InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kliniek voor tandheelkunde en mondzorg

Kliniek voor tandheelkunde en mondzorg

Kliniek voor tandheelkunde en mondzorg Niet in elke tandartsenpraktijk biedt specialistische mondzorg. Voor zaken als kaakchirurgie, implantologie, orthodontie en mondhygiëne wordt de patient vaak doorverwezen. Door die zorg met reguliere tandheelkundige behandelingen te combineren in één mondzorgcentrum, kan patiënt voor al zijn gebitsproblemen weer terecht op één vertrouwd adres.

Een leven lang een mooi gebit

Een mooi, functioneel gebit voor iedereen. Het kan, dankzij de moderne tandheelkunde. De technologische ontwikkelingen op dat gebied gaan razendsnel. Tegenwoordig kunnen een slecht gebit en ontbrekende tanden worden vervangen door implantaten. Scheve tanden worden voorzien van facings, gaatjes ontzichtbaar en pijnloos gevuld en gele tanden gebleekt. Aan patiënten kan een leven lang hoogwaardige mondzorg worden geboden. Dat betekent een mooi en gezond gebit van peuter tot senior. En door de komst van vooruitstrevende eigentijdse klinieken kan dat steeds vaker op één en hetzelfde vertrouwde adres, waar alle kunde, kennis en techniek verzameld is om de best mogelijke mondzorg te bieden.

Integrale tandheelkunde

Het vak tandarts is in de loop der tijden enorm veranderd. Maar moest de patiënt tot voor kort voor specialistische hulp nog worden doorverwezen, tegenwoordig kan hij voor al zijn gebitsproblemen terecht in moderne tandheelkundige klinieken of mondzorgcentra. Daarbij moet men denken aan mondzorg in de meest ruime betekenis van het woord:

Niet alleen kunnen door dit concept de kosten beperkt blijven, maar de patiënt wordt ook niet langer van het kastje naar de muur gestuurd. En daarmee is de cirkel rond. Want ondanks alle hightech in de tandheelkunde gaat het per slot van rekening om de patiënt en zíjn gebitswensen en gebitsproblemen.

Hedendaagse mondzorgcentra staan bekend om hooggekwalificeerde specialisten en vooruitstrevende behandeltechnieken. Vaak zijn die centra voorzien van moderne operatiekamers inclusief recovery en soms beschikt men over een eigen tandtechnisch laboratorium waar alle werkstukken zoals facings, kronen en bruggen op maat worden vervaardigd.

Mondzorg voor jeugdigen

Goede mondzorg kan niet vroeg genoeg beginnen. Het is daarom aan te bevelen om kinderen al vanaf hun tweede levensjaar kennis te laten maken met de kindertandarts. Een behandeling is dan meestal nog niet nodig. De kindertandarts kijkt of het melkgebit in orde is en geeft voornamelijk adviezen en voorlichting. Als eenmaal het volwassen gebit is doorgebroken, wordt aan de jonge patiëntjes geadviseerd om de jaarlijkse controle vooral niet over te slaan zodat eventuele problemen tijdig worden onderkend. Overigens heeft één op de drie jongeren tegenwoordig een beugel. De redenen daarvoor kunnen verschillend zijn. Soms staan tanden scheef of kunnen ze niet doorbreken door ruimtegebrek. Maar voor al die gebitsproblemen heeft een mondzorgcentrum altijd een passende oplossing.

Gaatjes vullen, bleken en mondhygiëne

Ook het gebit van volwassen krijgt in de mondzorgkliniek de volle aandacht. Doorgaans is behandeling door de reguliere tandarts voldoende om het gebit in optimale conditie te houden. Maar wie extra waarde hecht aan een mooi gebit, kan zijn tanden in de kliniek ook laten bleken, kiezen voor esthetische witte vullingen, kronen of facings. Facings zijn dunne plaatjes die op gezonde tanden worden aangebracht en waarmee oneffenheden, scheefstand en/of verkleuringen onzichtbaar worden gemaakt.

Maar al die tandheelkundige behandelingen hebben alleen maar nut als het tandvlees in goede conditie is. Vandaar ook dat mondhygiëne binnen een mondzorgcentrum alle aandacht krijgt. Mondhygiënisten kunnen problemen voorkomen door middel van preventieve behandelingen. Wie last heeft van bloedend en teruggetrokken tandvlees, aanslag, tandsteen of een vieze adem, wordt daarom aangeraden regelmatig een mondhygiëniste te bezoeken. Daarmee kan onherstelbare schade aan het gebit en verlies van tanden worden voorkomen.

Inplantaten

Wie tegenwoordig tanden of kiezen mist, kiest steeds vaker voor inplantaten. Dat varieert van de vervanging van één enkele tand of kies tot en met de verankering van een brug en een vaste of uitneembare prothese. De technische ontwikkelingen rond implantaten gaan razendsnel. In het kader van computer guided implantologie bijvoorbeeld, maakt de CT-scan het mogelijk om de kaakopbouw, de hoeveelheid kaakbot, de zenuwen en de bijholten nauwkeurig in kaart te brengen. Met behulp van specifiek ontwikkelde software kan vervolgens de beste plaats voor inbreng van de titanium kunstwortels worden bepaald en kan tevens de vereiste boormal worden vervaardigd. In de operatiekamer worden, al dan niet onder volledige narcose, via deze boormal minuscule gaatjes door het tandvlees in de kaak geboord, waarin de kunstwortels worden verankerd.

Computer guided implantologie is overigens niet altijd de beste oplossing. Soms verdienen implantaten met een langere ingroeifase de voorkeur, bijvoorbeeld als er weinig kaakbot is.

Tandtechnisch laboratorium

De meeste reguliere tandartsen besteden tandtechnisch werk uit aan externe tandtechnische laboratoria. Geavanceerde mondzorgcentra daarentegen kiezen er steeds vaker voor om alles in één hand te houden. Dat heeft als voordeel dat er direct en voortdurend overleg met de patiënt kan plaatsvinden over het te vervaardigen gebit, bijvoorbeeld over de kleur van de tanden, de stand en de pasvorm. Het gebit is immers een persoonlijk visitekaartje.

De eigen, zelfstandig functionerende tandtechnische laboratoria, zijn gespecialiseerd in alle voorkomende tandprothetische werkzaamheden. Niet alleen normale kunstgebitten maar ook klikgebitten op implantaten worden er op maat vervaardigd. Bovendien kunnen patiënten er direct terecht bij de prothesespecialist voor het aanmeten, corrigeren en vervaardigen van (klik)gebitten. En omdat het slinken van de kaken een voortdurend proces is, wordt aangeraden om via regelmatige controles vast te laten stellen of het kunstgebit nog goed past. Een slecht passend kunstgebit kan immers vervelende gevolgen hebben.

Angstpatiënten

Ook wie bang is voor de tandarts kan in een mondzorgcentrum terecht. Het gaat daarbij niet alleen om kinderen of volwassenen met angsten, maar ook om moeilijk behandelbare patiënten met een verstandelijke beperking. Speciaal voor deze patiënten beschikt de kliniek over erkende anesthesisten die de patiënt na een medische screening onder volledige narcose brengen. Na behandeling kan men in alle rust bijkomen in de recovery.
Gerelateerde artikelen
Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten geven u een mooi gebit maar het is geen los kunstgebit. De implantaten worden in de kaak aangebracht met een…
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Gebitsprothese: kosten en vergoedingGebitsprothese: kosten en vergoedingEen gebitsprothese, ook wel een kunstgebit genoemd, is ter vervanging van verloren gegane tanden en kiezen. Dit kan in d…
Implantaten OperatieImplantaten OperatieNegatieve ervaringen met een tandarts kunnen leiden tot een panische angst voor deze dokter. Dit kan heel wat negatieve…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kliniek voor tandheelkunde en mondzorg"

Reactie

Johannes Maturbongs, 05-10-2010 18:34 #1
Ik ben al 5/6 jaar niet meer naar de tandarts geweest. Mijn allerlaatste tandarts behandeling heeft me onnodig veel op kosten gejaagd. Mijn gebit is tegenwoordig in een zeer slechte staat. Ik draag een prothese en ogenschijnlijk is er niks aan de hand, weet het goed te verhullen op het eerste gezicht. Ik zou me weer moeten laten behandelen maar ik heb gegronde angst gekregen dat grondige, dure behandeling nu onherroepelijk is geworden (ik heb een laag inkomen). Wat staat me nu te doen?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 14-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!