InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandeling

Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandeling

Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandeling Een vaginale schimmelinfectie oftewel candida is een schimmelinfectie in de vagina. Er leven van nature verschillende soorten schimmels en bacteriën in de vagina, dit is normaal. Alleen bij een vaginale schimmelinfectie is de balans verstoord tussen de schimmels en bacteriën. De schimmels gaan dan overheersen en geven vele ongemakken zoals bijvoorbeeld jeuk en branderigheid.

Hoe ontstaat een vaginale schimmelinfectie?

We hebben van nature schimmels en bacteriën in de vagina, dit is heel normaal. Alleen soms kan het zijn dat de balans tussen deze twee is verstoord waardoor er meer schimmels voorkomen dan bacteriën. Als dit gebeurt noemen we dit een vaginale schimmelinfectie. Een groot deel van de vrouwen heeft regelmatig last van een vaginale schimmelinfectie. Heeft u meer dan twee keer per jaar last van een vaginale schimmelinfectie en u heeft alle stappen al ondernomen om het te voorkomen dan is een huisarts bezoek aan te raden.

Wat zijn de symptomen van een vaginale schimmelinfectie

Om zeker te weten dat het om een vaginale schimmel gaat kunt u controleren of de symptomen overeenkomen.
  • Jeuk en branderig gevoel in en rond de vagina
  • Pijn tijdens plassen of vrijen
  • Rode en pijnlijke huid rondom de vagina
  • Kloofjes in de vagina
  • Witte en brokkelige afscheiding
  • Meer afscheiding dan normaal

Behandeling

Behandeling voor een vaginale schimmelinfectie is niet altijd noodzakelijk. Vaak gaat een vaginale schimmelinfectie vanzelf weer over. Mochten de klachten niet over gaan of heeft u erg veel last van de symptomen dan kunt u bij de drogist of apotheek crème of tabletten kopen. Als u twijfelt of u een vaginale schimmelinfectie heeft kunt u altijd langs de huisarts gaan, die kan dan plaatselijk een onderzoek doen om vast te stellen dat het inderdaad om een vaginale schimmelinfectie gaat. Soms geeft de huisarts een recept mee om een antischimmelcrème te halen bij de apotheek. Maar in de meeste gevallen verwijst uw huisarts u door naar de drogist.

Vaginale schimmelinfectie voorkomen

De ene vrouw is gevoeliger voor een vaginale schimmelinfectie dan de ander. Zo kan het zijn dat u bijvoorbeeld een te hoge zuurgraad heeft in uw vagina. Om de schimmels te beperken kunt u sommige dingen beter vermijden.

Draag geen synthetisch ondergoed

Synthetisch ondergoed kan er voor zorgen dat u meer gaat zweten. Schimmels houden van warme en broeierige ruimtes en kunnen zo sneller gaan groeien. Vervang synthetisch ondergoed door katoenen ondergoed, dit is meer lucht doorlatend.

Gebruik geen zeep

U kunt de zuurgraad in de vagina verstoren door met zeep te wassen. Hierdoor kunnen de bacteriën en schimmels uit balans raken. Was in plaats van zeep uw vagina met lauw water. De binnenkant van uw vagina houdt het lichaam zelf schoon, dus een vaginale douche is overbodig en kan de balans juist verstoren.

De juiste manier van afvegen

Als u naar het toilet bent geweest is het belangrijk dat u van voor naar achteren afveegt. Als u namelijk verkeerd om afveegt kunnen de bacteriën die in de darm voorkomen in de vagina terecht komen. Let ook op de hygiëne bij het vrijen, hierbij kunnen de darmbacteriën ook in de vagina terecht komen.

Inlegkruisjes en maandverband

Inlegkruisjes en maandverband worden afgeraden bij mensen die vaak een vaginale schimmelinfectie hebben, dit omdat inlegkruisjes en maandverband vaak synthetisch materiaal bevatten en daardoor niet ademen. U kunt gebruik maken van tampons in plaats van maandverband. Er bestaan ook merken die katoenen inlegkruisjes verkopen.

Partner behandelen

U hoeft uw partner niet te behandelen. Mocht hij last hebben van de symptomen dan kan eventueel dezelfde crème tegen schimmelinfecties ook aangebracht worden bij uw partner. Maar ook hij kan wachten tot de klachten vanzelf weer over gaan. Twijfelt u of het om een schimmel gaat of om een soa (seksueel overdraagbare aandoening)? Dan is een huisarts bezoek aan te raden.

Verschil tussen een soa en vaginale schimmelinfectie

De schimmels die de vaginale schimmelinfectie veroorzaken komen van nature al voor in de vagina, daarom wordt het niet als soa gezien. De man heeft van nature heel weinig schimmels op de penis. Als de man vrijt met een vrouw die een vaginale schimmelinfectie heeft, dan heeft hij opeens heel veel schimmels op de penis en kan last krijgen van een schimmelinfectie. Heeft u naast de hierboven genoemde symptomen nog last van andere klachten? Dan is het aan te raden om een soa test te laten doen bij de huisarts of ggd.
© 2015 - 2019 Taranaomi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida symptomen bij vrouwen en mannen hangen af van de locatie van de schimmelinfectie. Candida albicans is een gistac…
Vaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVaginale schimmelinfectie en bacteriële vaginosisVulvovaginitis is een ontsteking van de vulva en vagina, dit veroorzaakt pijn en jeuk. Oorzaken kunnen onder andere een…
Zo kom je van die vaginale schimmel af!Zo kom je van die vaginale schimmel af!De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan o…
Schimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenSchimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenEen vaginale schimmelinfectie bij een vrouw gaat vaak vanzelf over. In elke vagina leven bacteriën en schimmels die zorg…
Bronnen en referenties
  • https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-candida
  • https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-fluor-vaginalis

Reageer op het artikel "Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandeling"

Infoteur: Taranaomi
Gepubliceerd: 20-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!