InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zo kom je van die vaginale schimmel af!

Zo kom je van die vaginale schimmel af!

Zo kom je van die vaginale schimmel af! De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan ook wel hoe vervelend een schimmelinfectie kan zijn. Er zijn een aantal mogelijke oorzaken en gelukkig kan je er ook zelf wat aan doen!

Oorzaak

Bijna alle vrouwen krijgen in hun leven wel eens last van een vaginale schimmelinfectie. Deze infectie wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans. Ondanks dat het een vrij onschuldige aandoening is kan het hele vervelende klachten geven. Alle vrouwen hebben bacteriën en schimmels bij hun vagina. Dit is dan ook normaal en zorgt voor een goede balans in de vagina. Maar soms groeien bepaalde schimmels te hard en ontstaat er een infectie. Dit kan gebeuren wanneer de balans verstoort wordt door bijvoorbeeld:
  • te vaak te wassen met zeep
  • het gebruik van antibiotica omdat deze alle bacteriën dood en dus ook de goede
  • pilgebruik en zwangerschap door een verhoogde oestrogeenspiegel.

De klachten bij een vaginale schimmelinfectie

Niet alle vrouwen hoeven klachten te krijgen, maar meestal bestaan de klachten uit:
  • Jeuk
  • Branderig gevoel
  • Roodheid en gezwollen slijmliezen van de vagina
  • Een veranderde afscheiding veelal wit en brokkelig en vaak anders geurend dan normaal
  • Pijn bij het vrijen

Wat kan je er aan doen?

Wanneer er sprake is van een schimmelinfectie wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk weer kwijt. Sinds kort zijn er vrij verkrijgbare medicijnen te koop bij de apotheek en drogist. Het gaat hier om:

Canesten 1 vaginaal tablet:

Deze tablet bevat clotrimazol en breng je eenmalig diep vaginaal in voor het slapen.

Canesten crème 10mg/g:

Deze crème bevat ook clotrimazol en is een zes daagse kuur. Elke avond voor het slapen moet er dan een applicator ingebracht worden. Ook kunnen de schaamlippen hiermee ingesmeerd worden. Let op! Dit middel kan het rubber van een condoom aantasten waardoor deze sneller knapt!

Daktarin crème:

Deze crème bevat miconazol en kan gebruikt worden ter verlichting van de jeukklachten aan de buitenkant van de vagina.

Ondanks dat een vaginale schimmelinfectie ongevaarlijk is, is het wel belangrijk deze te behandelen. Stop nooit zodra de klachten zijn verdwenen maar maak een kuur altijd af, zo weet je zeker dat alle schimmels zijn gedood.

Tips om een schimmelinfectie te voorkomen:

  • Niet wassen met zeep, maar alleen met wat lauw water
  • Gebruik geen vaginale douche, deze kan juist de balans verstoren
  • Veeg van voor naar achter af op de wc
  • Draag katoenen ondergoed
  • Vermijd strak zittende kleding
  • Verwissel regelmatig maandverband of inlegkruisje

Neem contact op met je huisarts als de klachten niet verdwijnen of steeds terugkomen na het opvolgen van de tips en het gebruik van de vrij verkrijgbare medicijnen.
© 2012 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten GynoVaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten GynoDe helft van alle vrouwen heeft wel eens of meerdere malen last van vaginale schimmelinfectie. Dit is niet gevaarlijk ma…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida symptomen bij vrouwen en mannen hangen af van de locatie van de schimmelinfectie. Candida albicans is een gistac…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Vagina-ontsteking: oorzaken en symptomenVagina-ontsteking: oorzaken en symptomenDe meeste vrouwen krijgen wel een keer last van vaginale klachten. Vaak is er sprake van een ontstoken vagina. De klacht…

Reageer op het artikel "Zo kom je van die vaginale schimmel af!"

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 09-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!