Hormoonstoornis: ziekten en symptomen

Hormoonstoornis: ziekten en symptomen Hormoonstoornis: een stoornis in de hormoonhuishouding. Meestal worden er teveel of te weinig hormonen aangemaakt. Soms ontbreekt er een klier, waardoor er helemaal geen hormonen worden geproduceerd. Welke hormoonstoornissen zijn er en wat zijn de symptomen?

Wat is een hormoonstoornis?

Een hormoonstoornis is een stoornis in de hormoonhuishouding. Het lichaam maakt veel verschillende soorten hormonen aan. Deze hormonen reguleren de groei en ontwikkeling van het lichaam, maar bepaalde ook de stofwisseling, de werking van het lichaam en het ritme.

Een hormoonstoornis kan ontstaan door erfelijkheid, een ziekte of aangeboren zijn. Soms is ook een tumor de veroorzaker. Ook kan er een klier ontbreken waardoor het onmogelijk is om een bepaald hormoon aan te maken.

Wat doet een hormoonstoornis met het lichaam?

Wanneer er sprake is van een hormoonstoornis, zal een bepaalde functie van het lichaam verstoord raken. Dit is terug te herkennen in een afname of een toename van de groei en ontwikkeling van het lichaam. Lichaam, maar ook de geest kan hierbij gaan reageren. daarom komen bij een hormoonstoornis ook vaak psychische klachten voor. Ook kan de vruchtbaarheid verminderd of afwezig zijn. Een hormoonstoornis zal meestal behandeld worden door het toedienen van hormonen of medicijnen die de hormoonproductie remmen. Een en ander is afhankelijk an de soort stoornis: een hormoonstoornis kan bestaan uit een tekort of een teveel van een bepaald hormoon.

Soorten hormoonstoornissen

er zijn zeer veel soorten hormoonstoornissen. De belangrijkste stoornissen vind u in onderstaande overzicht. Een aantal van de symptomen worden hierbij opgenoemd. Let u erop dat dit slecht een kleine opsomming van de symptomen is. Veelal komen er meerdere symptomen tegelijkertijd voor. Een opsomming van symptomen hoeft overigens geen hormoonstoornis te betekenen, maar kan ook een andere oorzaak hebben. Raadpleeg bij klachten altijd eerst een arts.

HormoonstoornisWat doet het met het lichaam?Symptomen
PCOSGeen of minimale eisprong, verminderde vruchtbaarheidOnregelmatige menstruatie, acne, hoge bloeddruk, pijn in bekken, depressie, haarverlies.
PMSLichamelijke en psychische klachten vlak voor de menstruatie bij vrouwenDepressief, nerveus, angst, agressie, huilbuien, buikpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, duizeligheid.
Syndroom van KallmannUitblijven van de puberteit en onvruchtbaarheidGeen reukvermogen, onvruchtbaarheid het uitblijven van de puberteit, late ontwikkeling van de geslachtsorganen.
Diabetes (suikerziekte)Te hoge suikerspiegel in het bloedVeel drinken en veel plassen, vermoeidheid, oogklachten, gewichtsverlies, verhoogd hongergevoel.
Te trage en snelwerkende schildklierOverwicht of gewichtsverlies, vermoeidheidEen toenamen in gewicht of afname in gewicht, vermoeidheid en concentratieverlies, weinig tot geen conditie, hartkloppingen, duizeligheid, last van kou of warmte, spierkrampen en spierverstijven.
ErectiestoornisGeen erectie of te geringe erectie bij de manOnvoldoende erectie om geslachtsgemeenschap te hebben. De vruchtbaarheid staat hier los van.
Pubertas praecox en Pubertas tardaTe vroege of te late puberteitHet lang uitblijven van de geslachtsontwikkeling of een te vroege puberteit bij kinderen.
Te trage of snel werkende bijschildklierTe laag of te hoog gehalte calcium in het bloedNierstenen, snel botbreuken, psychische klachten, vermoeidheid. Vaak zijn er geen klachten waarneembaar.
Reuzengroei of dwerggroeiAbnormale groei van het lichaam of juist onderontwikkeling in de groeiGrove handen en voeten, abnormale groei, zeer klein blijven of juist groot worden, verkeerde proporties van het lichaam.

Klieren die hormonen aanmaken

hormonen worden door klieren geproduceerd. Deze klieren bevinden zich op meerdere plaatsen in het lichaam. De volgende klieren produceren deze hormonen:
  • alvleesklier: glucagon, insuline, somatostatine
  • bijnier: adrenaline, aldosteron, angiotensine, cortisol, noradrenaline
  • bijschildklier: parathyroïdhormoon
  • darmen/ duodenum/ maag: cholecystokinine, gastrine, ghreline, glucagon, secretine
  • geslachtsklier: oestrogeen (in eierstokken), progesteron (eierstok), testosteron
  • hypothalamus: antidiuretisch hormoon, oxytocine, somatostatine, thyrothropine vrijmakend hormoon
  • hypofyse: corticotropine, endorfine, follikelstimulerend hormoon, groeihormoon, luteïniserend hormoon, prolactine, serotonine, thyroïdstimulerend hormoon
  • nieren: erytropoëtine, renine
  • pijnappelklier: melatonine
  • schildklier: calcitonine, tri-joodthyronine, thyroxine
Sommige klieren zijn van elkaar afhankelijk dit is te zien bij het thyrothropine vrijmakend hormoon. Dit hormoon wordt aangemaakt door de hypothalamus, en zet de hypofyse ertoe aan om het thyroïd stimulerend hormoon te produceren. Dit hormoon zet de schildklier weer aan om schildklierhormonen te produceren.
Gerelateerde artikelen
Wat houdt het medisch specialisme endocrinologie in?Wat houdt het medisch specialisme endocrinologie in?De endocrinologie is een medische wetenschap die zich bezighoudt met hormonen en de aandoeningen die door een teveel of…
Syndroom van Kallman: uitblijvende puberteit, vruchtbaarheidSyndroom van Kallman: uitblijvende puberteit, vruchtbaarheidDe hypofyse produceert een groot aantal hormonen waarmee het lichaam groeit, men de puberteit ingaat, volwassen wordt en…
Hormoon, hormonen en hun functieHormoon, hormonen en hun functieEen hormoon is een stof die een regulerende werking in het lichaam heeft. Hormonen worden geproduceerd door klieren. We…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…

Bloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelBloeduitstorting onder de nagel: oorzaken van blauwe nagelEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
Bronnen en referenties
  • http://www.umcn.nl/Zorg/Ziektebeelden/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Hormoonstoornis: ziekten en symptomen"

Reacties

G. Brouwer-Boerema, 26-01-2019 16:35 #12
Kan iemand in de overgang door een hormoonstoornis symptomen van dementie, zoals vergeetachtigheid, hoofdpijn veroorzaken? Op de MRI is geen afwijking te zien die dementie zouden aantonen.

Henny, 08-04-2018 21:36 #11
Ik heb hele ergere vorm van pcos, nu ben ik 49 jaar en begin vreselijk te groeien wat ik doe en wat ik probeer om die kilootjes te onder drukken niets helpt, ik word hier vreselijk onzeker door. Wie kent dit ook en wat heb je er aan gedaan?

June, 09-10-2017 11:43 #10
Hoi,
ik heb een vraag. Mijn menstruatie is vanaf jongs af aan al een ramp geweest. Na vele anti conceptie te proberen, toch uitgekomen op de koper spiraal zonder hormonen.
Ik heb van mijzelf al erg veel last van stemmingswisselingen, maar 2 dagen voor de menstruatie en vooral tijdens, schiet ik alle kanten op. Soms heb ik zoveel pijn dat er misselijk van ben en echt 2 dagen ben uitgeschakeld. Maar het ergste is de depressie en de stemmingswisselingen. Deze zijn heftiger dan normaal, tot op punten dat ik overweeg om niet meer te willen leven. Relativeren is die week erg moeilijk.
Ik heb vele artsen erover gesproken, maar vaak word ik niet serieus genomen of men weet oprecht niet wat te doen.
Valt dit onder PMS? Ik vroeg het me af, gezien de klachten voornamelijk tijdens de menstruatie zijn.
Mvg June

Anoniem, 30-04-2015 13:35 #9
Hoi Char, misschien heb je de oorzaak ondertussen al gevonden…
Ik heb hetzelfde probleem als jij (gehad), met een zwaar ijzertekort/bloedarmoede als gevolg. Ik verging van de pijn, verloor (bij elkaar opgeteld) liters bloed en geen enkele anticonceptiemiddel (met hormonen) werkte. Destijds kon niks gevonden worden, uiteindelijk is er een mirena-spiraal geplaatst en de bloedingen zijn vrijwel verdwenen (wat een opluchting), maar ik blijf erg veel last houden van die hormonen en ook (in lichtere mate) de pijn en de vermoeidheid. Nu is er bij mij, jaren later dus… adenomyose ontdekt, vrij ernstig ook. Ik roep al 10 jaar dat ik van mijn baarmoeder af wil, voorheen vonden ze mij te jong, maar nu gaat het waarschijnlijk alsnog gebeuren in de toekomst (ben nu 30).

Wouter, 28-10-2013 23:34 #8
Koude bovenbenen verdwijnen pas bij 25 gr. oorzaak?

Char, 29-06-2013 09:00 #7
Hallo, ik heb sinds mijn 14e last van onregelmatige menstruatie, waarbij ik maanden achter elkaar bloed verlies zonder dat het stopt. Ik ben naar de dokter en gynaecoloog geweest hieromtrend, maar ze pakken het niet serieus aan. Voor mij is het een serieuze zaak. Nu ben ik 21. Ik ben vaker zwak en bloedarmoedig. Ik wil graag weten wat er met mij aan de hand is en hoe dit verholpen kan worden?

Anoniem, 12-01-2013 10:30 #6
Ik ben een meisje van 18 jaar.ik heb sinds 4 dagen ontzettende last van misselijkheid, hoofdpijn duizeligheid, geen eetlust. En vrijwel van alles wat ik ruik word ik ontzettend misselijk. Ook rookte ik en ik heb daar totaal geen behoefte meer aan, ik word zelfs misselijk van de lucht. Sinda 1, 5 dag heb ik nu ook last van bruine afscheiding?(sorry voor woordgebruik), maar ik ben ongeveer 2 weken geleden ongesteld geweest. Ik zit ook al 4 jaar aan de pil. Ik weet echt niet wat het is. Zelf heb ik het idee dat ik zwanger ben. wat moet ik doen?

Angel, 04-11-2012 21:17 #5
Is te vaak zwanger worden een stoornis, en kan het doordat je zwanger ben toch een stoornis zijn? Reactie infoteur, 05-11-2012
Te vaak zwanger worden is geen stoornis maar een teken dat het goed zit met de vruchtbaarheid. Vaak zwanger willen ZIJN is weer een ander verhaal, maar omdat dit psychisch is wil ik er hier niet verder op doorgaan.

Z. B., 28-10-2012 07:47 #4
Hallo. Ik ben een vrouw van 24 jaar oud. Ik heb al jaren last van vaginisme waardoor penetratie door mijn vriend tijdens 'seks' niet plaatsvindt. Lange tijd slikte ik de pil maar merkte dat ik hierdoor depressief werd en stopte ermee. Omdat we soms toch een soort van seks hebben dmv gebruik van handen, komt mijn vriend wel eens klaar. Nooit zozeer dicht in de buurt van mn schaamstreek maar het is nu wel voor gekomen dat hij over mn billen wellicht voorvocht is verloren. Dit is niet zeker.

Nu ben ik een week overtijd. Ik had sinds enkele maanden een redelijk regelmatige menstruatie maar het isnu niet gekomen. ik ben ook over het algemeen bijna altijd geconstipeerd waar ik een soort kruidenthee vd kruidvat voor drink. Heb het de laatste paar dagen extra pijnlijke constipatie en het zomaar heel koud krijgen en een pijnlijke rechter-arm/hand. Ook heb ik last van meer haar uitval dan normaal. Ik heb TOTAAL GEEN kinderwens. Vandaag werd ik erg benauwd en duizelig en misselijk nadat ik redelijk lang onder de warme douche heb gestaan. Net voor ik flauw zou vallen had ik de douche deur open gezet en koud water laten stromen en kwam weer bij en ging liggen.
Ik belde de huisartsen post en de arts vroeg of ik zwanger was. Ik vertelde over mijn vaginisme en ze zei dat het vast door de hete douche en constipatie kwam.
Toen in het toilet merkte ik een li ht bruine e afscheiding in mn slipje en hdt rook niet erg fris. Een week geleden had ik ook erg brandende en jeukende geurloze wittd afscheiding.
Net in bed begon mijn hart ineens heel hard te kloppen en voelde ik mn hart heel duidelijk bonzen tedwijl ik kort ervoor last had van hevige benauwdheid op mn borstkas.
Ook heb ik terwijl de menstruatie wegblijft wel af en toe het gevoel dat ik ongesteld ga worden.

Ik ben echt ten einde raad. Ik lees van alles - van candida tot zwangerschap (waar ik als de dood voor ben) tot hartziektes tot vitamine b12 tekort.

Enig advies? Alstublieft?

Gr. Z Reactie infoteur, 28-10-2012
Ik denk bij jou, en dat kan misschien onterecht zijn, aan stress. Alle symptomen die je beschrijft komen grotendeels overeen met stress. Ook lijk je last te hebben van paniekaanvallen. Maar hier kan ik niks met zekerheid over zeggen.

Een zwangerschap lijkt mij bij deze symptomen vrijwel uitgesloten. Probeer eens te ontspannen. Dat is makkelijk gezegd he? Ga vandaag eens lekker wandelen met je vriend en probeer nergens aan te denken. Ga ook niks meer opzoeken op internet. De klachten zullen waarschijnlijk dan afnemen of verminderen. Ook als je wel echt iets hebt, kan angst en stress je klachten versterken.

Helaas kan ik uit je klachten niks maken omdat ze zo divers zijn, en lijkt het te komen van stress. Blijven je klachten aanhouden of worden ze erger, ga dan langs de huisarts.

Tegen haaruitval kan je extra vitamine B slikken, dit werkt niet direct maar op de lange duur wel. Je menstruatie kan uitblijven door stress, waarschijnlijk zal je toch snel ongesteld worden gezien het bruin bloedverlies. Witte afscheiding is meestal geen infectie: deze zou dan gelig tot groenig van kleur moeten zijn.

Niet meer te warm douchen, afwisselen met koud water kan zelfs lekker zijn voor de bloedsomloop. Ook niet te koud, niet gaan bevriezen hoor! Gewoon snelle afwisseling. Succes, als er nog vragen zijn kan je ze stellen. Maar ik adviseer echt om niet het hele internet af te gaan struinen, dit kan je erg onzeker maken.

Saskia, 30-06-2012 09:47 #3
Hallo, ik ben een vrouw van 48 jaar, die vanaf haar 15e altijd onregelmatige menstruatie had/heeft. Ik heb mijn hele leven te kampen gehad met angstgevoelens, en heb daardoor ook bij psychologen gelopen. Op dit moment, heb ik sterk het gevoel dat ik in mijn overgang zit. Ik heb enorme last van pijn in mijn eierstokken (een soort van druk/kramp), vergroot gevoel van onzekerheid, spanningsgevoelens, zweten vooral in de nacht etc. Nu heb ik mijn hele leven intuitief aangevoeld dat de "inbalance" van mijn hormonen er tevens de oorzaak van zijn van al deze "problemen". Ik heb ook verschillende pillen (de pil) gebruikt, maar die verergde juist al de gevoelens. Weet U raad hiermee?

Susanne, 15-05-2012 23:31 #2
Ik heb de volgende lichamelijke kenmerken waarin ik mij zorgen maak:
- 21 jaar, wel menstruatie, maar nauwelijks borsten
- nauwelijks rondingen, 1.75 en 49 kilo (eet gezond)
- Ik heb het lichaam van een 12 jarige of jonger.
Mijn lichaam is behoorlijk onderontwikkeld. Kan ik hiervoor naar de dokter gaan en er medicatie voor krijgen? Reactie infoteur, 16-05-2012
Je BMI is behoorlijk aan de lage kant. Voor jouw leeftijd en lengte zou je minimaal 57 kilo moeten wegen. Dit verklaart ook waarom je nauwelijks borsten hebt en je lichaam er onderontwikkeld uitziet. Praat met je huisarts of laat je doorverwijzen naar een dietiste.

Cristall, 19-04-2012 12:55 #1
Moet een kind (meisje) in dit geval, dat te vroeg in de pubertijd komt altijd doorgestuurd worden? En naar welke specialist? Ze heeft ook nog buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheidsklachten. Ook heeft ze heftige stemmingswisselingen, dan kan ze helemaal door het lint gaan! Reactie infoteur, 25-04-2012
Vooral gezien de stemmingswisselingen, is het raadzaam om langs een huisarts te gaan. Deze kan een doorverwijzing uitschrijven voor een specialist.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!