InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De vaginale douche, gezond of ongezond?

De vaginale douche, gezond of ongezond?

De vaginale douche, gezond of ongezond? Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en is het wel gezond?

De gezondheid van de vagina

Bij een gezonde vagina hoort een goede hygiëne. Je dagelijks wassen met water is belangrijk om vieze geurtjes te voorkomen en om de PH-waarde (de zuurgraad) van de huid in conditie te houden. Bovendien is het belangrijk om eventuele afscheiding of menstruatiebloed goed weg te wassen van de buitenkant van de vagina. Wanneer een vrouw zich niet dagelijks wast en niet dagelijks haar ondergoed verwisselt, dan zal dit nare geurtjes geven en men kan bovendien last krijgen van jeuk en irritatie van de huid rond en in de vagina. Van binnen is de vagina in principe zelfreinigend. Resten bloed en slijm worden vanzelf naar buiten gewerkt. De vagina houdt zich zogezegd vanzelf schoon.

De vaginale douche

Veel vrouwen vinden het fijn om extra hygiëne toe te passen door het nemen van een vaginale douche. Bijvoorbeeld na de sex of wanneer ze last hebben van irritatie. Een vaginale douche houdt in dat de vagina van binnen wordt gespoeld door middel van water of een emulsie die bij de drogist verkrijgbaar is. Bioclin Multi-gyn, Kruitvat en Etos hebben een vaginale douche in het assortiment. De vloeistof wordt door middel van een canule de vagina ingespoten waardoor de binnenkant van de vagina wordt schoongespoeld. De vloeistoffen hebben een reinigende werking en zorgen dat de PH-waarde van de vagina wordt hersteld.

Waarom een vaginale douche gebruiken

De PH-waarde van de vagina kan door diverse factoren worden verstoord. Bijvoorbeeld stress, sex, hormoonschommelingen of het gebruik van zeep. De verstoring van de PH-waarde van de vagina kun je merken door een branderig gevoel of jeuk. Soms is er ook een witte of witgelige afscheiding te zien. Ook ben je bij een verstoorde PH-waarde vatbaarder voor schimmelinfecties (candida albicans). Vrouwen die regelmatig schimmelinfecties van de vagina hebben, kunnen baat hebben bij regelmatig gebruik van de vaginale douche.

Kun je ook een vaginale douche nemen zonder een speciale vloeistof?

Je kunt ook zonder gebruik van een in de winkel gekochte vloeistof de vaginale douche nemen. Wanneer je de in de winkel gekochte vaginale douche hebt gebruikt, dan kun je de canule ook goed reinigen en de volgende keren spoelen met gewoon warm water. Je kunt ook met behulp van de douchekop en je vingers de vagina van binnen wassen.

Is een vaginale douche wel gezond?

De vaginale douche kan voor de ene vrouw een oplossing zijn voor steeds terugkerende schimmelinfecties (candida albicans). Voor de andere vrouw kan gelden dat zij juist van de producten die gebruikt worden voor de vaginale douche jeuk en irritatie krijgt. Ieder vrouwelijk lichaam is anders en reageert anders op invloeden van buitenaf. Wanneer je gevoelig bent voor de vloeistoffen die in de winkel verkocht worden om een vaginale douche te nemen, dan kan het misschien wel goed gaan als je alleen met water doucht. Voor het gebruik van vaginale douches geldt wel: hou het aantal keer beperkt. Eens per maand of eens per twee weken is voldoende. Als je vaker een vaginale douche gebruikt, dan kan dit juist de PH-balans verstoren. Daarnaast is het belangrijk de vagina nooit met zeep of douchegel te wassen of te spoelen. Zeep verstoort de PH-waarde van de vagina en zal juist jeuk en irritatie geven.
De vaginale douche is zeker niet niet ongezond, maar wanneer je merkt dat je er juist wel irritatie van krijgt, dan is het voor jou af te raden de vaginale douche te gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandelingVaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandelingEen vaginale schimmelinfectie oftewel candida is een schimmelinfectie in de vagina. Er leven van nature verschillende so…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een s…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisJeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
Zo kom je van die vaginale schimmel af!Zo kom je van die vaginale schimmel af!De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan o…

Reageer op het artikel "De vaginale douche, gezond of ongezond?"

Reacties

Mo, 04-01-2018 12:21 #3
Aan Froukje. Een vagina hoort niet te stinken. 1 x per dag tot 2 x per dag spoelen met water. Alles goed spoelen rondom. As je niet tussen de binnenste en buitenste lippen spoelt krijg je stank. Vergelijk het met een man die zijn huid onbesneden is of niet terug trekt, heel smerig. Een vaginale douche hoeft niet maar kan helpen na menstruatie. Je vagina maakt zichzelf schoon maar heeft wel hulp nodig door te spoelen met krachtige sproeier. De ene vrouw geurt zoet de ander zuur daar kun je weinig aan doen, maar een pas gewassen orgaan stinkt niet. Ik ben op leeftijd het lichaam veranderd maar stinken is niet nodig.

Anja, 22-06-2017 16:50 #2
Hai Froukje,
Ik snap heel goed dat je dit genant vind, ik herken mezelf er wel een beetje in.
Ik ben uiteindelijk toch naar de huisarts gegaan. Het bleek dat ik een schimmelinfectie had, daar komt de geur vandaan maar dit is ook gevaarlijk voor de rest van je gezondheid.
De huisarts vind het echt niet raar als jij met z'n vraag komt.
Als je bij een mannelijke huisarts zit kun je altijd aangeven dat je het lastig vind en vragen of er misschien een vrouwelijke arts is naar wil kijken!
Succes
Lfss

Froukje, 06-06-2017 17:43 #1
Hoi!

Ik heb een vraag en ik vind het ontzettend gênant om deze te stellen. Daarom durf ik ook niet naar de dokter. Ik zit er heel erg mee. Zo lang ik me al kan herinneren stinkt mijn vagina, maar dan vooral het gedeelte om mijn vagina heen, heel erg. Dezelfde nare geur zit tussen mijn billen. Overal op internet lees ik dat het normaal is als je vagina een vieze geur heeft. Bij mij is echter niet mijn vagina (het gat) het probleem, maar het gedeelte er om heen. Dit heb ik al mijn hele leven en dacht dat het 'normaal' was, maar ik kan nergens een soortgelijk verhaal vinden. Is dit normaal? Wat kan ik er tegen doen? Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Froukje

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 12-12-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!