InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Blaaskanker is geen doodvonnis

Blaaskanker is geen doodvonnis

Blaaskanker is geen doodvonnis Elk jaar wordt bij duizenden mensen blaaskanker geconstateerd. In het merendeel van de gevallen betreft het een slijmvliestumor. De mate van kwaadaardigheid wordt uitgedrukt in stadia met behulp van het TNM-systeem. Een T2-4 is de meest kwaadaardige vorm, al dan niet met uitzaaiingen naar de lymfeklieren en/of metastasen in andere organen. In het overgrote deel van de geconstateerde gevallen is blaaskanker niet levensbedreigend. De tumor in een vroeg stadium ontdekken is echter van cruciaal belang. Er zijn nogal wat symptomen, daar zal het niet aan liggen.

Inhoud

Blaaskanker komt vaak voor

Blaaskanker is een ziekte die vier tot vijf keer vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen. En dan ook nog veelal bij mannen die de zestig gepasseerd zijn. Verder is deze aandoening bij mannen de op vier na meest voorkomende vorm van kanker. Als zodanig is dat verontrustend veel.

Cystografie / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cystografie / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Goedaardig of kwaadaardig
Vrijwel altijd ontstaat deze tumor in het slijmvlies of epitheel van de blaas. Men spreekt dan van een urotheelceltumor, doorgaans in de vorm van poliepen. Blaaspoliepen kunnen overigens ook goedaardig zijn, hoewel slechts in iets minder dan 6 procent van de gevallen. Bovendien zijn over de definitie 'goedaardig' de meningen sterk verdeeld.

Blaaskanker

Naar de precieze oorzaak van blaaskanker wordt nog veel onderzoek gedaan. Wel is inmiddels duidelijk dat kankerverwekkende stoffen een dubieuze rol spelen. In de nieren wordt het bloed gezuiverd. De afvalstoffen, ook de kankerverwekkende deeltjes, komen in al dan niet opgeloste vorm via de ureters als urine in de blaas terecht en worden vervolgens via de urethra (plasbuis) uitgescheiden.

Mogelijke oorzaken

Er zou een direct verband kunnen bestaan tussen de kankerverwekkende stoffen in de urine en blaaskanker (urotheelcelcarcinoom). De mogelijke oorzaken van blaaskanker zijn onder andere:
  • Roken. Het risico dat rokers blaaskanker krijgen is bijna 2,5 keer groter dan bij niet-rokers.
  • Aromatische amines. Dit zijn kankerverwekkende stoffen die nog steeds gebruikt worden in de verf- en rubberindustrie.
  • Erfelijke factoren. In sommige families komt blaaskanker meer voor. Ook daaromtrent wordt veel onderzoek gedaan.

Klachten en symptomen wijzen niet per definitie op blaaskanker

Bij prostaatlijden horen klachten die ook kunnen duiden op blaaskanker, zoals pijn bij het plassen en vaak naar het toilet moeten. Hematurie, of bloed in de urine, is hoe dan ook een veeg teken. Het duidt erop dat er iets ernstigs aan de hand is in de blaas. Het kunnen goedaardige poliepen zijn, maar zoals eerder aangeduid zijn poliepen in slechts 6 procent van de gevallen goedaardig. Bloed plassen is dus altijd een slecht teken, ook al is dit verschijnsel misschien in eerste instantie van voorbijgaande aard. Met deze klacht dient u onverwijld naar de huisarts te gaan.

Beginstadium
Verder kan het beginstadium van blaaskanker in het teken staan van slechts vage verschijnselen. De symptomen van deze vaak sluipende ziekte kunnen onder andere zijn:
  • Urineren is pijnlijk.
  • Vaak moeten plassen.
  • Bloed in de urine (soms tijdelijk).

Verschillende gradaties van blaaskanker

Bij bovengenoemde klachten is het beter dat u naar de huisarts gaat. Zeker als er bloed bij de urine zit en het plassen steeds pijnlijker wordt, waardoor u wellicht soms uw toevlucht neemt tot een pijnstiller. In dat geval zal de huisarts u vrijwel zeker direct doorsturen naar de uroloog. Naast urine- en bloedonderzoek worden er röntgenfoto’s gemaakt van de blaas en de nieren. Ook wordt er een cystoscopie bij u gedaan.

Diagnose

Wat betreft de diagnostiek volgt elk ziekenhuis daarin min of meer een vast protocol. Bij een cystoscopie (kijken in de blaas) wordt gekeken of er een tumor in de blaas zit, die natuurlijk zo snel mogelijk verwijderd moet worden. Ook en bovenal wil de arts zicht krijgen op hoe diep het gezwel zich in de blaaswand heeft genesteld. Weefselonderzoek (biopsie) biedt in veel opzichten uitsluitsel, maar ook het onderzoek van tumorcellen in de urine. Aanvullende onderzoeken zijn onder meer een CT-scan en/of een echografie, soms ook een MRI-scan.

Blaaswand

De kardinale vraag is altijd hoe diep de tumor in de blaaswand geworteld is. Daar hangt immers het soort behandeling vanaf. Er zijn verschillende gradaties waarmee een gezwel in de blaas wordt beoordeeld. Deze stadia (TNM-systeem) zijn:
  • T. De tumor is zeer lokaal en beperkt zich tot de slijmvliescellen (urotheel) van de blaas.
  • T1. Het gezwel heeft zich inmiddels in het bindweefsel genesteld.
  • T2-T4. De tumor is in het spierweefsel gegroeid.

Bron: Jaytaix, PixabayBron: Jaytaix, Pixabay

Metastasen

Er zijn nog meer gradaties, maar die hebben betrekking op de vraag of een T3-4-innesteling ook is uitgezaaid naar de lymfeklieren en of er sprake is van metastasering (uitzaaiingen) naar andere organen. Verder onderzoek daaromtrent bestaat onder meer uit een MRI-scan.

Is er wat aan te doen?

Er zijn nogal wat factoren die de behandeling van blaaskanker bepalen. Veel hangt af van het soort gezwel, of de tumor zich al dan niet tot het slijmvlies heeft beperkt en of er inmiddels uitzaaiingen zijn. Gelukkig blijft bij de meeste patiënten die ingroei binnen de perken en is men 'er op tijd bij'. Het gezwel, doorgaans een poliep, wordt dan verwijderd met behulp van een zogenaamde TUR-operatie, gevolgd door blaasspoelingen met cytostatica of afweerversterkende stoffen (BCG).

Cystectomie
Bij een diepe innesteling van de tumor, bijvoorbeeld in de spier, wordt meestal overgegaan tot een 'radicale cystectomie’, waarbij naast de blaas mogelijk ook de lymfeklieren, de prostaat en de baarmoeder worden verwijderd. Soms besluit men om te bestralen, wat eveneens afhangt van het soort tumor. Bij uitzaaiingen bestaat de behandeling bovendien uit chemotherapie.

Geen doodvonnis

Het is goed om te weten dat blaaskanker bij bijna 9 van de 10 personen niet levensbedreigend is. Blaaskanker is dus beslist geen doodvonnis, zeker als het geen spier-invasieve tumor betreft. De vooruitzichten zijn dan ook goed, mits de nabehandeling (o.a. blaasspoelingen) adequaat en effectief is. Slechts in enkele gevallen is de ziekte in een ernstig stadium beland, wellicht gepaard gaande met uitzaaiingen. Maar ook dan biedt een adequate behandeling vaak soelaas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Blaasspoeling?Blaasspoeling wordt om verschillende redenen toegepast. Daarnaast zijn er ook verschillende vormen van blaas spoelen, zo…
Ziekte blaas: goedaardige en kwaadaardige gezwellenZiekte blaas: goedaardige en kwaadaardige gezwellenBlaasgezwellen zijn gezwellen die zich aan de binnenkant van de blaas kunnen ontwikkelen. Als het goedaardig is, zal het…
Geneeskundige methodiek blaascarcinoom (vesica urinaria)De onderstaande tekst is een geneeskundige methodiek over blaascarcinoom. In deze methodiek wordt volgens een aantal vas…
Blaaskanker: klachten, risicofactoren, behandelingBlaaskanker: klachten, risicofactoren, behandelingBlaaskanker betekent dat er zich een kwaadaardige tumor bevindt, ergens in de blaas. Blaaskanker komt veel vaker voor bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mwooten, Pixabay
  • Codex Medicus, 'Urologie en genitopathologie, A van Asbeck
  • http://www.blaaskanker.nl/blaaskanker/oorzaken-blaaskanker.asp
  • http://www.allesoverurologie.nl/aandoeningen/blaaskanker/mannen-en-vrouwen
  • Afbeelding bron 1: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jaytaix, Pixabay

Reageer op het artikel "Blaaskanker is geen doodvonnis"

Reacties

Willem van Beek, 17-03-2019 20:13 #2
Precies 1 jaar geleden werd bij mij spierinvasie blaaskanker geconstateerd, T3. Na chemo werd de tumor snel kleiner echter nog steeds was volgens protocol blaasverwijdering de enige optie. Uiteindelijk gaf mijn uroloog na enig aandringen een alternatief " Brachy therapie ". Ik werd door verwezen naar Rijstate Arnhem dr. Smits. Hij is, voor zover ik weet, de enige in Nederland die zich hierin heeft gespecialiseerd. Na onderzoek kwam ik voor deze behandeling in aanmerking. Eerst 4 weken dagelijks bestraling (5 min.) en vervolgens een kleine operatie (robot) waarbij ook nog 2 tubes werden geplaatst voor gerichte bestraling gedurende 3 dagen ( 3 x daags) Daarna volgde een snel herstel. Inmiddels ook na controles nog steeds "schoon", voel mij perfect en heb (belangrijk) nog steeds mijn blaas. En mijn leeftijd, ik hoop dit jaar 73 te worden.
Bracht is geen experiment, meer dan 100 mensen gingen mij voor. Als uw tumor op de juiste plaats zit, er geen uitzaaiingen zijn en uw conditie goed is, vraag uw uroloog er na!

M. van Voorst, 25-07-2015 09:14 #1
Bij mijn man is vorig jaar blaaskanker geconstateerd. Hij zou 6 blaasspoelingen krijgen met de BCG-bacterie. Na 4 keer bleek de bacterie in de hele eereld niet meer verkrijgbaar. Daarom lijkt me dat u deze behandeling beter uit dit artikel kunt verwijderen.

Infoteur: Orion
Laatste update: 30-05-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Blaasziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!