InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandeling

Buikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandeling

Buikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandeling Mensen kunnen vaak last hebben van hevige buikpijn, maar waar komt het nou vandaan? En wat kan het betekenen? Er zijn verschillende oorzaken voor buikpijn en hierdoor zijn er dan ook talloze behandelingen. Een aantal oorzaken en behandelingen komen hier aan bod. Sommigen veroorzaken hevige buikpijn en anderen worden dan eerder als storend of irriterend waargenomen.

Verschillende soorten buikpijn

Er bestaan verschillende soorten buikpijn, de bekendste is de viscerale en de pariëtale pijn.
Beiden verschillen erg in pijngewaarwording, oorzaken en lokalisatie van de pijn.

Viscerale pijn ontstaat langzaam en is eerder een doffe pijn die slecht te lokaliseren is. Meestal komt het van een van de organen en veroorzaakt het symptomen zoals misselijkheid, braken en zweten. Als de arts vraagt naar de plaats van de buikpijn is het moeilijk om hierop te antwoorden. Voor het gastro - intestinaal stelsel is de gewaarwording eerder in het midden maar urologisch gezien is de pijn dan weer in de zijkant aanwezig. Deze viscerale pijn kan ook pariëtale pijn worden als er niet tijdig wordt ingegrepen.

Pariëtale pijn is een stekende pijn en gemakkelijk te lokaliseren. Het veroorzaakt vaak een plankharde buik door de spieren die erg gespannen staan. De pijn is constant aanwezig en wordt erger bij bewegingen.

Oorzaken van buikpijn

Buikpijn kent vele oorzaken en de behandeling is dan ook sterk afhankelijk van de oorzaak en de betrokkene in kwestie.
De oorzaken kunnen traumatisch zijn, infecties, obstructie en vasculair. Voor elke groep worden enkele voorbeelden uitgelicht.

Trauma

Buikpijn kan ontstaan door trauma: verkeersongeval of met een scherp voorwerp zoals een mes of een schotwonde.
Het is bij een steekwonde van groot belang dat het voorwerp blijft zitten, deze zorgt ervoor dat het bloedvat dicht blijft en het slachtoffer dus niet verder bloedt. De richting van het voorwerp bepaald tevens de lokalisatie van de wonde.
Bij aankomst in het ziekenhuis moet er grondig onderzocht worden dat er geen vitale organen geraakt zijn en/of het slachtoffer inwendige bloedingen heeft. Ook bij een ogenschijnlijk kleine val kan er sprake zijn van inwendige bloedingen. De milt is een gevoelig orgaan dat snel geraakt wordt bij zulke ongevallen.

Infecties

Er zijn verschillende mogelijkheden voor infecties:

  • infectie van galblaas, galwegen, lever, nieren, blaas, baarmoeder,...
  • Perforatie van maag, darmen, slokdarm,...
  • Darmziekten zoals Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn

Appendicitis

Is een ontsteking van het lumen van de appendix. Het is vrijwel de meest voorkomende oorzaak van buikpijn en ook vrijwel het eerste waar ze op onderzoeken. De appendix kan verwijderd worden door een laparoscopie of een klassieke snee rechtsonder de navel. Echter, soms is een operatie tegenaangewezen en opteert men voor een medicamenteuze behandeling.

Pancreatitis

Is een ontsteking van de pancreas. De pancreas ofwel alvleesklier staat bekend om zijn insuline en glucagon.
De aandoening ontstaat door aantasting van het weefsel door eigen spijsverteringssap. Er bestaat zowel acute als chronische pancreatitis. Een acute pancreatitis wordt chronisch als de aandoening langer dan 6 maanden aanhoudt.
Men kan in eerste instantie medicamenteus behandelen maar bij afgestorven weefsel moet men overgaan tot een operatie.

Obstructie

De bekendste vorm van obstructie is een darmobstructie en deze kan zowel mechanisch als paralytisch zijn.

Bij een mechanische darmobstructie zit er een knoop of draai in de darm. Deze kan overal in de darm ontstaan en het gevolg zijn van vreemde voorwerpen, tumor(en), littekenvorming, invaginatie (in elkaar schuiven van darmen) of darmziekten.

Bij een paralytische obstructie spreekt men van een verlamming van de darm, er is geen peristaltiek van de darm meer en deze kan zijn werking niet meer uitvoeren. Dit kan veroorzaakt worden door infecties, na een operatie of door gebruik van medicatie. Een paralytische obstructie kan enkel behandeld worden met een operatie.

Vasculair

Deze treden vaak heel plots op en er moet dan ook snel ingegrepen worden. De bekendste vorm is buikpijn door een inwendige bloeding of een bloedklonter dat is ontstaan in de buikholte.

Voor alle vormen van ernstige buikpijn of bij enige twijfel, bel dan zo snel mogelijk de huisarts of de eerste hulp
Gerelateerde artikelen
Terugkerende buikpijn bij kinderenIeder kind heeft wel eens buikpijn. De oorzaak is bijna altijd onschuldig, zoals iets verkeerds gegeten, een buikgriepje…
Buikpijn: soorten, mogelijke oorzaken en behandelingBuikpijn: soorten, mogelijke oorzaken en behandelingBuikpijn is iets waar de meeste mensen wel eens last van hebben. Denk maar aan de stress van een drukke baan, of de span…
Verstopte darmen: oorzaken, symptomen en behandelingVerstopte darmen: oorzaken, symptomen en behandelingVerstopte darmen, darmverstopping of darmafsluiting wordt ook wel 'ileus' genoemd. Via darmbewegingen of peristaltiek wo…
Buikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsBuikpijn bij kinderen: oorzaken, behandeling & tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pancreatitis
  • http://resources.metapress.com/pdf-preview.axd?code=7846x58417205x25&size=largest

Reageer op het artikel "Buikpijn: oorzaken, syptomen, klachten en behandeling"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 11-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!