InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lenzen: de ideale vervanging van een bril?

Lenzen: de ideale vervanging van een bril?

Lenzen: de ideale vervanging van een bril? Een tijd lang was een bril de enige oplossing om met slechte ogen toch goed te kunnen zien. Tegenwoordig neemt de populariteit van lenzen gestaag toe en zie je steeds meer mensen naast een bril ook lenzen gebruiken. Wat zijn nou de voordelen van lenzen boven een bril en tussen welke soorten lenzen wordt onderscheid gemaakt? Brengt het dragen van lenzen ook risico's met zich mee en zijn lenzen geschikt voor iedereen?

Inleiding

Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om de bril in te wisselen voor een paar lenzen of naast een bril ook lenzen aan te schaffen. Voor veel mensen blijft de aanschaf van een bril toch een hele stap. "Een bril staat mij niet" wordt vaak gedacht en daardoor wordt de toevlucht al gauw gezocht bij de lenzen. Lenzen zijn nou eenmaal niet zichtbaar voor de buitenwereld en dat is wat veel mensen dan ook aantrekt.

Bril

Jarenlang was de bril de enige optie om toch naar behoren te kunnen zien met slechte ogen. Maar ook de bril heeft in de loop der tijd een flinke ontwikkeling ondergaan. Het dragen van een bril werd in het begin gezien als een handicap. Eigenlijk alleen mensen met zeer slechte ogen, die zonder bril ernstig werden belemmerd in hun dagelijks doen en laten droegen een bril. Deze brillen hadden dikke jampot glazen, omdat dit toen der tijd de enige mogelijkheid was om de sterkte van de lenzen sterk genoeg te maken. Tegenwoordig kan men door een verbetering van de technieken voor elke sterkte een dunne lens maken. Hierdoor zien brillen er tegenwoordig er en stuk vlotter uit en worden ze door veel mensen met plezier gedragen. Brillen zijn uitgegroeid tot echte mode-items en worden vandaag de dag zelfs gedragen zonder een lens erin en met enkel een montuur. Het is dan ook al lang geen schaamte meer om een bril te dragen.

Lenzen

Lenzen worden in tegenstelling tot een bril op de ooglens gedragen. Tussen de lens en de ooglens zit een laagje vocht, waardoor de lens op de ooglens drijft. Lenzen kunnen evenals brillen in sterkte verschillen. In tegenstelling tot brillen verschillen lenzen ook in zuurstofdoorlatendheid. Dit geeft aan hoeveel zuurstof er door de lens wordt doorgelaten. Er wordt door de opticien voor een hogere zuurstofdoorlatendheid gekozen als het oog te weinig zuurstof krijgt. Dit kan aan bloedvaten in de ogen worden afgelezen. Een hogere zuurstofdoorlatendheid maakt de lens duurder.
Over het algemeen is het verstandig om naast lenzen ook een bril aan te schaffen. De ogen krijgen bij het dragen van een bril namelijk altijd meer zuurstof dan bij het dragen van lenzen. 's Avonds is het dan ook beter voor het oog om het na een lange dag rust te geven door de lenzen uit te doen en een bril te dragen.

Het gebruik van lenzen brengt een aantal voordelen en nadelen met zich mee ten opzichte van een bril.

Voordelen van lenzen ten opzichte van een bril:

  • Het grootste voordeel van een lens is over het algemeen, dat een lens niet zichtbaar is. Niemand ziet dat je een lens draagt en dit wordt door veel mensen als prettig ervaren.

Nadelen van lenzen ten opzichte van een bril:

  • Een van de nadelen van lenzen is dat ze direct op de ooglens liggen. Hierdoor kan er minder zuurstof bij het oog komen en kan het oog geïrriteerd raken. Ook kan een klein vuiltje tussen de ooglens en de lens leiden tot een beschadiging van het oog.
  • Daarnaast moeten lenzen telkens in en uit het oog worden gehaald. Dit moet voorzichtig gebeuren om het oog niet te beschadigen en is minder praktisch dan een bril die je gewoon kan opzetten.
  • Ook kan er niet met lenzen in worden geslapen. Een lens belemmert de zuurstofopname van het oog en het met lenzen in slapen, beschadigd het oog.

Er zijn een aantal soorten lenzen op de markt. Hieronder staan de drie belangrijkste soorten lenzen en is te lezen in welke opzichten ze van elkaar veschillen. Wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende lenzen?

Harde lenzen

De harde lens was de eerste lens op de markt. De harde lens is een lens van stevig materiaal. De harde lens is tegenwoordig net als elke andere lens zuurstofdoorlatend.

De harde lens heeft een aantal voordelen en nadelen ten opzichte van de zachte lens.

Voordelen ten opzichte van de zachte lens:

  • Een belangrijk voordeel van harde lenzen is dat het oog in het algemeen minder last heeft van onstekingen en infecties.
  • Verder gaat een harde lens zo'n drie tot vier jaar mee in tegendeel tot een zachte lens, die veel korter kan worden gebruikt. Hierdoor zijn harde lenzen op het lange termijn goedkoper dan zachte lenzen.

Nadelen ten opzichte van de zachte lens:

  • Het oog moet langer wennen aan een harde lens dan aan een zachte lens. Het duurt enkele maanden, voordat het oog aan een harde lens is gewend.
  • Ook zijn harde lenzen minder makkelijk in en uit te nemen, waardoor een vuiltje tussen het oog en de lens voor meer irritatie zorgt dan bij een zachte lens.
  • Verder vallen harde lenzen sneller uit dan zachte lenzen, omdat het stevige materiaal van de lens meer op het oog licht dan een zachte lens.

Zachte lenzen

De zachte lens is de opvolger van de harde lens en is veruit het populairst. De zachte lens bestaat uit waterabsorberend materiaal en is daardoor erg flexibel.

De zachte lens heeft een aantal voordelen en nadelen ten opzichte van de harde lens.

Voordelen ten opzichte van de harde lens:

  • Zachte lenzen kunnen gemakkelijker in en uit het oog worden gehaald.
  • Het oog hoeft minder lang te wennen aan een zachte lens dan aan een harde lens. Een oog zal hoogstens een week aan een zachte lens hoeven te wennen.
  • Omdat zachte lenzen minder lang mee gaan is de kans op vervuiling van de lens minder groot.
  • Verder vormen zachte lenzen zich door het flexibele materiaal om het oog, waardoor ze minder snel uitvallen dan hard lenzen.

Nadelen ten opzichte van de harde lens:

  • Zachte lenzen zijn gemaakt van waterabsorberend materiaal, waardoor het oog bij het gebruik van zachte lenzen gevoeliger is voor ontstekingen en infecties.
  • Zachte lenzen gaan veel minder lang mee dan een harde lenzen, waardoor ze op de lange termijn duurder zijn.

Zachte lenzen verschillen onderling in hoelang ze gebruikt kunnen worden. Er wordt onderscheidt gemaakt tussen twee hoofgroepen.

Maandlenzen

Maandlenzen zijn de meest gebruikte zachte lenzen. Maandlezen moeten elke maand worden vervangen. Een nadeel van maandlenzen is dat er een vervuiling in de lens kan gaan zitten, maar ze zijn wel goedkoper dan daglenzen.

Daglenzen

Daglenzen komen minder vaak voor dan maandlenzen. Daglenzen moeten iedere dag worden vervangen. Dit heeft als voordeel dat vervuilingen zich niet in de lens kunnen nestelen, omdat ze toch iedere dag worden vervangen. Wel zijn daglenzen duurder dan maandlenzen.

Nachtlenzen

Nachtlenzen zijn nog vrij onbekend, maar nemen gestaag toe in populariteit. Nachtlenzen zijn harde lenzen die je niet overdag, maar 's nachts in hebt. De harde lens vormt je oog in de juiste vorm en je oog blijft gedurende de dag op deze manier staan, zodat je zonder lens toch goed kan zien.

De nachtlens heeft een aantal voordelen en nadelen ten opzichte van gewone lenzen.

Voordelen ten opzichte van de gewone lens:

  • Nachtlenzen hebben als grote voordeel dat je overdag geen lenzen hoeft te dragen. Hierdoor zal je overdag geen last hebben van vuiltjes, irritatie aan je oog of het uitvallen van een lens.

Nadelen ten opzichte van de gewone lens:

  • Het belangrijkste nadeel van nachtlenzen is dat ze lang niet voor iedereen geschikt zijn. Er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, om nachtlenzen te kunnen gebruiken. Zo moet het oog een bepaalde sterkte hebben.
  • Een ander nadeel van nachtlenzen is dat het door veel mensen als onprettig wordt ervaren om met lenzen in te slapen.

Voor de rest zijn de reacties van diegenen die nachtlenzen gebruiken over het algemeen zeer positief.
© 2009 - 2019 Sourcy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dragen van lenzenDragen van lenzenLenzen of contactlenzen zorgen voor een correctie van het oog bij brekingsafwijkingen. Er bestaan harde en zachte contac…
Harde en zachte lenzenWie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: har…
De ContactlensDe contactlens word door vele mensen gebruikt en wordt steeds populairder. Er zijn verschillende soorten en maten met al…
Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen indoen is voor miljoenen mensen een van de eerste dingen die ze doen zodra ze wakker zijn. In veel gevalle…
Bril versus lenzenDit jaar halen strakke, sterk afgelijnde monturen met een fel kleurtje de bovenhand. De klassieke gouden of zilveren bri…

Reageer op het artikel "Lenzen: de ideale vervanging van een bril?"

Reacties

Patrick, 06-03-2015 19:26 #2
Ik draag al 5 jaar een bril, vandaag beslist om met lenzen te beginnen. Dit is me wel wat tegen gevallen, ik zag veel beter met mijn bril dan met de lenzen? De persoon bij pearl zei me, dat een bril altijd beter zicht geeft dan lenzen? IS DIT ZO? Nu wil ik toch eens bij een andere optieker gaan, om te weten te komen of dit wel zo is, of dat er geen fout is gebeurd bij het maken van de lenzen.

Ingrid, 19-04-2012 14:30 #1
Ik heb ook de voorkeur voor lenzen. Normaal kocht ik ze bij de opticien maar bij toeval kwam ik op www.Fuva.nl. Hier verkochten ze dezelfde lenzen als die van mijn opticien en ze waren bij fuva.nl een stuk voordeliger. Ik had hierdoor besloten om het een keer te proberen. Door de goede service van Fuva.nl ben ik nu een vaste klant en raad ik iedereen aan om daar je lenzen te bestellen.

Infoteur: Sourcy
Laatste update: 14-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!