InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan tussenribspier

Pijn aan tussenribspier

Pijn aan tussenribspier Pijn aan de tussenribspier komt vaker voor dan gedacht. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de tussenribspieren, maar bij pijn is het ineens duidelijk dat deze aanwezig zijn. De oorzaak is vaak een ontsteking, maar ook irritatie, een scheur of een kneuzing van de tussenribspier kan pijn veroorzaken. De pijn is voelbaar op de borst en wordt daarom nogal eens verward met een dreigende hartaanval.

Tussenribspieren

Pijn aan de tussenribspier(en) komt veel voor. Dit is voelbaar als pijn op de borst. Wie op het internet "pijn op de borst" opzoekt komt al snel uit bij een hartaanval oftewel hartinfarct. Gelukkig is pijn op de borst niet altijd zo ernstig. De pijn kan ook afkomstig zijn van de tussenribspieren.

De ribbenkast (borstkas) bestaat uit 24 ribben. Aan elke zijde bevinden zich 12. Een klein aantal mensen bevatten 1 paar ribben meer of minder. De ribben zijn met elkaar verbonden middels tussenribspieren. Deze spieren zorgen ervoor dat de ribben ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Die beweging is nodig voor de ademhaling, hoesten en niezen. De ribbenkast is in staat om uit te zetten (inademen) en te krimpen (uitademen). Tussenribspieren zijn kleine spieren die precies tussen de ribben liggen,. vandaar de benaming. Het zijn spieren die we niet zelf aan kunnen sturen maar meegaan in de bewegingen die we maken door de longen te vullen met lucht of leeg te laten lopen.

Pijn aan tussenribspier

Veel mensen zijn zich helemaal niet bewust van de aanwezigheid van deze tussenribspieren. Totdat er pijnklachten ontstaan. Deze klachten zijn waarneembaar als pijn op de borst. Vaak komt de pijn eenzijdig voor, links of rechts. Maar ook kan de pijn aan bieden zijden voorkomen wanneer er meerdere tussenribspieren aangedaan zijn. Soms ontstaat er schrik of angst wanneer de pijn zich links bij het hart bevindt. Dit is logisch, we willen allemaal zuinig zijn op ons hart en pijn rond de hartstreek is dan ook beangstigend. Toch is er een duidelijk verschil: pijn afkomstig van het hart zelf manifesteert zich voornamelijk als een drukkende band op de borst en pijn in het midden, soms uitstralend naar de linkerschouder en/of linkerarm. Bovendien komt er benauwdheid bij kijken. Bij een pijnlijke tussenribspier is men niet benauwd. Toch is voorzichtigheid geboden: sommige mensen raken in paniek bij pijn rond de hartstreek met hyperventilatie (voelbaar als benauwdheid) als gevolg.

Gekneusde tussenribspier

Een tussenribspier kan gekneusd raken. Dit komt voornamelijk foor een val een slag of een stoot tegen de ribbenkast. Meestal raakt hierbij een van de ribben gekneusd, maar een tussenribspier kan ook toevallig geraakt worden of mede gekneusd raken. Er is duidelijk sprake van pijn rondom een rib. De pijn is vaak ook goed aan te wijzen.

Gescheurde spier

Net als alle andere spieren, kan ook een tussenribspier scheuren. Vaak is sport hiervan de oorzaak, waarbij er meer druk op de ribben komt te staan en de ribben minder goed uit kunnen zetten. De spanning op de tussenribspier neemt toe en kan uiteindelijk gaan scheuren. Vaak zien we dit ook bij spanning en stress, waardoor de spierspanning toeneemt.

Ontsteking

Een ontstoken tussenribspier heeft niet altijd een duidelijke oorzaak. Wel komt het meer voor bij het syndroom van Tietze. Ook andere onderliggende ziekte kunnen de oorzaak zijn. Een ontsteking aan de tussenribspier is duidelijk voelbaar als een pijn op de borst. Niet altijd is de pijnlijke plek goed aan te wijzen omdat de pijn kan uitstralen.

Genezing en behandeling

Het vervelende van een ontstoken, gescheurde, gekneusde of geïrriteerde tussenribspier is het feit dat deze nagenoeg niet te behandelen is. De tussenribspier zal uit zichzelf moeten genezen. Soms worden er ontstekingsremmers en/of pijnstillers voorgeschreven. Dit wordt vooral gedaan wanneer de patiënt geneigd is om bij veel pijn oppervlakkig adem te gaan halen. Dit kan een longontsteking als gevolg hebben. Ook gaan veel patiënten door de pijn de borstkas minimaal gebruiken. Hierdoor verstijven de spieren nog meer, er ontstaat meer spierspanning met steeds meer nare klachten als gevolg.

Pijn aan de tussenribspier is voelbaar tijdens het ademhaling, bij inspanning en bij sport, alsmede ook bij hoesten. Ondervind u hier ernstige klachten van, ga dan langs de huisarts. Bij hoesten kan deze een medicijn voorschrijven dat het slijm oplost of juist de hoestprikkel onderdrukt (bij een niet-productieve hoest). Bij ademhalingsmoeilijkheden is het belangrijk om pijnstilling te nemen. Een longontsteking moet ten alle tijden voorkomen worden. Pijn bij sport en inspanning komt doordat de borstkas meer gaat uitzetten. Hier reageert de tussenribspier op. Er wordt nog meer pijn gevoeld. Probeer deze inspanning of sport tijdelijk te verminderen. Pijn betekent rust nemen.

Veel mensen klagen over een langdurig herstel. Dit klopt, een tussenribspier heeft soms moeite om te herstellen en dit kan enkele maanden tot zelfs enkele jaren in beslag nemen. Er zijn mensen die al meer dan 20 jaar met pijn aan de tussenribspier rondlopen. Dit komt omdat er continue arbeid van de tussenribspier gevraagd wordt tijdens de ademhaling, waardoor genezing soms zeer langzaam en moeizaam verloopt. Andere mensen zijn snel af van de pijn. Een en ander hangt af van de locatie van de tussenribspier: sommige spieren krijgen meer druk te verduren dan andere spieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: ontsteking, irritatie, gescheurd, gekneusd, pijnlijk. Tussenribspieren zijn spieren die ieder mens tusse…
Tussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren zijn spieren die zich tussen de ribben bevinden en waar maar weinig mensen van gehoord hebben. Totdat j…
Pijn met ademenPijn met ademenPijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en h…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben is geen lachertje: soms voelt het aan alsof er een mes in je ribben geplant wordt. Ribpijn kan sterke…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rib_(anatomie)
  • http://www.jimigym.be/pics/anatomie/spieren/01_rugbuikadem/30_intercostales_ext.jpg

Reageer op het artikel "Pijn aan tussenribspier"

Reactie

Nel, 28-01-2017 11:22 #1
Ik heb al jaren onverklaarbare pijnaanvallen achter mijn schouderblad ter hoogte van mijn longen. Het is alsof er een mes in wordt gestoken, bewegen maakt het niet erger, maar heb wel veel bewegingsdrang. Ben al 1 keer opgenomen geweest omdat de pijn onverdraaglijk was, ze hebben me toen 1 nacht ter observatie gehouden omdat mijn bloeddruk heel erg hoog was.
Tot nu toe geen diagnose, alleen morfine pillen om de pijnaanval te onderdrukken, andere medicatie helpt niet. Meestal duurt zo'n aanval 1 à 2 dagen daarna een beurs gevoel en dan blijft het weer maanden weg. Ik voel het ook opkomen begint met een zeurende rugpijn, voel me dan ook heel onrustig en gestrest worden.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!