InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hormoon, hormonen en hun functie

Hormoon, hormonen en hun functie

Hormoon, hormonen en hun functie Een hormoon is een stof die een regulerende werking in het lichaam heeft. Hormonen worden geproduceerd door klieren. We kennen zeer veel verschillende soorten hormonen, allemaal met hun eigen werking. Soms zijn hormonen daarnaast ook nog neurotransmitters. Hormonen werken vaak samen met het zenuwstelsel. Het groeihormoon en insuline zijn twee bekende hormonen. En dan is er ook nog het hormoondieet.

Wat is een hormoon?

Een hormoon, meervoud hormonen, is een stof die binnen het lichaam bepaalde processen regelt of aanstuurt. Overal in het lichaam bevinden zich klieren die hormonen produceren. Deze hormonen worden afgegeven aan het bloed. Via het bloed kunnen hormonen invloed uitoefenen op processen, orgaansystemen, stofwisseling en weefsels. Hormonen werken veel samen met het centrale zenuwstelsel. Soms hebben hormonen een lokale inwerking en kunnen dan als neurotransmitter werken. Hierdoor treedt er direct effect op.

Productie van hormonen

Hormonen worden op verschillen plaatsen in het lichaam aangemaakt. Het grote regelcentrum vinden we in de hersenen. De hypothalamus in de hersenen meet continue het niveau van de hormonen. Wanneer er een tekort of een teveel van hormonen geregistreerd wordt, zal er een signaal worden afgegeven via de hypofyse aan de desbetreffende klier. De volgende klieren produceren hormonen:
  • Hypofyse: in de hersenen gelegen
  • Pijnappelklier: in de hersenen
  • Schildklier: in de hals
  • Bijschildklier: naast de schildklier
  • Bijnieren: bij de nieren
  • Alvleesklier: in de bovenbuik
  • Eierstokken bij vrouwen
  • Zaadballen bij mannen

Hypofyse

De hypofyse wordt aangestuurd door de hypothalamus. Deze maakt hormonen aan die de afgifte van hormonen door andere klieren moet remmen. De hypofysevoorkwab maakt onder andere groeihormonen aan. Dit hormoon stimuleert de groei van lichaamscellen. Prolactine wordt ook door de hypofyse aangemaakt. Dit hormoon zet de borstklier aan tot de productie van melk. De hypofyseachterkwab slaat hormonen op die door de hypothalamus wordt geproduceerd. De hypofyse zorgt voor afgifte van deze hormonen aan het bloed. Zo geeft het oxytocine af, het hormoon dat de weeën opwekt en zorgt voor het toeschietreflex wanneer er borstvoeding wordt gegeven.

Pijnappelklier

De pijnappelklier oftewel de epifyse produceert melatonine. Dit hormoon wordt aangemaakt onder invloed van daglicht: hoe minder daglicht, hoe meer er van dit hormoon geproduceerd wordt. Het zorgt ervoor dat we ons moe gaan voelen en bereidt ons voor op de nachtrust. Dit hormoon wordt veel nagemaakt en voorgeschreven bij slapeloosheid.

Schildklier en bijschildklier

De schildklier produceert thyroxine en trijoodthyronine. Deze hebben een belangrijke functie bij de stofwisseling. Het hormoon thyrocalcitonine is van invloed op het calciumgehalte in het bloed. Een te traag of te snel werkende schildklier veroorzaakt allerlei klachten doordat de productie van hormonen tekort schiet of overmatig is. De bijschildklieren geven parathorman af, waardoor het calciumgehalte in het bloed wordt verhoogt.

Bijnieren

Het bijniermerg produceert de hormonen noradrenaline en adrenaline. Deze hormonen reguleren de bloeddruk en komen vrij bij angst en stress. De bijnierschors is verantwoordelijk voor de productie van corticosteroïden. Deze spelen een rol in de water-en zouthuishouding. Deze hormonen worden in medicijnvorm veel voorgeschreven bij ontstekingen.

Alvleesklier

De alvleesklier produceert insuline. Insuline speelt een zeer belangrijke rol bij de koolhydraatstofwisseling. Een tekort aan dit hormoon zorgt voor diabetes oftewel suikerziekte. Insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel. De alvleesklier produceert ook het hormoon glucagon, dat de bloedsuikerspiegel verhoogt.

Eierstokken en zaadballen

De geslachtshormonen bestaan uit androgene hormonen, oestrogenen hormonen en progesteron. Androgene hormonen zijn de zogenaamde mannelijke hormonen. De productie vindt plaats in de eierstokken en de zaadballen (testikels). Productie vindt ook plaats in de bijnierschors maar is van minimale invloed. De geslachtshormonen zorgen voor de uiterlijke geslachtskenmerken maar zorgen ook voor de vruchtbaarheid en spelen een rol bij de voortplanting.

Hormonen en hormoondieet

Er zijn veel soorten hormonen. Veel hormonen kennen we goed van naam en werking terwijl andere hormonen amper in ons woordenboek voorkomen. Er zijn ruim 40 verschillende hormonen die in ons lichaam werkzaam zijn. Veel hormonen worden nagemaakt en als medicijn gebruikt, om de werking van een orgaan te herstellen of te verbeteren.

Het hormoondieet is erop gericht om de hormoonhuishouding weer in balans te brengen. Vaak is het hormoon insuline ver uit balans, waardoor er vetopslag plaatsvindt. Door een juiste voeding kan dit hormoon weer in balans worden gebracht en zal het lichaam eerder overgaan op vetverbranding. Telkens wanneer het lichaam insuline moet aanmaken, stopt het met de vetverbranding. Bij dit dieet is het van belang om koolhydraten en vooral suikerproducten (kristalsuiker) zoveel mogelijk te mijden. Op deze manier komen veel mensen ook van hun suikerverslaving af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Somatostatine, werking als hormoonSomatostatine, werking als hormoonOns lichaam blijft gezond, groeit en kan blijven bestaan door middel van verschillende processen. Veel van deze processe…
Effecten van groeihormoonEffecten van groeihormoonKrachttraining, met name van de grote spiergroepen zoals rug- en bovenbeenspieren, zorgt voor een verhoogde productie va…
Afvallen en hormonenAfvallen en hormonenAfvallen is simpel: Zorg dat je minder binnen krijgt dan je verbruikt. Dit klinkt inderdaad gemakkelijk, maar waarom luk…
Groeihormoon, anabool en katabool hormoonGroeihormoon is een hormoon dat door de hypofyse wordt gemaakt. Groeihormoon heeft zowel anabole (opbouwende) als katabo…
Opwekkers van groeihormonen: ornithine en archinineOpwekkers van groeihormonen: ornithine en archinineDe opwekkers van groeihormonen (GH) zijn voedingsstoffen die de aanmaak van groeihormonen in het lichaam stimuleren. Het…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org/wiki/Oxytocine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofyse
  • Apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Melatonine.aspx?mId=10704&rId=1661
  • Wikipedia.org/wiki/Glucagon
  • http://www.freya.nl/web_folders/folder9.php
  • Jessevandervelde.com/1e-stap-voor-ieder-dieet-het-insuline-hormoon-in-balans-brengen

Reageer op het artikel "Hormoon, hormonen en hun functie"

Reactie

Armando, 04-10-2015 23:44 #1
Ik heb een hele belangrijke vraag die misschien te maken heeft met te weinig hormonen. Hoe komt het dat ik al bijna 17 jaar met een onbeschrijfelijk leeg gevoel door het het leven moet? Of eigenlijk helemaal geen gevoel meer heb. Het enige gevoel wat ik nog wel hebt is: seksuele gevoelens en het gevoel van geur en smaak. Wat ik niet heb is het gevoel van geluk. Oftewel ik heb geen verzadigend geluksgevoel meer. Ik ervaar ook in deze toestand geen gevoel van een beloning, de kick hebben heb ik ook niet meer, angst en spanning wel. Ik vraag u een ding, wat heb ik in godsnaam 17 jaar geleden opgelopen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-05-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!