InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Rusteloze benen: Venoruton forte helpt

Rusteloze benen: Venoruton forte helpt

Rusteloze benen: Venoruton forte helpt Rusteloze benen of Restless Legs is zo'n aandoening die niet tot gevaren voor de gezondheid leidt, maar die wel ontzettend vervelend kan zijn. Veel mensen weten niet dat dit is wat ze dwars zit, laat staan dat ze weten dat er gewoon iets aan te doen valt. Bij rusteloze benen heb de de constante drang om met de benen te bewegen. Dit kan in bed zijn of wanneer je gewoon op de bank zit. Venoruton forte kan je gelukkig snel van je klachten af helpen, en het is gewoon zonder recept verkrijgbaar.

Venoruton forte

Wat zijn rustelozen benen of Restless Legs?

Bij mensen met Restless Legs Syndroom, RLS of Rusteloze Benen, is het dag- en nachtritme (al dan niet ernstig) verstoord. RLS sluipt erin en de klachten kunnen toenemen naarmate men ouder wordt. Deze klachten doen zich meestal voor gedurende de avond of nacht, en vrijwel alleen bij het stilzitten of liggen: tijdens het eten, in de luie stoel voor de televisie, of in bed. Een gejaagd gevoel in de benen komt opzetten en je moet maar bewegen. Een kriebel in andere ledematen is ook een verschijnsel van RLS. Sommige mensen voelen het door hun hele been heen, andere juist alleen in het onderbeen of de voet.

Door dit 'moeten bewegen' kun je slaapproblemen krijgen en je partner kan hier gedurende de nacht ook hinder van ondervinden doordat er geen enkel rustig moment is gedurende de nacht. Het kan zo vervelend zijn dat je ook de aandrang hebt om uit bed te stappen om even rond te lopen of om de koude vloer onder de voetzolen te voelen. Als je dan 's nachts weer zo'n onderbroken slaap hebt gehad gaat je dan op den duur gedurende de dag opbreken. Zo kan het een negatieve invloed hebben op zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid.

Oorzaak rusteloze benen

De oorzaak van RLS is tot op dit moment onbekend. Wel is het iets dat vaak terug te zien is in de familie, het is dus niet puur iets psychisch: er kan werkelijk aanleg voor bestaan. Wat artsen wel weten is dat het iets te maken heeft met de aanmaak van de stof dopamine, dat in de hersenen gebeurt. Dit stofje geeft signalen af, en waarschijnlijk is er bij mensen met Rusteloze Benen iets mis met het doorgeven hiervan. Ook kan de oorzaak soms gevonden worden in een afwijkende doorbloeding van de benen.

Ook zijn er andere aandoeningen die kunnen leiden tot RLS, of aandoeningen of condities die er vaak mee in verband worden gebracht, dit zijn:
  • Diabetes
  • Nierziekten
  • Polyneuropathie
  • IJzertekort
  • Foliumzuur-tekort
  • Ziekte van Parkinson
  • Schildklieraandoeningen
  • Reuma
  • Chronische myelopathie
  • Zwangerschap*

*Zwangerschap zelf is geen oorzaak van RLS, maar dingen die hieruit voortvloeien zoals een ijzertekort, opgezwollen voeten of een minder goede doorbloeding van de kuiten kan leiden tot klachten van rusteloze benen.

Zijn er medicijnen tegen?

Ja, die zijn er zeker! Omdat de oorzaak gezocht moet worden in de dopamine-aanmaak, valt het medicijn in de categorie dopamine-agonisten. Dit zijn medicijnen die als het ware het dopaminesyteem 'nabootsen'. Een dokter kan door middel van het stellen van een aantal simpele vragen met betrekking tot slaappatroon, klachten en conditie, en eventueel het uitvoeren van een bloedonderzoek vaststellen of iemand leidt aan Restless Legs Syndroom. Als RLS is vastgesteld kan de huisarts een recept maken dat de klachten zal doen afnemen. In sommige gevallen zal het voldoende zijn alleen ijzertabletten te slikken om het Hb (hemoglobinewaarde) te laten stijgen. Als de ijzerwaardes weer op orde zijn kan dit ook zorgen voor een afname van de bestaande klachten.

Vrij verkrijgbaar middel: Venoruton forte

Er bestaat ook een middel dat bij veel mensen effectief is tegen rusteloze benen en waarvoor je geen recept nodig hebt. Het gaat om het middel Venoruton forte. Het kan gebruikt worden bij vermoeide, zware benen, gezwollen enkels, pijnlijke en rusteloze benen en nachtelijke krampen als gevolg van een gestoorde bloedafvoer in de benen. Het gaat om een middel op basis van Sophora japonica van de honingboom, waaruit hydroxethylrutosiden gemaakt wordt. Wil je het middel gebruiken tijdens je zwangerschap, overleg dan altijd eerst met een arts!
Gerelateerde artikelen
Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Als je last hebt van rusteloze benen, is het aan de buitenkant niet zichtbaar. Het is lastig om uit te leggen, omdat je…
Oplossing voor rusteloze benenOplossing voor rusteloze benenRusteloze benen zijn enorm vervelend en kunnen ervoor zorgen, dat je niet goed in slaap kunt komen of verder door kunt s…
Rustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandelingRustelozebenensyndroom (RBS): vormen, oorzaken & behandelingHet rustelozebenensyndroom of Restless Legs-syndrome kan je levenskwaliteit ernstig verstoren, en dit zowel 's nachts al…
Dopamine is belangrijk voor gezond functioneren van hersenenDopamine is belangrijk voor gezond functioneren van hersenenDopamine is een neurotransmitter die er voor zorgt dat onze zenuwen met elkaar kunnen communiceren. Deze stof heeft grot…
Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Een al dan niet goede nachtrust is afhankelijk van hoe gemakkelijk je de slaap kan vatten en effectief in slaap blijft g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rusteloze benen: Venoruton forte helpt"

Reacties

Mirella, 21-08-2012 16:27 #2
Hoi Suzanne, bij mij werkt 1 a 2 paracetamols ook heel goed. Wanneer het gezeur begint (dit is ook vaak als ik vermoeid ben) dan neem ik er 1 of 2 in en dan zakt het vervelende gevoel weg en dan kan ik wel slapen.

Groetjes,

Mirella

Suzanne, 23-08-2011 12:10 #1
Hallo,
Ik heb regelmatig last van Restless Legs Syndrome, meestal als ik erg vermoeid ben, en nu ook tijdens de laatste periode van mijn zwangerschap.
Zelf heb ik er wat op gevonden; ik neem als ik klachten heb bij het slapen gaan een paracetamol 500mg of als ik erg veel klachten heb twee paracetamol van 500 mg, dit helpt mij erg goed. (Als het niet hoeft doe ik het zeker niet uiteraard)
Een hele simpele oplossing voor een zeer vervelend probleem, het duurde mij jaren dit uit te vogelen, hoe raar dat ook mag klinken.
Waar ik benieuwd naar ben is; zijn er ook andere mensen die baat hebben bij deze methode? Of heb ik gewoon de mazzel dat dit voor mij werkt?
Ik hoop i.i.g. dat er mensen zijn die wat aan deze tip kunnen hebben.
Met vriendelijk groet Suzanne

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!