InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?

Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?

Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen? De ontdekking van de 'Helicobacter pylori' heeft voor een revolutie in de bestrijding van de maagzweer veroorzaakt. De 'Helicobacter pylori' is de bacterie die in 90% van de gevallen aan de basis ligt van de maagzweer. Waar men vroeger allerhande middeltjes probeerde of zelfs een stuk van de maag verwijderde kan men vandaag een maagzweer definitief doen genezen door middel van aangepaste geneesmiddelen.

Maagzweer

Maagzweer geneest niet zonder medicatie

Het feit dat een maagzweer hedendaags voorgoed opgelost kan worden is echter nog niet bij iedereen goed doorgedrongen. Sommige mensen denken nog steeds dat een aangepaste voeding hun maagzweer voorgoed of tijdelijk zal doen verdwijnen. Niets is minder waar, de enige oplossing is het consulteren van een arts die je aangepaste geneesmiddelen zal voorschrijven. In plaats van wekenlang met maagpijn te zitten en allerhande pijnstillers te nemen stapt u dus beter meteen naar uw arts. De gevolgen van een eventuele maagzweer zijn immers dramatisch.

De behandeling van een maagzweer

Eens de arts heeft vastgesteld dat het om een maagzweer gaat die het gevolg is van een besmetting door de 'Helicobacter pylori' bacterie kan aangepaste medicatie voorgeschreven worden. Na deze therapie verdwijnt ook het risico dat een maagzweer terugkeert.

De medicatie die voorgeschreven zal worden bestaat uit een combinatie van drie medicijnen. Twee antibiotica die de microbe doden en één geneesmiddel tegen maagzuur. Deze medicatie zal gedurende één volle week ingenomen moeten worden. Na deze week en na stipte naleving van het voorschrift mag u er zeker van zijn dat de maagzweer voor eens en voor altijd verdwenen is.

Deze nieuwe medicatie is dus de enige oplossing voor een maagzweer. Een aangepast dieet of overtollig gebruik van melk zullen dus zeker geen soelaas bieden. Nogmaals, neem contact op met uw arts. Wanneer de medicatie na een week zijn werk niet gedaan heeft moet u opnieuw contact opnemen met een arts. Er zouden dan verwikkelingen kunnen zijn waardoor de zweer op een andere wijze zou moeten aangepakt worden.

Vermijden van een maagzweer

Los van het feit dat een aangepast dieet of het gebruik van melk geen soelaas bieden tegen een maagzweer zijn er wel een aantal producten die je beter kan vermijden. Dit zowel wanneer je een maagzweer hebt als om hem tegen te gaan. Alcohol, specerijen (vooral pikante) en tabak zijn de grootste boosdoeners. Toch blijft het zo dat de zweer veroorzaakt wordt door een bacterie die om onbekende reden in je lichaam verzeild is geraakt.

Mensen die reeds het slachtoffer geworden zijn van een maagzweer nuttigen de eerste dagen het best kleine en licht verteerbare maaltijden. Ook rauwe groenten en vezels of vetten zijn best te vermijden. De huidige geneesmiddelen werken echter zo snel dat een patiënt na een week al zijn oude gewoontes mag hervatten. Maar laat ons eerlijk zijn, die dingen zijn gewoon nooit gezond.

Een aantal pijnstillers afgeleid van acetylsalicylzuur maken de maag- en dunnedarmslijmvlies brozer. Hierdoor kan het maagzuur op deze slijmvliezen een kwalijke invloed hebben. Daarom zijn asperines en anti-reumatische medicatie best te vermijden. Wanneer u dus op consultatie bent bij uw arts of apotheker voor het voorschrijven van een pijnstiller, zal u steeds moeten melden dat u reeds een maagzweer gehad hebt.
Gerelateerde artikelen
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Maagzweer: behandeling en preventieMaagzweer: behandeling en preventieMaagzweren zijn zweren die kunnen voorkomen in de twaalfvingerige darm, maag of slokdarm. Het kan een knagende pijn met…
Maagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boerenMaagzweer klachten: maagpijn, rugpijn, misselijk en boerenIemand kan al jarenlang last van zijn maag hebben: veel pijn, het laten van boeren (oprispingen) en vaak brandend maagzu…

Reageer op het artikel "Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?"

Reactie

Jo, 09-12-2017 23:35 #1
Voor het 4e jaar achter elkaar een maagzweer. Begint bij mij altijd rond de winterperiode. Weer lansaprozol voorgeschreven gekregen voor anderhalve maand en antagel tegen maagzuur. Ieder jaar is de maand december voor mij behoorlijkt verziekt door de pijn en misselijkheid. Het eerste jaar zo'n kijkonderzoek gehad met slang. Idd een maagzweer kwam eruit. Waarom blijft de maagzweer terug komen?

Infoteur: Harrys
Laatste update: 23-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!