InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwen

Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwen

Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwen Vrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden klachten drastisch verminderen en het tekort aan bepaalde hormonen aanvullen. In dit artikel lees je alles over bio-identieke hormonen; over de werking ervan, ervaringen en waar je ze kunt kopen.

Wat zijn bio-identieke hormonen?

Bio-identieke hormonen worden gebruikt om klachten en symptomen van de menopauze (overgang) te behandelen. In Amerika wordt voor bio-identieke hormoontherapie ook wel de term BHRT gebruikt, wat staat voor 'bioidentical hormone replacement therapy'. Hoewel bio-identieke hormonen niet voldoende getest zijn op (ernstige) bijwerkingen, schrijven met name klinieken in Amerika de bio-identieke hormonen voor. Oprah Winfrey en de vrouw van presentator Dr. Phil, Robin, gaven eerder te kennen beiden bio-identieke hormonen te gebruiken om klachten van de menopauze te bestrijden. Zij waren zeer lovend over bio-identieke hormonen en beveelden de hormonen aan vrouwen (en mannen) met overgangsklachten aan.

Synthetische en bio-identieke hormonen

In Nederland worden voornamelijk synthetische hormonen voorgeschreven (hormoonbehandeling) aan vrouwen met ernstige klachten tijdens de menopauze. Synthetische hormonen worden voornamelijk uit de urine van zwangere paarden gehaald en zijn niet geheel gelijk aan de hormonen die door het vrouwelijk lichaam zelf worden aangemaakt. Bio-identieke hormonen zijn gemaakt van plantaardig materiaal en zijn wel helemaal gelijk aan de hormonen die het vrouwelijk lichaam produceert; bio-identieke hormonen bestaan dus uit dezelfde moleculen.

De werking van bio-identieke hormonen

Bio-identieke hormonen die worden gebruikt om overgangsklachten te bestrijden bevatten estradiol (oestrogeen) en progesteron. Soms worden estradiol en progesteron tezamen gebruikt, maar ze kunnen ook onafhankelijk van elkaar gebruikt worden. Vormen waarin estradiol of progesteron worden aangeboden zijn:
  • pleisters
  • neusspray
  • tabletten
  • capsules
Vrouwen die voor, rond of na de menopauze overgangsklachten ervaren kunnen (na een bloedonderzoek) bio-identieke hormonen gebruiken om het tekort aan hormonen aan te vullen.

Ervaringen met bio-identieke hormonen

Zoals eerder gezegd zijn bepaalde beroemdheden (Amerika) zeer tevreden en enthousiast over bio-identieke hormonen. Zij verklaren veel klachten te hebben ondervonden van de menopauze, die na het gebruik van bio-identieke hormonen drastisch verminderden. Steeds meer vrouwen gebruiken bio-identieke hormonen; de ervaringen van die vrouwen zijn over het algemeen positief. Een kleine groep vrouwen verklaart vervelende bijwerkingen te ervaren van bio-identieke hormonen; zoals eerder gezegd zijn bio-identieke hormonen nog niet getest op bijvoorbeeld bijwerkingen.

Twijfels over bio-identieke hormonen

Door verschillende artsen en groeperingen is kritiek geleverd op het gebruik van bio-identieke hormonen omdat ze nog niet voldoende getest zijn. Daar komt bij dat het gebruik van bio-identieke hormonen door bepaalde mensen wordt voorgeschoteld als een soort 'wondermiddel' dat vele kwalen zou verminderen of zelfs genezen. Een ander punt van kritiek is dat de bio-identieke hormonen ongeveer hetzelfde zouden werken als synthetische hormonen, en het daarom niet veel zou uitmaken welke hormonen gebruikt worden. Een laatste punt van kritiek gaat over de bijwerkingen van bio-identieke hormonen; het is nog niet bekend welke bijwerkingen (zoals borstkanker) bio-identieke hormonen met zich mee kunnen brengen.

Waar kun je bio-identieke hormonen kopen?

Wie met (ernstige) overgangsklachten kampt, kan ervoor kiezen om over te gaan op bio-identieke hormonen. De merknamen van bio-identieke producten met estradiol zijn: Estradiol, Climara, Systen, Aerodiol, Estrofem, Progynova en Zumenon. Een bio-identieke product met progesteron is: Progestan. De meeste bio-identieke hormonen zijn gewoon in Nederland verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij klinieken of webwinkels. Omdat niet geheel duidelijk is welke bijwerkingen bio-identieke met zich meebrengen luidt het advies om bio-identieke hormonen zo kort mogelijk en in een lage dosering te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn bio-identieke hormonen?Wat zijn bio-identieke hormonen?In diverse geneesmiddelen zitten hormonen. Hormoonpillen tegen effecten van de overgang zijn gevuld met hormonen van uri…
Hormonen en cyclisch-adenosine mono fosfaat (cAMP)Hormonen zijn boodschapperstoffen die door hormoonproducerende organen via de extracellulaire aan het bloed worden afgeg…
Hormoonstelsel; een kort overzichtHet hormoonstelsel bestaat uit organen die hormonen produceren. Deze hormoonproducerende organen worden klieren genoemd…
Celdeling: mitose en meioseNieuwe cellen ontstaan door een delingsproces waarbij uit 1 cel, twee nieuwe cellen ontstaan. Hiervoor dienen twee proce…
Hormoon, hormonen en hun functieHormoon, hormonen en hun functieEen hormoon is een stof die een regulerende werking in het lichaam heeft. Hormonen worden geproduceerd door klieren. We…

Reageer op het artikel "Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwen"

Reacties

Alexandra, 02-02-2014 14:41 #4
Het zou voor mij letterlijk levensreddend kunnen zijn als ze helpen. Ik heb een groot deel van de maand last van zware ondraaglijke depressie. Ik ga er toch met de gynaecoloog over spreken, hoop doet leven.

Antoinette, 11-06-2013 02:09 #3
Hoe zit het met het gebruik na borstkanker? Is dan recidief van borstkanker vergroot zoals bij doorgebruiken van de Pil?

Jolene1984 (infoteur), 09-03-2011 20:34 #2
Voor zover ik weet niet. In Amerika bestaan speciaal klinieken.

M. de Bruin, 09-03-2011 12:43 #1
Zijn er artsen in Ned die deze hormonen voorschrijven?

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 01-06-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!