InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes herkennen

Diabetes herkennen

Diabetes herkennen Hoe herken je diabetes? Diabetes type 1 en type 2, oftewel suikerziekte. Deze ziekte komt bij 1 op de 20 tot 25 mensen voor. Dat is best veel! Daarom is het belangrijk om diabetes bij jezelf te herkennen. Er zijn een aantal symptomen die verraden dat je diabetes hebt.

De symptomen van diabetes

Diabetes, oftewel suikerziekte, komt bij ongeveer 4 tot 5 procent van de mensen voor. bij oudere mensen vaker dan bij jonge mensen. Het is wel belangrijk om diabetes te herkennen, want met behandelingen kan erger vaak voorkomen worden. Wanneer diabetes niet behandeld wordt kan dit zelfs gevaarlijk worden en op de lange duur sterfte tot gevolg hebben. 40% van de hartinfarcten is een gevolg van diabetes. 80% van de bevolking denkt dat met diabetes goed te leven is. Tijd om diabetes te ontdekken en te herkennen!

De symptomen van diabetes zijn in het begin vaak veel dorst hebben en ook vaak moeten plassen. Ook kan er vermoeidheid optreden. Mensen met diabetes hebben ook vaak oogklachten zoals ontstekingen of rode ogen. Ook kan je wazig gaan zien. Verder voel je je eigenlijk altijd hongerig, maar eten helpt niet om van de flauwte af te komen. Daardoor kan je je aardig beroerd gaan voelen. Vaak val je ook nog eens flink af zonder dat je op dieet bent.

Heb je een van deze klachten?

Indien je een van deze klachten hebt, is dit nog geen teken dat je ook diabetes hebt. Vaak moeten plassen kan ook door een blaasontsteking veroorzaakt worden, en een oogontsteking kan ook een andere oorzaak hebben. Bij diabetes komen bovenstaande klachten vaak gelijktijdig voor. Indien je nou wel heel erg vaak dorst hebt en slecht gaat zien, je vaak flauwtjes voelt en je soms het zweet uitbreekt, dan kan je best wel langs de huisarts gaan.

Diabetes komt voor bij mensen van alle leeftijden. Hou ouder de persoon is, hoe meer kans op het ontstaan van diabetes. Kinderen met diabetes stuiten vaak op onbegrip en soms herkennen artsen de klachten bij kinderen niet als zijnde diabetes. Mensen met overgewicht en weinig beweging hebben ook eerder kans op diabetes. Verder ontstaat er ook nog een zwangerschapsdiabetes die bij zwangere vrouwen voorkomt. Zwangerschapsdiabetes verdwijnt vaak na de zwangerschap maar kan ook overgaan in een 'vaste' diabetes. Daarnaast kan diabetes ook erfelijk bepaald zijn.

Diabetes is erfelijk

Type 1 van diabetes is niet tot nauwelijks erfelijk, diabetes type 2 echter wel. Zit er dus diabetes type 2 in de familie, blijf dan altijd goed op eventuele klachten letten. Treden bovengenoemde klachten op en zit diabetes in de familie, twijfel dan niet om langs de huisarts te gaan.

Wanneer een van beide ouders of je broer of zus diabetes heeft, heb je zelf 10 tot 20 procent kans om ook diabetes te ontwikkelen. Wanneer je beide ouders diabetes hebben, is voor jou de kans nog groter: 20 tot 40 procent. De kans op diabetes wordt groter naarmate meer familieleden diabetes hebben. Zo kan de kans wel oplopen tot 90 procent. Altijd belangrijk om dus jezelf goed in de gaten te blijven houden bij diabetes binnen de familie.

Onderzoek

De huisarts kan heel simpel je bloed onderzoeken op diabetes door middel van een vingerprik, maar ook kan de urine onderzocht worden. Een testje is dus heel gemakkelijk te doen en doet geen pijn. De vingerprik kan wel heel even prikken indien de arts een ouder apparaatje hiervoor gebruikt, de nieuwere versies voel je nauwelijks. Wanneer de diagnose diabetes is vastgesteld dan kan diabetes behandeld worden. Naar gelang de ernst kan dit met een dieet volstaan of moet er insuline toegediend worden. Insuline wordt via een injectiespuit toegediend. Patiënten die dit dagelijks moeten doen leren van de arts/ verpleger hoe ze dit zelf thuis kunnen uitvoeren.
Gerelateerde artikelen
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest…

Reageer op het artikel "Diabetes herkennen"

Reacties

Christine, 27-03-2014 10:00 #4
Goedemorgen,
mijn zoontje van 8 jaar is vaak slap, soms zo slap dat hij niet meer kan lopen. gisteravond bijna niks gegeten en kwam vanmorgen haast zijn bed niet uit. eenmaal uit bed begon hij te zweten had een mega rood gezicht. zijn temp was 35.4 ook had hij hartkloppingen (in bed al) ook had hij buikpijn. zou dit een hypo kunnen zijn en dus suikerziekte?

gr christine

Maaike, 22-05-2013 22:34 #3
Ik heb last van een algemeen vermoeid gevoel en zwakte, ik drink veel en plas daarom ook veel. Mijn oogleden zijn heel erg opgezwollen nu al meer dan 2 jaar kan dat ook door diabetes komen? Of is het echt alleen wazig zicht dat bij diabetes hoort?

N. A., 05-10-2012 18:55 #2
Ik moet ook heel vaak plassen en heb ook vaak droge mond. Ik ben ook vaak moe. Ik krijg heel soms nadat ik al gegeten heb hongergevoel (maar dat is echt zelden) en ik ben tot nu toe niet afgevallen. Ik heb tot nu toe geen oogklachten gehad (ik heb al slechte ogen dus ik weet niet of ik dingen wazig zie). Maar ik moet wel heel vaak plassen. Ook als ik helemaal geen water drinků
Zou ik diabetes hebben? Ik dacht zelf dat mijn nieren misschien te goed werken :P Reactie infoteur, 14-10-2012
Vaak moeten plassen heeft niet altijd met diabetes te maken: blaasstenen, nierstenen, een blaasontsteking, een zwakke blaas, slechte bekkenbodemspieren, zwangerschap etc kunnen allemaal vaak plassen veroorzaken. Het is bij aanhoudende klachten altijd verstandig om even langs een arts te gaan.

Anoniemm, 12-04-2011 15:38 #1
Ik (15 jaar) moet best vaak plassen, en voordat ik moet plassen soms een branderig gevoel en soms ook een beetje last van buikpijn. maar ik drink ook veel. dus heb ik dan blaasontsteking of misschien diabetes? Reactie infoteur, 12-04-2011
Ik zou bij jou eerder aan een blaasonsteking denken, maar ga gewoon even langs je huisarts.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 11-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!