InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)

Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)

Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis) Een blaasontsteking (cystitis) is zeer hinderlijk. Plassen doet pijn en gaat gepaard met een branderig gevoel in de onderbuik. Verder kan men soms de plas niet ophouden (incontinentie). Ook koorts of een koortsig gevoel is een veelgehoorde klacht. Een blaasontsteking kan allerlei oorzaken hebben. Meestal betreft het een opstijgende infectie vanuit de plasbuis. Tijdens de zwangerschap is het risico op een blaasontsteking vele malen groter. Het gevaar van een nierbekkenontsteking door een zich uitbreidende infectie ligt dan altijd op de loer.

Inhoud

Wat is blaasontsteking (cystitis)

Cystitis is een ontsteking van de blaaswand en wordt ook wel een lage urineweginfectie genoemd. De ontsteking wordt vrijwel altijd veroorzaakt door darmbacteriën, met name de Escherichia coli. Deze infectie komt vaker voor bij vrouwen, bij wie de urinebuis (urethra) korter is dan bij mannen. Ongeveer de helft van alle vrouwen krijgt minstens eenmaal in hun leven last van een blaasontsteking.

Bron: FotoshopTofs, PixabayBron: FotoshopTofs, Pixabay
Colibacterie
De E. coli of E. colibacterie hecht zich aan de blaaswand en veroorzaakt allerlei vervelende symptomen. Bij mannen met een blaasontsteking is een infectie van de prostaat (prostatitis) vaak de achterliggende oorzaak. Ook anatomische afwijkingen kunnen een chronische blaasontsteking tot gevolg hebben.

Chronische blaasontsteking

Een acute blaasontsteking kenmerkt zich door hevige pijn voor én na het plassen. Soms zit er wat bloed bij de urine. Koorts is doorgaans een teken dat niet alleen de blaas is aangedaan. Vaak is er dan sprake van een nierbekkenontsteking of een ontstoken prostaat. Bij een chronische blaasontsteking zijn de blaasklachten doorgaans minder uitgesproken. Meestal wijzen de symptomen op de primaire oorzaak. Er wordt dan ook verder onderzoek gedaan, zoals een cystoscopie en röntgenonderzoek.

Oorzaken

Een chronische cystitis is in veel gevallen het gevolg van:

Symptomen

De verschijnselen zijn meestal zeer uitgesproken, zoals:
  • Pijn of een branderig gevoel bij het plassen.
  • Pijn onder de navel, uitstralend naar de onderrug.
  • Vaak plassen (kleine hoeveelheden) of loze aandrang.
  • Soms lichte incontinentie.
  • Soms troebele urine, die sterk ruikt.
  • Bloed bij de urine.
  • Mogelijk vage klachten die erop wijzen dat de cystitis chronisch is.
  • Misselijkheid en koorts, wat meestal duidt op een hoge urineweginfectie (opstijgend) na een cystitis.

Acute blaasontsteking komt vaak voor

Naast de genoemde oorzaken is de meest voorkomende aanleiding een infectie door darmbacteriën, zoals de Escherichia coli. In anatomisch opzicht kan die bacterie bij de vrouw makkelijker en sneller de blaas bereiken. Het is vaak een ‘slechte’ intieme hygiëne die een acute blaasontsteking veroorzaakt en die effectief te behandelen is met antibiotica.

Oorzaken

Andere bevorderende oorzaken van blaasontsteking zijn onder meer:
  • Onvoldoende drinken.
  • Plas ophouden.
  • Seks.
  • Zwangerschap (door retentieblaas als gevolg van uitdijende baarmoeder).
  • Menopauze (oestrogeentekort).
  • Bovengenoemde ‘slechte’ intieme hygiëne.
  • Verminderde weerstand (algehele malaise).

Bron: AKuptsova, PixabayBron: AKuptsova, Pixabay

Zwangerschap

Vooral vrouwen hebben nogal eens last van blaasontsteking. Geslachtsgemeenschap is een grote risicofactor, ook als er met condoom wordt gevreeën. Tijdens de zwangerschap is het risico een cystitis op te lopen nog opvallender. De blaas komt dan zogezegd in het nauw door de baarmoeder. Dat is de reden van een zogenaamde retentieblaas, waarbij na het plassen wat urine achterblijft. Bovendien is de urine van zwangere vrouwen meer geconcentreerd door allerlei uitgescheiden stoffen, waaronder hormonen en mineraalzouten. Veel drinken en de blaas zo goed mogelijk legen is het devies. Een blaasontsteking tijdens de zwangerschap kan uiteindelijk gevaarlijk worden als de infectie ‘opstijgt’ en dan een nierbekkenontsteking veroorzaakt.

Behandeling van blaasontsteking

Dikwijls zijn er achterliggende oorzaken te vinden van een blaasontsteking. Als u zich bij de huisarts meldt, wordt er meestal een urineonderzoek (kweek) gedaan en antibiotica voorgeschreven. Vaak staat de blaasontsteking echter niet op zichzelf en vermoedt de arts meer problemen. Soms wordt dan een cystoscopie uitgevoerd, bijvoorbeeld als er mogelijk sprake is van een vernauwing. Of als er bloed in de urine aanwezig blijft na behandeling, wat mogelijk duidt op een tumor. Ook een echografie van de nieren wordt vaak gedaan.

Cranberry's
Bij vrouwen in de menopauze behoort het voorschrijven van hormoonpreparaten tot de mogelijkheden. Zowel cranberrysap als cranberrycapsules of -pillen hebben een preventieve werking. Door de werkzame stof - polyfenolen - in de cranberry hechten bacteriën zich minder goed aan de blaaswand en treden er minder recidieven op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van een blaasontstekingLast van een blaasontstekingVeel mensen hebben wel eens last gehad van een blaasontsteking. Dit kan zeer pijnlijk worden als je er niets aan doet om…
Blaasontsteking: oorzaken, verschijnselen en behandelingBlaasontsteking: oorzaken, verschijnselen en behandelingBlaasontsteking of Cystitis is een vervelende en pijnlijke kwaal, die vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Voornaa…
Pijn in buik na plassen of buikpijn na plassen: oorzakenPijn in buik na plassen of buikpijn na plassen: oorzakenWaar kan de klacht 'pijn in de buik na het plassen' of 'buikpijn na het plassen' op duiden? In de meest gevallen wordt p…
Blaasontsteking - oorzaak, symptomen, behandeling, preventieEen blaasontsteking veroorzaakt in de meeste gevallen een pijnlijk, brandend gevoel bij het plassen. Ook het gevoel van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mwooten, Pixabay
  • Codex Medicus, 'Urologie en genitopathologie', A. van Asbeck
  • Codex Verpleegkunde, 'Interne verpleging', G. Thijs
  • Afbeelding bron 1: FotoshopTofs, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: AKuptsova, Pixabay

Reageer op het artikel "Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)"

Reactie

Sascha van Doormaal, 15-05-2015 08:44 #1
Bekend verhaal, maar als je al diverse kuren hebt gehad en niets helpt? Mijn partner is in ziekenhuis slecht behandeld na operatie met CAD en deze werd steeds teruggeplaatst. Het residu was DAARNA doorlopend te hoog en de pus knalt eruit als ik hem katheteriseer; maandenlang katheteriseren levert afname residu op, maar de pus en vellen blijven komen en dus spoel ik daarna ook nog, alles 2 maal daags. De antibiotica waarvoor de banale kweek met resistentie zegt S [sensibel voor middel X en Y, WERKEN NIET! Partner is met operatie post-operatief belabberd behandeld, zo was er residu van 1000 ml. De post-operatieve pijnsedering was ronduit fout [11 verschillende pillen] en thans treden verschijnselen op van delier, ernstige verwarring, nervositeit, zo erg dat er al 6 maal is onderzocht op dementie. Huisarts stelt: van mij krijg je geen antibiotica meer. In het betoog kom ik niets tegen van wat wij ervaren en doorlopend bevechten in talloze ziekenhuizen. Ik vind derhalve het Cystitis betoog nogal marginaal en heb er niet zo veel aan. Alle hulpmiddelen en cranberries helpen helemaal NIETS! Dit is ook een realiteit, die ik nergens kan terugvinden.

Infoteur: Orion
Laatste update: 08-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!