InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan het tandvlees

Pijn aan het tandvlees

Pijn aan het tandvlees Pijn aan het tandvlees kan erg vervelend zijn, daar het tandvlees erg gevoelig is en makkelijk gaat bloeden of ontstoken raakt. De pijn kan variëren van een lichte pijn die alleen ontstaat bij aanraking, tot een zware kloppende pijn die langer aan blijft houden. Hoe ontstaat pijn aan het tandvlees en wat is de juiste behandeling?

Wat is pijn aan het tandvlees?

Het tandvlees omsluit de tand of kies en bevindt zich dan ook aan de wortelzijde van de tanden. Het is roze van kleur, en loopt door tot de bovenzijde (gehemelte) of de onderzijde van de kaak. Daar gaat het tandvlees over in een rode kleur.

Gezond tandvlees is niet gezwollen, heeft een roze kleur en doet geen pijn. Ook bloedt gezond tandvlees niet bij aanraking of tijdens het poetsen. Ontstoken tandvlees gaat zwellen, krijgt een rode kleur en ziet er erg onrustig uit. Niet altijd is er pijn bij aanwezig. Pijn aan het tandvlees kan erg vervelend zijn. Het tandvlees is gevoelig en pijn kan het eten belemmeren. Maar ook kan de pijn gedurende de dag aan blijven houden.

Pijn door een ontsteking

De meest voorkomende oorzaak van pijn aan het tandvlees is ten gevolge van een ontsteking. Een ontsteking ontstaat wanneer er niet voldoende of grondig gepoetst wordt. Bacteriën nestelen zich dan aan de rand van het tandvlees en veroorzaken daar een ontsteking. Het tandvlees gaat zwellen, ziet er rood uit en kan gaan bloeden. Ook kan het tandvlees pijn gaan doen. De pijn is merkbaar tijdens het poetsen of tijdens het eten, wanneer voedsel langs het ontstoken tandvlees wrijft. Ook kan de pijn langer aan blijven houden. De pijn kan soms zo hevig zijn, dat men er tranen van in de ogen krijgt.

Om deze pijn te laten verdwijnen, is het belangrijk om de ontsteking aan te pakken. De tandvleesrand zal gepoetst moeten worden, ondanks de pijn. Alleen op deze manier verdwijnt de ontsteking. Ook zal men gebruik moeten maken van tandenstokers of ragertjes, om tussen de tanden en kiezen schoon te maken. De pijn zal de eerste tijd verergeren, vooral tijdens en na het poetsen. Er ontstaat dan een kloppende pijn. Belangrijk is om op dit moment door te blijven zetten. Wie stopt met poetsen, zal merken dat de ontsteking zich verder uitbreidt, met eventueel verlies van tanden en kiezen als gevolg.

Pijn door beschadiging

Tandvlees dat beschadigd is, zal pijn doen. Het tandvlees is een zeer gevoelig iets waar veel bloedvaten en zenuwen doorheen lopen. Wanneer het tandvlees beschadigd raakt, bloedt het dan ook makkelijk en doet pijn. Een beschadiging kan ontstaan door een scherp voorwerp, bijvoorbeeld het eten van chips of harde toast, waarvan een stukje door het tandvlees heen prikt. Ook door nagelbijten kan tandvlees beschadigd raken, wanneer men met de nagel uitschiet en in het tandvlees prikt.

Het wondje dat aan het tandvlees ontstaat zal pijnlijk zij en soms bloeden, maar zal ook weer genezen. Poets niet te hard over het wondje heen en gebruik eventueel een mondspoeling wanneer poetsen op deze plek pijnlijk is. Door het tandvlees rust te geven, zal het sneller herstellen. Poets na het herstel weer op de gebruikelijke manier.

Pijn door te hard poetsen

Te hard poetsen van het tandvlees beschadigd het tandvlees enorm. Soms wordt er zo hard gepoetst, dat de vellen er l;ettelijk bij hangen. Mensen die te hard poetsen, gebruiken een te harde tandenborstel of duwen te hard met de borstel op het tandvlees. Tandvlees dat beschadigd is door poetsen, laat los of trekt zich terug. De pijn die ontstaat is zeer vervelend en geeft een vaak kloppend gevoel. Dor rustig aan te doen met poetsen, herstelt het tandvlees zich weer snel. Eventueel kan een pijnstiller ingenomen worden.

Infecties in de mond

In de mondholte kunnen allerlei infecties ontstaan. Vaak zit de infectie aan een kant van de mond, bijvoorbeeld rechts, links, boven of onder in de mondholte. Het gehemelte kan bijvoorbeeld ontstoken raken, waarbij ook een gedeelte van het tandvlees mee ontstoken kan raken. Het ontstoken gebied is rood, gezwollen en pijnlijk. Een ontsteking ontstaat door een opeenhoping van bacteriën in de mond. Door de mond goed te verzorgen en weinig snoepmomenten te kennen, en niet te roken, zal een ontsteking in de mond minder vaak voorkomen.

Hoewel een ontsteking erg pijnlijk kan zijn, geneest deze doorgaans vanzelf weer met een goede mondhygiëne. Het is aan te raden om ten tijde van een ontsteking in de mondholte, gebruik te maken van een mondspoeling met chloorhexidine. Deze ondersteunt tijdens de verzorging van de ontstoken mondholte.
Gerelateerde artikelen
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…

Reageer op het artikel "Pijn aan het tandvlees"

Reacties

Willie Meijerink, 17-02-2016 13:00 #5
Sinds vorig jaar heb ik rechtsonder een kroon. Vanaf dat moment heb ik gevoelig tandvlees tussen de kroon en kies ervoor. Diverse malen naar tandarts geweest, wordt dan schoongemaakt, tijdens flossen/raggertjes (Gum) geen bloed. Tandarts zegt ook dat er niets aan de hand is. Ook foto's laten maken daar ik last bleef houden. Ik blijf het een gevoelige plek vinden, soms moet ik een paracetamol in nemen. Nu zeggen mensen om mij heen dat dit gevoel ook psychisch kan zijn, ik ben in therapie en hypnotherapie om deze gedachten weg te laten gaan. Bestaat dit, psychische pijn?

Verdegem, 03-10-2015 21:53 #4
Heb pijn aan aan onderste tandvlees bij aanraking en kan mijn onderste gebid door de druk niet inhouden.
het trkt tot in mijn achterhoofd, heb geen bloeding meetal alleen bij aanraking?
Ka&n mij iemand een raad geven?

Fred, 22-11-2013 00:02 #3
Jordy een pincet? heel veel sterkte

Amanda, 11-10-2013 11:48 #2
Mijn tandvlees van mijn onderste linkerhoek tand doet pijn, maar alleen wanneer ik poets. Het is moeilijk te zien of het tandvlees nu wel of niet is teruggetrokken en mijn tandvlees is roze. Is het nu gewoon geïrriteerd?

Jordy, 05-08-2013 20:18 #1
Ik heb mijn mijn tandvlees achter de bovenste voor tanden een stukje nagel diep zitten het doet best pijn ik voel het stukje zitten maar krijg het er niet uit hoe krijg ik dit er uit?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!