InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)

Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)

Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginale schimmelinfectie. Overigens is dit totaal niet iets om je voor te schamen. Ongeveer 3 kwart van de vrouwen krijgt er een keer last van. Helemaal niet vreemd dus als je daar last van hebt. Toch is een vaginale schimmel vaak niet iets waar makkelijk over gepraat wordt. Ook is de drempel om ermee naar de dokter te gaan wat hoger dan bij andere klachten. Wat is een vaginale schimmelinfectie precies en wat is er tegen te doen?

Wat is een vaginale schimmelinfectie?

Een vaginale schimmelinfectie is een ontsteking van je vagina veroorzaakt door een schimmel. Elke vrouw is tijdens haar vruchtbare periode extra gevoelig voor het krijgen van een schimmelinfectie in de vagina. Vaak treedt in deze situaties de schimmel dan ook op. Ongeveer 3 kwart van de vrouwen krijgt er een keer last van. Veel vrouwen schamen zich voor het feit dat ze last hebben van deze schimmel. Echter is dat totaal niet nodig. De oorzaak van de schimmel is namelijk niet bij de vrouw zelf te zoeken. Zo denken veel vrouwen onterecht dat een vaginale schimmelinfectie een teken is van geen goede hygiëne.

Oorzaken

De gist ‘Candida Albicans’ veroorzaakt de schimmel in de vagina. Candida is altijd aanwezig in de vagina. Zolang er echter voldoende andere bacteriën aanwezig zijn heeft deze Candida geen mogelijkheid om een infectie te veroorzaken. Wanneer er echter verstoring komt van het evenwicht tussen de Candida en de bacteriën kan de Candida zich gaan vermenigvuldigen en gaan overheersen.
Oorzaken verstoring tusesn Candida en bacteriën:
  • Hormoonschommelingen: Tijdens de menstruatie, zwangerschap of tijden shet gebruik van de pil kunnen er veranderingen optreden in de hormoonspiegels. Deze veranderingen kunnen een bevorderend effect hebben op de groei van de Candida.
  • Wassen met zeep: Hoe onhygiënisch het ook klinkt, een vagina moet nooit gewassen worden met zeep. Zeep is namelijk een product dat de pH zuurgraad in de vagina veranderd. Door vaak je vagina te wassen kan je de bacteriën die in de vagina leven en de Candida tegenhouden, juist doden. Wanneer deze bacteriën weggespoeld of gedood worden krijgt de Candida weer de overhand.
  • Antibiotica: Er zijn verschillende antibiotica die de bacteriën in je vagina doden. Hierdoor kan de schimmelinfectie makkelijk optreden.

Symptonen

Waar kan een vaginale schimmel, ook wel Candidiasis genoemd, aan herkend worden? Natuurlijk heeft niet elke vrouw dezelfde klachten en ook niet elke vrouw heeft last van alle klachten.
De meest voorkomende klachten zijn:
  • Jeuk in en rond de vagina
  • Veel afscheiding die wit of brokkelig is
  • Schrijnende of brandende pijn bij de vagina
  • Roodheid en zwelling van de vagina wand en / of de schaamlippen
  • Pijn bij het plassen of bij de seks.

Bestrijding van een vaginale schimmelinfectie

Wat je zelf kan doen

In de meeste gevallen gaat de schimmelinfectie na een paar dagen weer over. Zelf kan je hieraan bijdragen door goed te spoelen met enkel water, gezonde voeding, sporten en probeer stress te vermijden. Wanneer er inlegkruisjes worden gedragen vervang deze dan tijdens de infectie regelmatig, zodat de schimmel zich niet nog sneller kan vermenigvuldigen. Wanneer dit alles niet helpt is het tijd om andere acties te ondernemen.

De Apotheek

Er zijn middelen die zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar zijn. Wel zal de apotheker je eerst een aantal vragen stellen om je zo goed mogelijk van advies te voorzien. Voor een vaginale schimmelinfectie heeft de apotheek ‘Clotrimazol’. Dit is een antischimmelmiddel dat verkrijgbaar is in tabletvorm of een crème. Beide hebben een dezelfde werking. Voordeel van de crème is echter wel, dat deze ook tegen de jeuk helpt.

Huisarts

Niet altijd is het even verstandig om zelf aan het ‘doktoren’ te gaan. Wanneer moet je echt naar de dokter gaan: als je zwanger bent, jonger dan 16 jaar bent, diabetes hebt, meer dan 3 keer in het jaar de infectie hebt, de menopauze hebt gehad en als je allerlei andere klachten zoals braken en diarree er om heen krijgt.
© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Schimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenSchimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenEen vaginale schimmelinfectie bij een vrouw gaat vaak vanzelf over. In elke vagina leven bacteriën en schimmels die zorg…
Zo kom je van die vaginale schimmel af!Zo kom je van die vaginale schimmel af!De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan o…
Vaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVulvovaginitis is een ontsteking van de vulva en vagina, dit veroorzaakt pijn en jeuk. Oorzaken kunnen onder andere een…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Vaginale_schimmelinfectie.aspx?mId=10701&rId=48
  • www.optimalegezondheid.com

Reageer op het artikel "Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 03-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!