InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stinkende urine: oorzaken urine die stinkt bij vrouw en man

Stinkende urine: oorzaken urine die stinkt bij vrouw en man

Stinkende urine: oorzaken urine die stinkt bij vrouw en man Last van stinkende urine of sterk ruikende urine als man of vrouw? Stinkende urine is niet normaal. De normale kleur van urine varieert van helder lichtgeel tot donkerder van kleur, is licht zuur en heeft een zwakke, enigszins bouillonachtige geur. Ofschoon de geur van urine enigszins kan variëren, heeft het in de meeste gevallen geen sterke geur. In geval van uitdroging, is de urine meer geconcentreerd en kan het een sterke ammoniakgeur hebben. Consumptie van bepaalde voedingsmiddelen, zoals asperges, en sommige medicijnen kunnen de geur van urine veranderen. De geur van urine kan een aanwijzing zijn voor bepaalde aandoeningen, zoals een soa. De aanwezigheid van bacteriën in de urine, zoals bij een urineweginfectie het geval is, kan het uiterlijk en de geur van urine beïnvloeden. Bij een infectie in de urinewegen, kan je last krijgen van troebele en stinkende urine. Een brandend gevoel tijdens het urineren kan duiden op een urineweginfectie, wat veel voorkomt tijdens de zwangerschap.

Veel mogelijke oorzaken van stinkende urine / Bron: Elbud/Shutterstock.comVeel mogelijke oorzaken van stinkende urine / Bron: Elbud/Shutterstock.com

Stinkende urine oorzaken

Stinkende urine of urine met een rare, merkwaardige geur, is meestal geen reden tot bezorgdheid. Je kunt vaak een aantal maatregelen treffen om je plas weer normaal te maken.laten ruiken. Veel voorkomende oorzaken van stinkende urine zijn:
  • bepaalde soorten eten en drinken, zoals asperges of koffie
  • uitdroging
  • sommige medicijnen
  • vitamine B6-supplementen
  • bepaalde aandoeningen
  • een soa
  • zwangerschap
  • overgang

Stinkende urine kan donkergeel van kleur zijn / Bron: Haryigit/Shutterstock.comStinkende urine kan donkergeel van kleur zijn / Bron: Haryigit/Shutterstock.com

Symptomen

Stinkende urine hoeft verder geen klachten te veroorzaken. Eventuele bijkomende symptomen zijn afhankelijk van de oorzaak. Mogelijke symptomen zijn onder meer:

Stinkende urine door voeding

Veel voedingsmiddelen, zoals asperges en bepaalde vitaminen (vitamine B6-supplementen), kunnen invloed hebben op de geur van je urine en mogelijk onwelriekende of stinkende urine veroorzaken.

Urine ruikt sterk naar zwavel door asperges

Asperges geeft soms aan urine een groene tint en een kenmerkende zwavelgeur, wat wel eens wordt vergeleken met rotte kool. Men vermoedt dat de stof asparagusic acid de boosdoener is. Het komt vrijwel alleen in asperges voor en in je lichaam kan het omgezet worden in geurige zwavelverbindingen, die met de urine worden uitgescheiden. Niet iedereen neemt deze specifieke geur echter waar. Dit verschijnsel noemt men specifieke anosmie (anosmie duidt op gebrek aan reukzin), ook bekend van andere geurstoffen zoals androstenon, een bestanddeel van truffelaroma.

Urine ruikt naar zwavel door asperges / Bron: PublicDomainPictures, PixabayUrine ruikt naar zwavel door asperges / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Vitamine B6

Afgezien van veranderingen in vloeistofvolume en chemische concentratie, kun je een ongewone urinegeur ontwikkelen als je supplementen neemt die vitamine B6 bevatten. Naast producten die alleen vitamine B6 bevatten, kun je ook multivitaminen (met vitamine A, B, C, D en E en allerlei mineralen) en vitamine B-complex formules kopen die de vitamine B6 bevatten. Naast de gebruikelijke naam, wordt vitamine B-6 mogelijk vermeld als pyridoxine, pyridoxamine, pyridoxal, pyridoxal-5-phosphate of pyridoxine hydrochloride. Vitamine B6 is te vinden in een aantal voedselbronnen, waaronder kalkoen, runderlever, kip, garnalen, zalm, linzen, bonen, melk, kaas, volkorenmeel, wortels, zemelen, bruine rijst, tarwekiemen en spinazie. Door dagelijks gevarieerd te eten, krijg je voldoende B6 binnen en is suppletie in principe miet nodig.

Knoflook, kerrie, alcohol en koffie

Er zijn in principe veel voedingsmiddelen, dranken en natuurlijke supplementen die de geur van je urine veranderen. Dit gebeurt niet alleen bij het eten van asperges, maar ook van spruitjes, uien, sommige kruiden, knoflook, kerrie, zalm, alcohol en zelfs koffie. Een zoutrijk dieet maakt je urine ook meer geconcentreerd, waardoor het een sterkere geur krijgt dan normaal.

Sterke urinegeur door medicijnen

Van sommige medicijnen is bekend dat ze een sterke, ongebruikelijke of vieze geur van de urine kunnen veroorzaken. Antibiotica kunnen de urine een vieze geur geven, evenals diuretica (plaspillen).

Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Plas stinkt door urineweginfectie

Infecties van het urinewegsysteem

Een urineweginfectie is een infectie van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinewegen. De urinewegen bestaan uit het nierbekken, de urineleiders, de blaas en de plasbuis. De term urineweginfectie wordt gebruikt voor alle infecties van het urinewegsysteem. Dus het kan verwijzen naar zowel een blaasontsteking als een nierbekkenontsteking.

Blaasontsteking

Vrouwen krijgen veel vaker een blaasontsteking dan mannen. Een blaasontsteking kan pijn doen bij het plassen of een een branderig gevoel geven. Ook voel je vaker aandrang om te plassen, maar per keer plas je minder. Pijn in de onderbuik of rug kunnen ook voorkomen. Voorts kan de urine troebel zijn of er kan bloed in zitten. Je urine kan een sterke, vieze geur hebben; stinkende urine komt relatief vaak voor bij een blaasontsteking. Kinderen kunnen ook blaasontsteking krijgen. Bij kleine kinderen zijn huilen of koorts soms de enige verschijnselen van een blaasontsteking.

Stinkende urine door uitdroging / Bron: Wayhome/Shutterstock.comStinkende urine door uitdroging / Bron: Wayhome/Shutterstock.com

Sterk ruikende urine door uitdroging

Onder uitdroging wordt letterlijk een tekort aan de hoeveelheid water in het lichaam verstaan. Uitdroging of dehydratie kun je vaak herkennen aan donkergekleurde urine. De geur is gewoonlijk sterk als de urine sterk geconcentreerd is, zoals bij dehydratie het geval is. Je kunt dit ervaren als 'stinkende urine'. Andere klachten die kunnen optreden bij uitdroging zijn onder meer hoofdpijn, droge mond, vreselijke dorst, droge ogen, minder plassen, gewichtsverlies, misselijkheid, spierkrampen, sufheid, verwardheid en uiteindelijk flauwvallen.

Diabetes (diabetische ketoacidose)

Wanneer je urine (en adem) een typische acetongeur heeft, dan wijst dit erop dat de bloedsuikerspiegel hoog is. Diabetici die enkele dagen na elkaar last hebben van een hoge bloedsuikerspiegel, kunnen een aandoening ontwikkelen die 'ketoacidose' wordt genoemd. Een ketoacidose kan optreden bij slecht gereguleerde diabetes, vanwege een tekort aan insuline en het betreft een ernstige aandoening waarvoor je onverwijld moet worden opgenomen in het ziekenhuis. Bij ketoacidose heb je een zeer hoge bloedsuikerspiegel met veel zuren in het bloed.

Zoete urinegeur door MSUD

Maple syrup urine disease, afgekort als 'MSUD', is een erfelijke stofwisselingsziekte, die haar naam dankt aan de specifieke geur die onbehandelde patiëntjes hebben: een zoetige geur die lijkt op ahorn stroop (maple syrup), een stroop die uit Canadese esdoorns gewonnen wordt. Mensen met deze aandoening kunnen de aminozuren leucine, isoleucine en valine niet goed afbreken.

Stinkende urine / Bron: Haryigit/Shutterstock.comStinkende urine / Bron: Haryigit/Shutterstock.com

Stinkende vislucht

Urine stinkt naar vis

Urine met een visgeur of vislucht wordt ervaren als 'stinkende urine' en kan een aantal oorzaken hebben. Er zijn mensen mensen die het ruiken als ze vis gegeten hebben, net als met de aspergegeur. Dit hangt samen met de manier waarop voedsel verteert wordt. Een andere mogelijkheid is besmetting met trichomoniasis, een soa die veroorzaakt wordt door de parasiet Trichomonas vaginalis. Een andere mogelijkheid is het visgeursyndroom (zie onder).

Visgeursyndroom

Het visgeursyndroom (trimethylaminurie) is een zeldzame, genetische aandoening. Mensen die lijden aan het visgeursyndroom hebben een ongewone lichaamsgeur die scherp en vluchtig is en vrijkomt via het zweet, urine en de adem. De sterkte van de geur varieert door diverse factoren, zoals voeding en veranderingen in de hormonale huishouding. De geur wordt vaak vergeleken met oude sigarettenrooklucht of ruikend naar afval, poep, plas, rotte eieren en vis.

Vies ruikende urine door fenylketonurie

Fenylketonurie is een stoornis waarbij het aminozuur fenylalanine zich ophoopt in het lichaam. Dit aminozuur is in voedingsmiddelen aanwezig. Kinderen die niet worden behandeld voor deze ziekte, hebben vaak een ‘muisachtige' lichaams- en urinegeur als gevolg van een bijproduct van fenylalanine in urine en zweet.

Paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie

Paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie (afgekort als 'PNH') is een zeldzame bloedziekte, waarbij het lichaam op gezette tijden rode bloedcellen te snel afbreekt. Er komt dan een kleurstof vrij die de urine donker kleurt en onprettig doet ruiken. Dit is vooral goed merkbaar in de ochtendurine.

Echo van de schildklier / Bron: Dreams Come True/Shutterstock.comEcho van de schildklier / Bron: Dreams Come True/Shutterstock.com

Overactieve schildklier

De symptomen van een overactieve schildklier zijn uiteenlopend en variëren van persoon tot persoon. Mensen met milde hyperthyreoïdie zijn zich er vaak niet van bewust dat ze het hebben omdat er nauwelijks tot geen symptomen optreden. De meeste symptomen houden verband met de toename van het metabolisme, oftewel de stofwisseling. De symptomen kunnen bestaan uit:

Symptomen variëren van persoon tot persoon en mensen hebben zelden last van al deze symptomen. Patiënten met diabetes kunnen verhoogde diabetessymptomen ervaren, zoals vermoeidheid en verhoogde dorst, waardoor ze ook meer plassen en soms ook een stinkende urine kunnen hebben. Bij een te hoge bloedsuikerspiegel zal je urine (en adem) een typische acetongeur hebben.

Vesico-intestinale fistel

Een vesico-intestinale fistel is een abnormale verbinding tussen de blaas en de darmen. Het staat ook wel bekend als 'blaasfistel'. Een blaasfistel is vaak het gevolg van letsel, zoals een schotwond, maar kan ook ontstaan als complicatie van een kwaadaardige tumor die zich heeft verspreid vanuit de blaas of het rectum, of het is te wijten aan ontstekingsziekten als diverticulitis, colitis ulcerosa, of de ziekte van Crohn, waarbij een opening in de blaaswand is ontstaan op de plaats van de infectie.

Buikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.com

Stinkende urine en de lever

Een sterke urinegeur kan een teken zijn van een leverziekte. Andere symptomen van leverziekte zijn onder meer:

Raadpleeg je arts meteen als je symptomen hebt van een leverziekte. Onbehandelde leverziekte kan levensbedreigend zijn.

Stinkende urine door soa (met afscheiding)

Sommige seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) veroorzaken stinkende urine. Vele anderen veroorzaken symptomen die in het begin vaak worden aangezien voor stinkende urine, zoals de soa's die stinkende afscheiding veroorzaken. Voorbeelden van soa's die stinkende urine kunnen veroorzaken, zijn onder andere trichomoniasis, chlamydia en gonorroe. Seksuele activiteit kan ook de kans vergroten dat je een urineweginfectie of schimmelinfectie ontwikkelt, die beide samenhangen met vieze geurtjes.

Trichomoniasis

Trichomoniasis is een seksueel overdraagbare aandoening (soa), die wordt veroorzaakt door een parasiet. De boosdoener kan een ontsteking van de vagina, plasbuis of blaas veroorzaken. Het kan goed worden behandeld met antibiotica. De symptomen beginnen meestal zo’n 3 tot 21 dagen na infectie met de parasiet, maar soms ontstaan de klachten pas na jaren.

Vaginale afscheiding / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.comVaginale afscheiding / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.com
Vrouwen ervaren vaker klachten dan mannen. Meisjes en vrouwen kunnen last hebben van de volgende klachten:

De meeste jongens en mannen met trichomonas hebben nauwelijks tot geen tekenen of symptomen. De ontsteking gaat vaak spontaan over bij jongens en mannen. Wel kan de infectie een enkele keer leiden tot een ontsteking van de plasbuis (plasbuisontsteking), wat gepaard gaat gepaard met een branderig gevoel bij het plassen en soms afscheiding uit de plasbuis. Ook kan de eikel rond de uitgang van de plasbuis kan rood en geïrriteerd zijn.

De behandeling bestaat uit een eenmalige dosis antibiotica. Het is verder van belang dat de seksuele partner(s) uit de laatste vier weken wordt (worden) ingelicht en worden behandeld, ongeacht of zij wel of geen klachten hebben.

Chlamydia

Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) die wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis. Chlamydia is een soa, wat betekent dat het wordt overgedragen door seksueel contact. In Nederland is het anno 2018 (vooral onder jongeren) de meest voorkomende soa. Vooral vrouwen hebben vaak geen last van klachten, waardoor ze niet merken dat ze een chlamydia-infectie hebben opgelopen. Hierdoor kunnen ze het ongemerkt aan anderen doorgegeven. Het is echter ook bekend dat een onbehandelde chlamydia-infectie bij vrouwen ernstige gevolgen kan hebben. Vrouwen kunnen er onvruchtbaar van worden, waardoor ze geen kinderen meer kunnen krijgen.

Gonorroe

Gonorroe is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) die wordt veroorzaakt door de bacterie Neisseria gonorrhoeae, welke zich kan nestelen in de slijmvliezen van de vagina, penis, anus, keel en ogen. Gonorroe wordt in de volksmond ook wel 'druiper' genoemd. Het is een veel voorkomende soa die kan worden genezen met antibiotica. Indien niet vroegtijdig behandeld, kan het ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid en net als chlamydia leiden tot onvruchtbaarheid.

Doffe pijn in onderbuik en stinkende urine door gonorroe / Bron: Istock.com/WavebreakmediaDoffe pijn in onderbuik en stinkende urine door gonorroe / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia
Het duurt meestal drie tot vijf dagen voordat de eerste symptomen van gonorroe verschijnen. Maar je kunt ook besmet zijn met gonorroe en nergens last van hebben. Je kunt gonorroe verspreiden via orale, anale en vaginale seks. De meeste meisjes en vrouwen die besmet zijn met gonorroe hebben geen symptomen, maar soms kunnen ze de volgende klachten hebben:
  • toegenomen of ongewone afscheiding uit de vagina (een pusachtige gele tot groene of waterige afscheiding uit de plasbuis, vandaar de benaming 'druiper')
  • branderig gevoel bij het plassen
  • pijn in je buik, soms met koorts en koude rillingen
  • pijn tijdens de seks

Jongens en mannen die besmet zijn met gonorroe vertonen meestal wel symptomen, welke kunnen bestaan uit:

Als gonorroe niet wordt behandeld, kan een infectie ernstige gevolgen hebben. De infectie kan zich uitbreiden in de onderbuik en jongens of mannen krijgen door gonorroe soms een bijbalontsteking, wat hevige pijn in de balzak veroorzaakt, soms uitstralend naar de lies. Vaak gaat dit gepaard met koorts.

Vrouwen kunnen een ontsteking krijgen in de buikholte en vaak betreft het een eileiderontsteking, welke onbehandeld tot onvruchtbaarheid, of tot complicaties bij een zwangerschap zoals een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, kan leiden.

Gonorroe wordt behandeld met antibiotica / Bron: Stevepb, PixabayGonorroe wordt behandeld met antibiotica / Bron: Stevepb, Pixabay
Met behulp van een uitstrijkje of een urinetest wordt bekeken of je gonorroe hebt. Gonorroe kan effectief worden behandeld met antibiotica. Een follow-up bezoek aan de (huis)arts is van belang om te controleren of alle tekenen van de infectie verdwenen zijn.
Als je gonorroe hebt, dan moet je ook iedereen met wie je de afgelopen periode seks hebt gehad inlichten zodat zij zich kunnen laten testen op gonorroe.

Urine stinkt bij vrouw

vieze urinelucht tijdens overgang

Overgang kan klachten met zich meebrengen, waaronder veranderde urinegeur.

Vaginitis

Stinkende urine kan ook een teken zijn van vaginitis. Vaginitis is een ontsteking van de vagina. In de meeste gevallen is een infectie de oorzaak.

Stinkende urine tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayStinkende urine tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Sterke urine tijdens zwangerschap

Als gevolg van hormonale veranderen tijdens de zwangerschap, kan de urinegeur van een vrouw die zwanger is sterker zijn. Ook komt een urineweginfectie vaak voor tijdens de zwangerschap en dit kan stinkende urine veroorzaken.

Prostaatontsteking

Bij mannen met een prostaatontsteking kan pijn en plasproblemen ontstaan.Prostaatontsteking leidt mogelijk tot blaasinfecties die stinkende urine met zich meebrengen.

Nierstenen

Stinkende urine kan soms te maken hebben met nierstenen. Dit kan gepaard gaan met hevige pijn op de plaats waar de nieren zich bevinden, lage rugpijn, pijn bij het plassen en bloed in de urine.

Onderzoek en diagnose

Om te bepalen of je urinegeur door een medische aandoening wordt veroorzaakt, zal de arts verschillende tests gebruiken. Enkele onderzoeken die gebruikt kunnen worden zijn:

Urineonderzoek

Een monster van je urine wordt getest op tekenen van bepaalde soorten bacteriën, evenals andere elementen (bijvoorbeeld tekenen van een infectie), en er kan ook een bacteriekweek van het monster worden genomen.

Cystoscopie / Bron: Alexilusmedical/ShutterstockCystoscopie / Bron: Alexilusmedical/Shutterstock

Cystoscopie

Een cystoscopie is een kijkonderzoek in de blaas, uitgevoerd met een flexibele cystoscoop, waarbij gezocht wordt naar eventuele afwijkingen.

Beeldvormend onderzoek

Beeldvormende onderzoek wordt niet vaak gebruikt bij een afwijkende urinegeur, zoals stinkende urine. Maar als de geur langer duurt dan 12 uur en er is geen teken van infectie naar aanleiding van de urineanalyse, dan kan de arts ervoor kiezen om een röntgenfoto te maken of echografie uit te voeren.

Gezonde plasgewoonten

De volgende drink- en plasgewoonten houden je blaas gezond en voorkomen stinkende urine:
  • Voldoende water drinken is belangrijk, want hiermee spoel je je urinewegen en je blaas door en hebben ziekmakende micro-organismen minder kans om te overleven.
  • Plas vijf tot zeven keer per dag en als e dat niet doet, zul je meer water moeten drinken.
  • Normaal gesproken hoef je 's nachts vaak maar één keer het bed uit om te plassen.
  • Ga plassen zodra je aandrang voelt en houd je plas niet op.
  • Ga rechtop zitten om te plassen. Dit is ook voor mannen de beste houding om de plas leeg te plassen.
  • Neem je tijd en knijp niet te snel af omdat je gehaast bent.

Prognose en vooruitzichten

Een afwijkende en vieze urinegeur kan worden veroorzaakt door tal van redenen, soms onschuldig en soms ook niet. Als de geur na 12 uur niet verdwijnt, doe je er verstandig aan je huisarts te raadplegen om een onderliggende aandoening uit te sluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasParoxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasHet kan voorkomen dat u bij het wakker worden de ochtend plas doet waarbij de urine zeer donker van kleur is en onpretti…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Zuur stinkende plas, urine door teveel alcoholZuur stinkende plas, urine door teveel alcoholDoor geregeld veel te drinken, krijgt het lichaam overmatig veel alcohol binnen. Het wordt in acetaldehyde en vervolgens…
Knalgele neon-achtige urine: invloed van B-vit supplementenKnalgele neon-achtige urine: invloed van B-vit supplementenUrine kan in vele kleuren voorkomen! Welke kleur het aanneemt is afhankelijk van hoeveel vloeistof we innemen, wat we et…
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/brentmelissa
  • Gezondheidsnet. Urine: wat zegt de geur? https://www.gezondheidsnet.nl/blaasontsteking/urine-wat-zegt-de-geur (ingezien op 24-11-2017)
  • Healthline. What Causes Abnormal Urine Odor? http://www.healthline.com/symptom/abnormal-urine-odor (ingezien op 18-9-2017)
  • http://www.mayoclinic.org/symptoms/urine-odor/basics/causes/sym-20050704
  • http://www.medicinenet.com/urine_odor/symptoms.htm
  • https://www.thuisarts.nl/blaasontsteking/mijn-kind-heeft-blaasontsteking
  • http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2008/05/de-geur-van-asperge-urine-verklaard.html
  • Livestrong.com. Vitamins and Urine Odor. https://www.livestrong.com/article/283888-vitamins-and-urine-odor/ (ingezien op 24-11-2017)
  • Medical News Today. What's to know about hyperthyroidism. https://www.medicalnewstoday.com/articles/9153.php (ingezien op 5-11-2018)
  • NHS. Smelly urine. https://www.nhs.uk/conditions/smelly-urine/ (ingezien op 1-10-2018)
  • Stinkyurine.com. ex, Drugs and Stinky Urine: ALL the Sex-Related Causes of Smelly Pee. http://www.stinkyurine.com/2016/04/12/sex-drugs-and-stinky-urine-all-the-sex-related-causes-of-smelly-pee/ (ingezien op 24-11-2017)
  • Wikimedia. Trimethylaminurie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Trimethylaminurie (ingezien op 24-11-2017)
  • Afbeelding bron 1: Elbud/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Haryigit/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: La Gorda/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Wayhome/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 6: Dreams Come True/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 7: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 8: Leszek Glasner/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 9: Ruigsantos/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 10: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 11: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 12: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 13: Alexilusmedical/Shutterstock

Reageer op het artikel "Stinkende urine: oorzaken urine die stinkt bij vrouw en man"

Reacties

Debora, 25-09-2017 10:53 #5
Mijn urine ruikt plastic achtig. Ik sport veel 3x per week wielrennen 65+ km
Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Ik drink minimaal 2 liter per dag water en koffie thee. Reactie infoteur, 26-09-2017
Wanneer de urine naar aceton ruikt (en sommige mensen spreken van een plastic-achtige urinegeur), dan is dat een teken dat de bloedsuikerspiegel enorm hoog is. Het lichaam kan geen suikers meer uit het bloed halen en gaat als alternatief vetten verbranden. Bij dit proces ontstaan ketonen als nevenproducten, waarvan aceton er één is. Wanneer je een laag glycogeengehalte hebt in de lever, wordt gesproken van een ketose. Deze lage waarde aan glycogeen is vaak het resultaat van gedurende langere tijd veel koolhydraten verbranden, zoals tijdens een hardloopwedstrijd (marathon) of lange wielerafstanden.

Deze informatie is van informatieve aard en géén vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts. Uw huisarts kan onderzoeken waardoor uw urine een specifieke geur heeft.

Sil, 19-04-2017 17:22 #4
Hallo,
Ik heb al ongeveer een jaar last van stinkende urine. Nou is last niet echt het juiste woord, want ik heb verder geen klachten of pijntjes ergens. Het is alleen vervelend af en toe. Maak niet uit of het 's morgens is en of ik veel water gedronken heb. Ik drink meestal 3 liter water en geen koffie. Ook al is mijn urine heel licht van kleur, stinkt het nog. Is het raadzaam om toch een keer naar de huisarts te gaan ondanks ik geen last heb? Reactie infoteur, 01-05-2017
Jazeker! Urine die aanhoudend stinkt, is een klacht die je moet voorleggen aan de huisarts. Niet mee blijven doorlopen.

Bjorn, 20-02-2017 02:35 #3
Mijn urine ruikt sterk (stinken) paar weken terug bloed in sperma en urine dat is naar paar dagen verdwenen, maar de geur in de urine blijft, dat is al een maand of 6 aan de gang, de urine ruikt de ganse dag niet enkel smorgens, ik drink zeker 2 liter water per dag en geen alcohol, wat zou het kunnen zijn en hoe zou de geur kunnen verdwijnen? Ik ben niet iemand dat rap bij dokter gaat, Reactie infoteur, 22-03-2017
Toch is het belangrijk om met deze klacht wel naar de huisarts te gaan. Uw huisarts kan bekijken wat er aan de hand is.

Venneper, 23-08-2016 07:24 #2
Mijn urine ruikt naar ammoniak. Vooral in de ochtend, maar ook altijd overdag. Dan wel iets minder, maar toch is de geur dan ook sterk aanwezig. Dit duurt nu al een aantal maanden. Heb 3 jaar geleden een fikse nierbekkenontsteking gehad en daarbij was ook een nier ontstoken. Heb hiervoor 12 dagen in het ziekenhuis gelegen. Kan het hiermee te maken hebben? Reactie infoteur, 11-09-2016
Geconcentreerde urine heeft een sterke geur. Men vergelijkt dit wel eens met ammoniak. Dit kán een indicatie zijn dat er niet voldoende water wordt gedronken. Toch is het verstandig om uw huisarts te raadplegen, gezien het feit dat u hier al een aantal maanden last van hebt.

Loonen, 22-02-2016 13:54 #1
Elke morgen als ik geplast heb is de reuk niet prettig--wat zou hier aan hand kunnen zijn? Reactie infoteur, 23-02-2016
In zijn algemeenheid kan het volgende gezegd worden over ochtendurine. Als je een nacht hebt geslapen, heb je al die uren niets gedronken. Dat betekent dat je urine uit minder water bestaat en dus ook wat donkerder geel gekleurd is. De plas die je ’s ochtends hebt, is dus meestal meet geconcentreerd dan plas van overdag. Omdat de afvalstoffen minder verdund zijn met water, kan je ze beter ruiken. Dat verklaart waarom ochtendplas sterker kan ruiken.
Deze informatie is van informatieve aard en géén vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine kleur en geur
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!