InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vroege symptomen en signalen van appendicitis

Vroege symptomen en signalen van appendicitis

Vroege symptomen en signalen van appendicitis Wat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het meestal plots ontstaat, waardoor het moeilijk is om te voorspellen of iemand een blindedarmontsteking heeft.

Wat is een blindedarmontsteking?

Ontstaan

Een blindedarmontsteking of appendicitis ontstaat meestal plots. Het is en acute ontsteking van het aanhangsel van de blindedarm. Dit aanhangsel van de blindedarm is de appendix, hij bevindt zich onderaan de buik bij de overgang van de dunne naar de dikke darm. De oorzaak van de ontsteking is hedendaags onduidelijk. De aandoening kan zich voordoen in alle leeftijden, maar vooral bij kinderen en jongeren tussen 5 en 24 jaar. Een appendicitis komt ongeveer voor bij 6 op de 100 mensen.

Vaststelling

De symptomen van een ontstoken appendix zijn zeer gevarieerd en meestal ook niet duidelijk herkenbaar. Het is nochtans belangrijk om snel de juiste diagnose te stellen, vooral wanneer de appendix dreigt open te barsten. Ongeveer 5% van de opengebarsten appendix' loopt immers fataal af. Bij een appendicitis is het zeer belangrijk tijdig in te grijpen, soms vermoedt men namelijk dat iemands appendix ontstoken is en gaat men hem nodeloos opereren.

Symptomen

Pijnlijke appendix

Een pijnlijke appendix kan over het algemeen waargenomen worden als gewone buikpijn. Hoewel buikpijn veroorzaakt kan worden door een waaier aan aandoeningen is de pijn veroorzaakt door een blindedarmontsteking vrij makkelijk te herkennen. Het is een erge buikpijn die meestal erg plots opkomt en zich verspreidt van de navel naar rechtsonder in de buik. De pijn laat zich ook herkennen doordat hij steeds erger en erger wordt.

Buikpijn

Wanneer de ontsteking van de appendix heel heftig verloopt kan het ook zijn dat ook het buikvlies ontstoken is. In dat geval zal de pijn zich niet enkel rechts van de buik situeren, maar over de gehele buik.

Bruuske bewegingen

Bij bruuske bewegingen kan de pijn ook gevoeld worden in dezelfde omgeving als bij de buikpijn hierboven beschreven. Bruuske bewegingen kunnen onder andere lachen en hoesten zijn. Maar ook een autorit of het aanraken van de buik kan al genoeg zijn om pijn te doen.

Geen eetlust

In alle gevallen van een blindedarmontsteking zal de persoon in kwestie weinig tot geen eetlust hebben. Ook misselijkheid en braken steken soms de kop op. Dit zijn echter symptomen die ook op verschillende andere aandoeningen kunnen wijzen. Voorzichtigheid in diagnose is dus geboden.

Constipatie

Doordat de appendix ontstoken is ontstaat er vaak constipatie of opstopping in de darmen. In sommige gevallen kan dit echter ook diarree veroorzaken.

Koorts

Mensen die getroffen zijn door een ontstoken appendix zullen altijd onderhevig zijn aan lichte koorts. Wanneer de persoon hoge koorts heeft wijst dit op iets anders.

Wat doen bij een blindedarmontsteking?

Preventief onderzoek

Wanneer een arts het vermoeden heeft dat iemands appendix ontstoken is, zal hij eerst alle andere oorzaken van de buikpijn proberen uit te sluiten. Vaak zullen er bijkomende onderzoeken aan te pas komen, de blindedarm opereren zonder dat de appendix ontstoken is wil natuurlijk iedereen vermijden. Vooral bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen kan de diagnose erg moeilijk zijn. Er zijn verschillende onderzoeken die een arts kan doen vooraleer hij vast kan stellen of de appendix ontstoken is:
  • Anus inwendig onderzoeken.
  • Gynaecologisch onderzoek bij zwangere vrouwen.
  • Bloedonderzoek, om onder andere ontstekingen te ontdekken.
  • Urineonderzoek, om onder andere zwangerschap uit te sluiten.
  • Echografisch onderzoek van de blindedarm.
  • Röntgenonderzoek, dit is meestal overbodig wanneer er reeds een echografie gedaan werd.
  • CT-scan, enkel wanneer de echografie geen duidelijkheid bracht.
  • Een laparoscopie is de enige manier om echt zeker te zijn wanneer alle andere onderzoeken geen duidelijkheid konden bieden. Dit is een kijkoperatie die onder narcose gebeurt.

Bij een acute aanval

Het is in de meeste gevallen best mogelijk dat enkele seconden voordat de persoon een aanval krijgt, deze zich nog nooit bewust geweest is van het feit dat hij een blindedarmontsteking heeft. Bij een plotse en erge buikpijn is het daarom aangeraden om meteen de huisarts of spoed te verwittigen. Bij zwangere vrouwen, kleine kinderen en oude mensen zijn de symptomen meestal minder duidelijk. Deze dienen best het zekere voor het onzekere te nemen door geen laxeermiddelen of pijnstillers te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een blindedarmontsteking?Blindedarmontsteking kan plotseling optreden, of langzaam verlopen. De acute blindedarmontsteking heeft meestal een voor…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking is een ontsteking van een doodlopend stukje darm dat zich bij de overgang van de dunne naar de dikk…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Zwanger en de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière wordt steeds beter bekend. Bijna iedereen weet dat de ziekte gepaard gaat met duizeligheidsaanvall…

Reageer op het artikel "Vroege symptomen en signalen van appendicitis"

Reacties

Stienclarysse, 22-12-2015 23:48 #3
Ik heb al 2 dagen last maar niet aan de rechterkant maar aan de linkerkant van mijn navel tot linksonder mijn buik, kan dat ook van mijn appendix zijn?

Annabel, 15-03-2015 05:30 #2
Het is zo ontzettend vervelend! De eerste keer had ik blindedarmontsteking, en ging hij vanzelf over, maar nu heb ik hem weer. Ik heb ook nog als symtoom, afentoe ineens tintelingen/kippenvel op mijn rug. Kan dat? Ik ben pas 15 jaar, en dit is toch wel de ergste pijn die ik tot nu toe in mijn leven heb gehadů

Diana Flux, 28-02-2012 12:00 #1
Ik had nooit ergens last van alleen een zeurende pijn na een dag werken in mijn onder rug nooit geen buikpijn gehad.Het bleek dan ook dat hij richting mijn rug was in plaats van mijn buik.ben geopereerd na vijf dagen mocht ik naar huis en vijf dagen later lag ik weer in het ziekenhuis voor meer dan 2 weken.onsteking erbij flink ziek geweest

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 31-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!