InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overgeven- wat gebeurt er dan precies

Overgeven- wat gebeurt er dan precies

Overgeven- wat gebeurt er dan precies Overgeven, wat gebeurt er dan precies? Veel mensen geven wel over, maar weten niet precies wat het betekent. Er zijn bovendien veel woorden voor maar overgeven. Kotsen, braken of vomeren is echter voor de meeste mensen niet echt een plezierige bezigheid. Toch is het voor het lichaam heel belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat er in het menselijk lijf zelfs een braakcentrum zit. Maar wat gebeurt er nu precies als iemand overgeeft of braakt? En waarom is overgeven of braken zo belangrijk?

Het braakcentrum wordt vanuit het hele lichaam aangestuurd

Het braakcentrum zit in een deel van de hersenen. Het ontvangt uit allerlei gebieden van het lichaam zenuwprikkels. Maag, darmen, ogen, het evenwichtsorgaan en andere gebieden geven constant signalen door aan dit centrum. Het braakcentrum ligt buiten de zogeheten bloed-hersenbarrière. Daardoor kunnen ook allerlei stoffen in het bloed, zoals giftige stoffen of stoffen die worden aangemaakt als het lichaam schade heeft opgelopen het braakcentrum aanwijzingen geven dat er iets moet gebeuren.

Sterke emoties geven ook braakneigingen

Er zijn ook delen van de hersenen die betrokken zijn bij het ontstaan van (sterke) emoties verbonden met het braakcentrum.

Waarom kotst een mens?

Doordat het lichaam dus veel signalen afgeeft aan het braakcentrum kan braken heel veel oorzaken hebben. Dit kunnen zijn:
  • Een te volle maag
  • Een ontsteking van de maag of darmen
  • Verstopping van de darmen
  • Reisziekte in auto, vliegtuig of boot (heen en weer schommelen)
  • Ziekten
  • Het eten van bedorven voedsel of ander voedsel waar giftige stoffen in zitten
  • Medicijnen
  • Hersenbeschadiging
  • Sterke (onprettige) emoties
  • Te veel drank

Overgeven bij zwangerschap

Het overgeven door zwangerschap is nog wel steeds moeilijk te verklaren door de medische wereld. De verklaringen die er voor gegeven zijn:
  • Hormoonwisselingen
  • Verhoogde gevoeligheid voor gifstoffen
  • Verhoogde gevoeligheid voor onaangename geuren

Sigmund Freud en zijn verklaring voor misselijkheid bij zwangere vrouwen

De bekende psychiater Sigmund Freud had een heel andere verklaring voor het feit dat zwanger vrouwen vaak misselijk zijn. Volgens hem hebben zij een onbewuste afkeer tegen de vader van het kind. Zij zouden de baby dan ook het liefst willen uitspugen.

Overgeven is lichamelijk gezien best zwaar

Wie heel erg misselijk is, wil vaak maar al te graag de inhoud van zijn lijf in een wc pot deponeren. En vaak gaat dat ook vrij gemakkelijk in zon situatie. Lichamelijk gezien is het echter nog niet zo eenvoudig om over te geven. Daar is namelijk het volgende voor nodig:
  1. Eerst moet er extra speeksel worden aangemaakt in de mond (dit is nodig omdat het zure braaksel het tandglazuur beschadigt en speeksel zorgt ervoor dat de tanden iets worden beschermd).
  2. Diepe ademhaling. Veel mensen denken dat ze dan naar adem snakken, maar de werkelijkheid is dat het lijf zich klaarmaakt voor een overgeefsessie. Eerst diep ademhalen voorkomt namelijk dat dit tijdens het overgeven gebeurt en er kost in de longen terechtkomt. Als dit wel gebeurt dan kan er namelijk heel makkelijk een longontsteking ontstaan.
  3. De peristaltiek wordt omgedraaid. Normaal gesproken gaan voedsel naar beneden. Nu moet het juist de andere kant uit worden bewogen. Dit begint vanaf het eerste deel van de dunne darm. De kringspier sluit de overgang tussen maag en dunne darm af en ontspant zich. Daardoor kan de omgekeerde peristaltiek een deel van de inhoud van de dunne darm weer omhoog bewegen in de maag.
  4. De buikspieren en de spieren in het middenrif spannen heel goed samen. (Dit kan zelfs spierpijn opleveren) Door deze beweging wordt de maag geplet tussen de andere organen in de buik en het middenrif. Dit zorgt voor nog meer druk in de maag.
  5. De spier die de verbinding is tussen de maag en de slokdarm ontspant zich. Daardoor kan de inhoud van de maag en de darm met grote snelheid naar buiten komen.

Het geluid van kotsen

Het geluid dat mensen maken als ze overgeven, dit gaat dus met grote kracht, vinden de meeste mensen ongelofelijk afschuwelijk. Sommige mensen worden overigens zelf ook misselijk als ze iemand anders zien of horen overgeven en doen dan lustig mee. Ook hun braakcentrum wordt dan dus geprikkeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Braken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken, spugen en overgeven: oorzaken, oplossingen en tipsBraken of overgeven is een afweerreactie van het lichaam dat stoffen terug uit het lichaam wilt werken die een schadelij…
Overgeven of brakenOvergeven of brakenOvergeven of braken komt voor bij ziekte of bij stress, maar ook als een reactie op bijvoorbeeld medicijnen. Hoe gaat br…
Homeopathie bij braken (overgeven) en misselijkheidHomeopathie bij braken (overgeven) en misselijkheidBraken is een symptoom, geen ziekte, dat voorafgegaan wordt door een gevoel van misselijkheid. Er zijn veel aandoeningen…
Aromatherapie bij misselijkheid en brakenAromatherapie bij misselijkheid en brakenMisselijkheid en braken zijn erg vervelende kwaaltjes, waar vaak geen direct voor de hand liggende behandeling voor is.…

Reageer op het artikel "Overgeven- wat gebeurt er dan precies"

Reacties

Jong van Hoak, 22-06-2012 20:12 #2
Ik heb soms last van migraine waarbij ik de maaginhoud ook weer naar buiten gooi.
Dat gaat inderdaad gepaart met veel lawaai. Ikzelf vindt dit niet vervelend, Ik krijg soms een spontane lachbui van de vreemde oerkreten die ik er uit gooi,

Vanmorgen (22-6-2012) ook weer een aanval gehad alleen was de maaginhoud leeg. Dus alleen maar gal en speeksel. Ook weer eindigend met het lachen.
Ondanks de pijn zir ik toch de humor in het hele gebeuren.

Anoniem, 13-12-2010 12:10 #1
Overgeven in het openbaar wordt ook wel als vies en onbeleefd gezien, zoals in een drukke winkelstraat of op feestjes, terwijl anderen het kunnen zien. Net zoals spuwen op straat en wildplassen. Probeer indien het gaat zo snel mogelijk een toilet op te zoeken bij 'voorsymptomen' zoals misselijkheid.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Vieze lichamelijkheden
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!