InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale schimmelinfectie

Vaginale schimmelinfectie

Vaginale schimmelinfectie Een vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina, dit is heel normaal. Normaal leven deze schimmels en bacteriën in een natuurlijk evenwicht. Maar wanneer dit evenwicht verstoord raakt, kunnen bepaalde schimmels gaan overheersen en ontstaat er een schimmelinfectie.

Wat zijn de verschijnselen

Een vaginale schimmelinfectie geeft klachten van:
  • jeuk
  • witte, brokkelige afscheiding, dit stinkt overigens niet.
  • de vagina kan wat rood en gezwollen zijn
  • soms is de vagina ook wat pijnlijk
  • het vrijen en/of plassen kan branderig aanvoelen

Hoe ontstaat een vaginale schimmelinfectie

Verschillende factoren kunnen het evenwicht tussen bacteriën en schimmels in de vagina verstoren.

Dit zijn:

  • hormonale verandering, bv zwangerschap, of voor iedere menstruatie
  • mensen met diabetes hebben meer kans op een infectie
  • de geslachtsdelen met zeep wassen, dit irriteert het slijmvlies van de vagina
  • door antibiotica gebruik, deze doden bacteriën, waardoor schimmels de overhand krijgen
  • een verminderde weerstand.

Hoe wordt het aangetoond

Een schimmelinfectie is heel makkelijk te diagnostiseren op het klachtenplaatje van de vrouw. Vaak is er geen onderzoek nodig. Soms als de klachten niet geheel duidelijk zijn, moet de afscheiding onderzocht worden om het zeker te weten.

Adviezen

Het is belangrijk om het normale milieu in de vagina niet uit evenwicht te brengen. Was daarom de vagina niet met zeep, maar alleen met water. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf, daar hoeft u niks aan te doen.

Ook vrijen wanneer de vrouw nog niet opgewonden genoeg is, en de vagina dan ook nog te droog is, irriteert het slijmvlies. Wacht daarom met geslachtsgemeenschap totdat u vochtig genoeg bent. Als dit niet vanzelg gebeurt, gebruik dan een glijmiddel.

Behandeling

Meestal gaat een schimmelinfectie vanzelf weer over. Maar als de klachten te hinderlijk zijn is er een mogelijkheid om via de huisarts om medicijnen te vragen.

De volgende medicijnen zijn mogelijk bij een vaginale schimmelinfectie:
  • vaginaal tabletten
  • schimmeldodende creme om aan de schaamlippen aan te brengen

Een schimmelinfectie is geen geslachtsziekte, want iedereen draagt deze schimmel al op de huid en slijmvliezen mee. Het ligt alleen aan de omstandigheden wanneer deze schimmel de overhand krijgt en een infectie veroorzaakt. Een partner hoeft dus niet mee behandeld te worden. Als uw partner toch klachten krijgt, dan kan hij evt dezelfde creme gebruiken als u. Maar meestal gaat het bij mannen weer vanzelf over.
Gerelateerde artikelen
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Oorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingOorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingAlle vrouwen produceren afscheiding, maar soms kan de afscheiding afwijken. Dit kan voor paniek zorgen. Vooral als uw af…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisJeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
Oorzaken van stinkende afscheidingOorzaken van stinkende afscheidingAls u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot ee…

Reageer op het artikel "Vaginale schimmelinfectie"

Reacties

Mirjam (infoteur), 05-12-2009 08:04 #2
Vaginale schimmelinfectie is geen SOA, iedereen draagt deze schimmel op zijn huid mee. De omstandigheden zorgen ervoor of de schimmel de overhand krijgt ja of nee. Het natuurlijke bioritme in de vagina is verstoord. Partners hoeven geen last te krijgen omdat hij zelf ook deze schimmel mee draagt. Dat de vrouw haar ritme verstoord is, wil nog niet zeggen dat het bij de partner ook verstoord moet zijn.

W., 04-12-2009 23:51 #1
Partners moeten wel mee behandeld worden, of er klachten zijn of niet. Anders ontstaat het ping pong effect. En de schimmeldodende creme wordt in op de schaamlippen aangebracht maar moet ook echt in de vagina worden gebracht.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 29-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!