staat. Nogmaals, mij heeft het van mijn klachten afgeholpen. Ook voor anderen de moeite van het proberen waard, lijkt me. Reactie infoteur, 04-11-2011
Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie en voor de suggestie van de tabletten melatonine als remedie tegen het Rusteloze Benen-Syndroom.
Goed dat de melatonine je heeft kunnen verlossen van rusteloze benen en hopelijk kunnen ook andere mensen met RBS voordeel halen uit deze tip.
Nogmaals bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit forum.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mans Mia, 07-08-2011 22:33 #3
Hallo,
Had vroeger wel last van rusteloze benen.Een paar jaren zonder geweest, maar heb er weer last van sinds de zomer van dit jaar. Eet nochtans bijna elke dag een banaan.Heb vooral last s'avonds in mijn relax bij het televisie kijken. Mijn huisarts zegt mij dat er medicatie voor bestaat, maar kan uitsluitend door de neuroloog worden voorgeschreven.Zou liever iets eenvoudiger willen ontdekken. Reactie infoteur, 11-08-2011
Hallo Mia,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met het Rustelozebenensyndroom.
Er zijn inderdaad geneesmiddelen om rusteloze benen tegen te gaan, maar er zijn ook andere middeltjes die bij sommige patiënten helpen.
Het vermijden van zware inspanningen 's avonds kan helpen om rusteloze benen te vermijden. Dit vooral om een betere nachtrust te hebben. Voorts is ook het gebruik van stimulerende middelen zoals alcohol, tabak en koffie af te raden. Sommige patiënten hebben ook baat bij yoga en meditatie. Het is het proberen altijd waard: baat het niet, dan schaadt het niet.
Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Toosdaniels, 09-07-2011 20:22 #2
Mijn man had al jaren last van rusteloze benen, waardoor hij vaak niet in slaap kon komen. Ook overdag veel last tot ik van iemand hoorde die daar jaren last van heeft gehad en sinds hij iedere dag een banaan eet de klachten weg gingen. Toen ik het mijn man vertelde begon hij te lachen, maar baad het niet dan schaad het niet. Na 2 weken iedere dag een banaan eten heeft hij nergens meer last van, je kunt het geloven of niet maar er schijnt een stofje in bananen te zitten die help. En dit doet hij al 2 jaar. Reactie infoteur, 09-07-2011
Hallo Toosdaniels,

Allereerst bedankt voor je reactie op het artikel in verband met RBS of het Rusteloze Benen-syndroom.
Rusteloze benen kunnen erg irritant zijn voor wie er mee te maken heeft en het is zoveel te beter dat het probleem kan opgelost worden door het eten van een stuk fruit en niet door medicatie. Echt interessant dat een banaan zoveel goed kan doen tegen rusteloze benen! Baadt het niet, dan schaadt het niet, zoals je zegt, inderdaad.
Als er nog meer mensen zijn die de symptomen van RBS hebben kunnen oplossen dankzij het regelmatig eten van een banaan, dan ben ik benieuwd naar hun reacties.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

A. C. Maat, 25-02-2011 10:32 #1
Hallo,
Wat ook helpt tegen rusteloze benen, zijn magneten onder je matras, heb dit gedaan tijdens mijn zwangerschappen en nu weer, ik in de overgang ben, het helpt echt, ik slaap nu ongestoord door.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zware benen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!