InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de onderbuik

Pijn in de onderbuik

Pijn in de onderbuik Pijn in de onderbuik is een pijn die gevoeld wordt laag in de buik. Het wordt dan ook wel lage buikpijn genoemd. Buikpijn kan verschillende oorzaken hebben. Welke oorzaken zijn bekend en wat is de juiste behandeling tegen lage buikpijn?

Wat zit er in de onderbuik?

De darmen en de nieren bevinden zich in de onderbuik. De nieren liggen net buiten de buikholte, achter het buikvlies, maar pijn in de nieren kan wel uitstralen naar de onderbuik. In de bovenbuik bevinden zich de maag, de milt en de lever. Wie last heeft van zijn maag, kan dus niet spreken van pijn in de onderbuik. Daarnaast kan pijn in de onderbuik ook ontstaan aan de voortplantingsorganen. Bij de vrouw bevinden de baarmoeder en de eierstokken zich in de onderbuik. Bij de man kunnen ook klachten aan de prostaat ontstaan, die zich ook in de onderbuik bevindt.

Pijn bij vrouwen

De meest voorkomende pijn in de onderbuik bij vrouwen wordt veroorzaakt door de baarmoeder of eierstokken. Er kunnen verklevingen, vleesbomen, tumoren, verdraaiingen etc. ontstaan in de baarmoeder of in een van de eierstokken. Een veel voorkomende oorzaak van pijn bij vrouwen is endometriose. Dit is baarmoederslijmvlies dat zich buiten de baarmoeder bevindt. Vooral tijdens de menstruatie kan er dan hevige pijn ontstaan. De pijn kan op verschillende plaatsen gevoeld worden, afhankelijk van waar het baarmoederslijmvlies zich bevindt. De pijn kan bestreden worden met pijnstillers. Ook kan er een hormoonbehandeling gegeven worden. In sommige gevallen wordt via een kijkoperatie de endometriosehaarden weg gehaald.

Een andere oorzaak van pijn in de baarmoeder kan een verkleving zijn of een anders liggende baarmoeder. Ook vleesbomen kunnen pijn veroorzaken wanneer een gesteelde vleesboom knel komt te zitten. In sommige gevallen wordt pijn veroorzaakt door kanker aan de eierstokken, baarmoeder of baarmoederhals. In het begin veroorzaakt kanker nog geen pijn, maar in een vergevorderd stadium wel.

Pijn bij mannen

Bij mannen komt pijn in de onderbuik voornamelijk voor vanuit de prostaat. De pijn is voelbaar tussen de balzak en de endeldarm. Soms straalt de pijn uit naar de liezen of de onderrug. Ook kan het plassen moeizaam verlopen. De prostaat is geïrriteerd en raakt opgezwollen, wat de pijn veroorzaakt. De klachten kunnen bestreden worden door ontspanning en medicijnen.

Een ontsteking van de prostaat is meestal het gevolg van een eerdere blaasontsteking. Ook hierbij kunnen pijnklachten ontstaan. Een ontsteking aan de prostaat moet altijd behandeld worden met medicijnen die de bacteriën doden.

Prostaatkanker veroorzaakt geen pijnklachten. Pas nadat de kanker is uitgezaaid, ontstaan er klachten van pijn.

Overactieve bekkenbodem veroorzaakt pijn

Soms ontstaat er een te hoge spanningen in de spieren van de bekkenbodem. De klachten zijn doorgaans moeite met plassen, pijn in de onderrug, pijn in het kruis, pijn in de onderbuik en pijn bij het vrijen. Een behandeling door een fysiotherapeut is veelal nodig om de pijnklachten te verminderen. Belangrijk hierbij is dat de patiënt niet te veel zit maar regelmatig beweegt en loopt, zodat de bekkenbodemspieren niet eenzijdig belast worden.

Pijn aan de blaas en nieren

Pijn die ontstaat aan de blaas is in de meeste gevallen een gevolg van een blaasontsteking. Vooral bij vrouwen komt een blaasontsteking vaak voor, omdat de plasbuis korter is dan bij mannen. Dit geeft bacteriën eerder de kans om binnen te dringen. De klachten zijn pijn bij het plassen, moeite met plassen of pijn in de onderrug. Een blaasontsteking moet altijd behandeld worden met medicijnen die de bacteriën doden.

Een andere oorzaak van pijn aan de blaas zijn blaasstenen. Deze ontstaan door een opeenhoping van mineralen. Blaasstenen worden in de nieren gevormd en zijn dus eigenlijk nierstenen die in de blaas terecht zijn gekomen. Nierstenen en blaasstenen veroorzaken pijnklachten, moeilijk kunnen plassen, pijn tijdens het plassen, bloedverlies en een blaasontsteking. Nierstenen en blaasstenen kunnen, afhankelijk van de grootte, middels medicijnen of via een operatieve ingreep vergruizeld en verwijderd worden. Nierstenen en blaasstenen worden meestal gevormd door een teveel aan vlees of melkproducten die de patiënt nuttigt, soms in combinatie met te weinig vocht drinken.

Koliekpijnen komen voor door een afsluiting van de afvoer van urine Deze afsluiting kan ontstaan door bijvoorbeeld kanker, waarbij de pijn vooral in een later stadium optreedt. Een afsluiting kan ook ontstaan door een aangeboren afwijking, door een ontsteking of door een andere oorzaak. Afhankelijk van het probleem, zal deze met medicijnen of operatief behandeld worden. Bloed bij de urine moet dan ook altijd gemeld worden aan een arts, alsmede pijnklachten die niet verklaarbaar zijn.

Pijn aan de darmen

Een veel voorkomende maar onschuldige oorzaak van pijn aan de darmen zijn spanningen en stress. Deze veroorzaken krampachtige pijnen, vaak gepaard gaande met veel toiletbezoek. De pijn verdwijnt wanneer de spanningen afnemen.

PDS, het prikkelbare darmsyndroom, veroorzaakt veel pijnklachten. Het wordt ook wel een spastische darm genoemd. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. De klachten bestaan uit pijnklachten, moeite met de stoelgang, krampen, een opgeblazen gevoel of een aanhoudende buikpijn. Met medicijnen worden de klachten zoveel mogelijk bestreden.

Een andere oorzaak van pijn in de darmen is een ontsteking. Deze wordt veroorzaakt door bacteriën. Een blindedarmontsteking is een ontsteking van het wormvorming aanhangsel van de blinde darm. Bij een ontsteking aan de blinde darm bestaat het gevaar dat de darmwand geperforeerd wordt, waardoor de darminhoud in de buikholte loopt. Een ontsteking aan de blinde darm moet daarom zo spoedig mogelijk behandeld worden.

Bij een blindedarmontsteking ontstaan pijnklachten aan de rechteronderbuik. De patiënt kan zich hierbij misselijk voelen. Er is sprake van loslaatpijn: drukken op de rechteronderbuik doet pijn, maar loslaten doet ook pijn. Bij een blindedarmontsteking wordt het ontstoken gedeelte operatief verwijderd.

Een chronische ontsteking van de darm is de ziekte van Cröhn. Buikpijn, diarree, misselijkheid en gewichtsverlies zijn veel voorkomende klachten. Met medicijnen wordt de ziekte behandeld: deze zal echter alleen de klachten bestrijden, niet genezen.
Gerelateerde artikelen
Buikpijn laag in de onderbuikBuikpijn laag in de onderbuikBuikpijn is pijn die gevoeld wordt rondom de organen die zich in de buikholte bevinden. Pijn laag in de onderbuik kan te…
Pijn in onderbuikPijn in onderbuikPijn in de onderbuik betreft vaak de darmen, de blaas, de prostaat (mannen) of de baarmoeder en eierstokken/eileiders (v…
Pijn als je moet plassenPijn als je moet plassenNiets zo vervelend als pijn tijdens het plassen, of pijn voelen wanneer er aandrang is tot plassen. Pijn is altijd een t…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Een SOA, chlamydiaEen SOA, chlamydiaDe meesten weten wel dat vrijen veilig moet gebeuren. Maar soms schiet het er toch tussendoor. Hieronder beschrijf ik ch…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Crohn

Reageer op het artikel "Pijn in de onderbuik"

Reacties

Stefan van der Poel, 26-03-2019 12:56 #9
Al sinds enkele maanden zeurende pijn in de onderbuik. Onderzoek naar prostaat heeft niets opgeleverd. Mijn conditie is ook goed. Plassen en ontlasting geen probleem. Pijn komt op vreemde momenten: staan, liggen, bij het wandelen. Zitten geeft de minste problemen. Eigenlijk kan ik verder alles, maar ik zou af willen van de pijn en onzekerheid.

Nico, 11-10-2017 09:42 #8
Sinds 8 oktober 2014 (3 jaar inmiddels) loop ik met een stekende, drukkende zeurende pijn in vaak links, soms rechts, en soms aan beide kanten onderaan mijn buik. Ik heb talloze onderzoeken gehad, maar ben gewoon geen stap verder. Ik drink niet meer, rook niet meer, sport veel en eet gezond. Allemaal eigen pogingen om van de pijn af te komen. Mentaal zit ik erdoor telkens onder spanning en kan ik door de pijn verder echt niks hebben. Is ook geen wonder, na drie jaar. Zit nu in wanhoop, omdat mijn geduld met ziekenhuizen op is. Weet iemand een oplossing? Na de ontlasting gaat de druk even weg, maar de steken en het zeurende gevoel blijft.

De Boer, 08-05-2017 21:21 #7
Ik ben een man en heb al enige tijd last van mijn rechteronderbuik net boven de schaamstreek rechts. Op mijn hand blazen geeft geen pijn in die streek. Als ik op die plek druk doet het pijn. Mijn darmen borrelen alsof er veel lucht in zit. Hoor dat zelf niet maar mijn partner wel. Ben niet misselijk, eten gaat goed. Pijn is hele dag aanwezig. Geen vreemde ontlasting. Niet extra moe. Ben op dit moment in Corfu op fietsvakantie. Maak mij een beetje bezorgd.

Teuntje, 24-11-2016 23:09 #6
Hallo
Ik heb sinds enkele weken veel last van mijn lage onderbuik. Bloedtest en urinetest hebben niets opgeleverd. De pijn is soms wat minder, maar de dag na het sporten komt het weer terug. Het is een vervelende zeurende pijn met af en toe stekende pijn. Wat zou dit kunnen zijn?

Dante, 12-10-2014 15:05 #5
Hallo, ik heb sinds korte tijd hevige en drukkende pijn aan de rechterzijde van mijn onderbuik. Het doet bij alles zeer, van liggen tot rennen. Ik hoop dat iemand mij een idee kan geven wat dit is en of ik er voor naar de huisarts moet.

Geslacht: man
leeftijd: 17
Roken: ja
alcohol: nee

M. M. Schmitz-Scheijen, 18-06-2014 15:18 #4
Hallo. Bij deze meld ik u dat ik zo'n dag of tien in het midden van mijn onderbuik erge pijn heb, net boven mijn venusheuvel. Ik had tiendagen geleden een blaas ontsteking op gelopen, maar volgens het onderzoek en de medicijnen is het verholpen. Maar de steken in mijn onderbuik die zijn niet verdwenen. Ik heb voor de 20-6- 2014 een afspraak lopen bij mijn huisarts. Ik hoop dat u mij kunt vertellen wat het kan zijn. Ik maak mij hier zorgen over. Ik moet u wel mededelen, dat ik op dit moment bij mijn Vriend ben die is ernstig ziek. Hij moet vanaf de komende week twee maal per dag bestraald worden voor een tumor in zijn Long, misschien licht het hier aan dat ik mij er erg druk om maak.
Geef mij een reactie hier op s.v.p. Ik dank u Groetjes M. Schmitz.

Radeleentjee, 28-08-2013 05:11 #3
Hallo. Ik voel wel eens links onder in mijn buik steken en heb wel t gevoel dat het aan mijn eierstok ligt en ik voel ook precies een bobbeltje alsof je eierstok gezwollen is? Maar mijn vraag is ook, ik ben vorig jaar baar de gynaecoloog geweest, eb toen zeiden ze dat mijn eierstok overactief was en te snel iets aanmaakte of zo iets, kan het zijn dan dat ik daar door niet zwanger kan raken ik ben 2 mei 3013 gestopt met de pil en 10 dagen geleden ongesteld geweest.

Groetjes Radeleentjee

Ela, 06-03-2012 15:36 #2
Heyy,

Ik heb een vraagje, ik heb sinds zaterdag ( 3 dagen geleden) pijn in mijn onderbuik. Het doet pijn wanneer ik zit, sta, lach en over hobbels over de weg fiets. Ik dacht eerst aan een blindedarmontsteking, maar ik heb niet alle symptomen. Ik ben trouwens 15 jaar. Alvast bedankt!

Groetjes,
Ela

Karlien, 04-02-2012 14:38 #1
Hey,

Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds gisterochtend drukkende pijn in mijn onderbuik. De pijn straalt meer naar de linkerkant dan naar de rechterkant. Het lijkt een beetje op menstruatipijn, maar ik ben niet ongesteld. Is het misschien iets met de darmen? Ontlasting is gewoon normaal. Ik zou het graag willen weten, want de pijn blijft constant aanhouden. Rechtop zitten is al een moeilijkheid. Moet ik naar de huisarts? Ik ben trouwens negentien jaar. Alvast bedankt!

Groetjes,
Karlien Reactie infoteur, 05-02-2012
Hallo Karlien,
dit is heel lastig vast te stellen vanaf het internet. Je kan inderdaad last hebben van de darmen, maar ook kan je last hebben van je eierstokken of je baarmoeder. Hoe is de pijn na een periode van rust? probeer in ieder geval niks te forceren, als de pijn aan blijft houden of ernstiger wordt, ga dan toch langs de huisarts. Luister naar je lichaam. Sterkte.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 10-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!