InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende borsten en tepels, wat kan de oorzaak zijn?

Jeukende borsten en tepels, wat kan de oorzaak zijn?

Jeukende borsten en tepels, wat kan de oorzaak zijn? Jeuk is erg vervelend en kan, indien het erg hardnekkig is, mensen tot waanzin drijven. Krabben, wrijven, schuren, smeren en koelen, men bedenkt van alles om van de jeuk af te komen. Maar wat als men last heeft van jeukende borsten en/of tepels? Dan kan men niet even uitgebreid krabben of wrijven om de irritatie te verlichten, men kan alleen even discreet aanraken of zich afzonderen op bijvoorbeeld het toilet om verlichting te zoeken. Maar heeft men eenmaal gelegenheid om te krabben dan komt het volgend probleem: borsten en tepels zijn vaak te gevoelig om te kunnen krabben en/of wrijven. Maar waardoor ontstaan eigenlijk jeukende borsten en tepels en is er wat aan te doen?

Jeukende borsten en/of tepels

Veel vrouwen en jonge meisjes (soms ook mannen) hebben regelmatig te maken met jeukende borsten en/of tepels. Dit is een vervelend en voornamelijk een gênant probleem, want krabben aan borst of tepel, in het bijzijn van anderen, wordt niet normaal bevonden. Maar heeft men dan eindelijk een beetje privacy, dan is krabben nog steeds lastig omdat borsten en/of tepels vaak veel te gevoelig zijn. Meestal komt men niet verder dan wat wrijven of schuren over het jeukend huidoppervlak om zo enige verlichting te realiseren. Over het algemeen is er bij jeukende borsten en/of tepels, zonder overige klachten, geen sprake van een ernstige onderliggende ziekte waar veel vrouwen in eerste instantie wel bang voor zijn. Vooral wanneer de klachten aan beide zijden tegelijkertijd aanwezig zijn, is er meestal geen reden tot ongerustheid. Maar een ernstige aandoening is echter nooit helemaal uit te sluiten. Huid gaat jeuken doordat de gevoelszenuwen in de huid worden geprikkeld.

Prikkels kun op allerlei manieren worden veroorzaakt

Schilferige en/of droge huid

Schilfers zijn zeer dunne "velletjes" afkomstig van de opperhuid, bestaande uit één of meerdere cellagen. De velletjes kriebelen op de huid en kunnen zo voor jeuk zorgen. Schilfers kunnen veroorzaakt worden door huidziekten zoals psoriasis maar ook bij eczeem en een schimmelinfectie kunnen er overmatig huidschilfers ontstaan. Een (huis)arts kan de juiste medicatie voorschrijven om de aandoening te behandelen. Een droge huid, waarbij op het oog geen duidelijke schilfers aanwezig zijn, kan eveneens erg gaan jeuken. Een extreem droge huid ziet er soms " gebarsten" uit en in een enkel geval is er sprake van kloofjes. Een droge huid is goed te behandelen met een vocht inbrengende (body)crème. Neem bij aanhoudende schilfering altijd contact op met uw (huis)arts, het kan duiden op een (ernstige) onderliggende ziekte.

Chemicaliën

Chemicaliën kunnen voor een allergische reactie zorgen wat zich uit in huidirritatie en/of jeuk. Het menselijk lichaam wordt steeds vaker en langduriger aan chemicaliën blootgesteld waardoor de kans op een allergische reactie alleen maar toeneemt. Chemische stoffen zitten in de meeste verzorgings- en reinigingsproducten. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Wasmiddel
  • Douchegel
  • Badschuim
  • Bodylotion
  • Deodorant
  • Crème

Overstappen op een soortgelijk product van een ander merk, eventueel hypoallergeen, kan klachten verminderen of zelfs geheel laten verdwijnen.

Kleding

Waar men in eerste instantie niet snel aan zal denken maar kleding kan voor overgevoeligheid zorgen. Vooral wol staat er om bekend om te kriebelen en te jeuken, denk bijvoorbeeld aan de alom bekende "kriebeltrui". Synthetische stoffen zoals polyester en (poly)acryl zijn materialen die eveneens jeuk aan borsten en tepels kunnen veroorzaken. Maar ook wanneer men latex draagt kan er irritatie in de vorm van jeuk ontstaan. Harde naden en kantranden aan bijvoorbeeld een bh, kunnen voor heftige jeuk zorgen, dit komt vooral voor bij de wat stuggere (goedkope) bh's. Kleding die te strak wordt gedragen kan ook voor problemen zorgen, iedereen kent vast wel het effect van knellende sokken die voornamelijk bij de boord gaan jeuken. Een te kleine knellende bh kan op dezelfde manier erg veel jeuk opleveren.

Schimmel

Als de huid geïnfecteerd is met schimmel, wordt het meestal rood, iets opgezet, schilferig en gaat jeuken en branden. Soms is er zelfs sprake van (stekende) pijn. Daarnaast kan zich op de aangedane plek ook nog eczeem ontwikkelen waardoor klachten nog erger kunnen worden. Maar een schimmelinfectie kan zich ook rustiger uiten en geeft dan "alleen" (erge) jeuk. Een schimmelinfectie op de huid wordt bijna altijd veroorzaakt door candida, dit is een gist die bij de meeste mensen voorkomt maar bijna nooit klachten geeft. Op het moment dat de gisten draden gaan vormen, spreken we van schimmel en ontstaan de bijbehorende klachten.

Een schimmelinfectie op borsten en/of tepels kan ontstaan door:
  • Borstvoeding, geïnfecteerd door baby's met spruw.
  • Vochtige bh door bijvoorbeeld zweet, lekkende of vloeiende tepels.
  • Slecht genezende vochtige wonden.

Een schimmelinfectie kan goed behandeld worden met een schimmeldodende huidcrème, die bij drogist, apotheek en/of huisarts te verkrijgen is.

Hormonale jeuk

Indien jeuk veroorzaakt wordt door hormonen, dan spreekt men van hormonale jeuk. Vooral wanneer er veel schommelingen zijn in de hormoonhuishouding dan kunnen borsten en/of tepels behoorlijk gaan jeuken. Met name jonge meisjes die borsten (gaan) ontwikkelen en pubermeiden, waarbij de borsten nog volop in de groei zijn, kunnen veel last van jeuk krijgen. Hormoonveranderingen tijdens de menstruatiecyclus, het premenstrueel syndroom (PMS), menopauze en zwangerschap leveren eveneens jeuk op. Bij hormonale jeuk kan een (homeopatische) zalf tegen jeuk verlichtend werken maar een simpele vochtinbrengende crème kan soms ook al verlichting bieden. Medicijnen die invloed uitoefenen op de hormoonhuishouding, zoals bijvoorbeeld een anticonceptiepil kunnen als bijwerking jeukende borsten met zich mee brengen. Indien de jeuk erg hevig is, dan kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts, misschien is het mogelijk om over te stappen op andere medicatie/anticonceptie.

Infectie

Tijdens een infectie, meestal veroorzaakt door bacteriën, kan op of nabij de geïnfecteerde borsthuid, jeuk ontstaan. Een (bacteriële) infectie uit zich echter in meer dan alleen maar jeuk. Klachten zoals pijn, zwelling en roodheid zijn duidelijke kenmerken van een infectie, in een vergevorderd stadium ziet men zelfs pus(koppen). Een infectie kan zich ontwikkelen in de borst zelf (borstontsteking) maar ook in de tepel(s) (melkklierontsteking) deze ontstekingen worden mastitis genoemd. Bij vrouwen die borstvoeding geven kan er een ontsteking ontstaan door ophoping van melk, meestal veroorzaakt door een melkkanaal die verstopt zit. Bij vrouwen die terstond stoppen met het geven van borstvoeding, kunnen de klachten verergeren. Mastitis is zeer pijnlijk en mag niet worden onderschat, neem altijd zo spoedig mogelijk contact op met uw (huis)arts, om een borstabces te voorkomen. Bij een borstabces kan er naast bovenstaande klachten ook koorts, spierpijn en hoofdpijn ontstaan. Infecties zijn in de meeste gevallen zeer goed te behandelen met antibiotica in de vorm van capsules of zalf.

Borstkanker

Indien er sprake is van (aanhoudende) jeuk aan beide borsten en/of tepels zonder overige klachten, dan is er bijna nooit sprake van borstkanker. Borstkanker komt, in een begin stadium, namelijk niet vaak voor in beide borsten tegelijkertijd. Jeuk aan één borst of tepel in combinatie met overige klachten, kunnen wel alarmerend zijn. Er moet dan altijd zo spoedig mogelijk contact met een arts worden opgenomen.

Alarmerende klachten zijn:
  • Blaasjes of rode vlekken
  • Verandering van huidskleur
  • Aanhoudende schilfering aan tepel
  • Intrekkende tepel(s)
  • Afscheiding (vocht, bloed, pus) uit één of meerdere tepels
  • Knobbeltjes, zwellingen of verdikkingen in de borst, tepel en/of oksel

Enkele tips

Jeuk is vreselijk en soms moet er simpelweg gewoon gekrabd worden ondanks dat dit niet goed is voor de huid. Krab nooit met scherpe nagels of overige scherpe voorwerpen. Probeer rechtstreeks krabben op de huid te vermijden, krab bij voorkeur door een stukje textiel heen om zo beschadiging van huid te voorkomen. Om de jeuk iets te verzachten, kan men de jeukende huid voorzichtig insmeren met menthololie, -crème, of -gel. Dit werkt (tijdelijk) verkoelend en verzachtend en gaat het jeukend gevoel tegen.

Tot slot

Bij aanhoudende klachten moet men altijd een arts of specialist raadplegen vooral wanneer er sprake is van meer klachten dan "alleen" jeuk aan borst(en) en/of tepel(s). Ook als het om aanhoudende vage klachten gaat, is het verstandig om uit voorzorg een arts te raadplegen.
© 2012 - 2018 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Ingetrokken tepels of platte tepelsIngetrokken tepels of platte tepels zowel bij vrouwen als mannen bij ongeveer 2% van de bevolking al vanaf de geboorte v…
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Bronnen en referenties
  • www.gezondenzo.net
  • www.borstkanker.net
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Jeukende borsten en tepels, wat kan de oorzaak zijn?"

Reacties

Elisabet, 23-01-2016 08:50 #7
Hoi.
Ik heb sinds een paar maanden een kleine bobbel onder mijn linkertepel alleen heb ik daar verder niet zo heel veel last van gehad. Nu heb ik ook enorme jeuk op 1 plek op mijn linkerborst. Wat zou het kunnen zijn? De jeuk heb ik gekregen nadat ik seks heb gehad, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben? Reactie infoteur, 24-01-2016
@Elisabet,
Bobbeltjes en knobbeltjes in de borst moet men altijd z.s.m. laten controleren door een huisarts. Hij of zij kan ook de plek van de jeuk beoordelen.
MvG El-Ja

Tinny, 17-04-2015 22:46 #6
Raar hier staat niks in over exzeem.

Ik heb dus weleens kleine plekjes op m'n borsten die aanvoelen als exzeem enook een beetje verkleurd zijn. Ze jeuken een beetje en na een paar dagen smeren met uierzalf zijn ze weg.

Sule, 01-04-2015 21:14 #5
Hallo allemaal,
Ik heb sinds 4 maanden jeuk aan linker tepel ik ben bij de arts geweest crèmetje gehad maar de jeuk blijft. voor de rest geen bijzonderheden. Hebben er meer mensen hier last van?

Sam, 17-03-2015 22:45 #4
Hoi, ik ben een meisje van 16 en mijn borsten zijn nog aan het groeien. Nu heb ik bij mijn rechter tepel een redelijk droge huid. Klein beetje schilfers, maar niet ernstig. Het jeukt ook. Als ik het insmeer met bodylotion of dagcreme, blijft het een dag of 2 weg, maar komt daarna weer terug. Ik vind het heel vervelend, en heeft iemand hier een oplossing voor? Ik wil gewoon van die jeuk af! Alvast bedankt. Reactie infoteur, 24-03-2015
@Sam,
Een droge huid en schilfertjes kunnen inderdaad jeuk veroorzaken. Insmeren met een vette parfumvrije crème is de beste oplossing. Dagcrème en bodylotion zijn echter minder geschikt.
MvG El-Ja

Larissa, 23-02-2015 02:29 #3
Ik heb eigenlijk bijna altijd jeukende borsten nadat ik seks heb gehad. Dit houdt dan een paar dagen aan en begint vaak nog dezelfde dag of de dag na de seks. Herkent iemand dit? Is het normaal?

Piepken, 04-11-2013 12:28 #2
Hi Griet
Ik heb eigenlijk net hetzelfde. Heb al een echo laten nemen van mijn borst omdat ik er echt niet gerust in was maar daar is niets uitgekomen. Wel hebben ze in mijn bloed gezien dat ik een verhoogde allergiewaarde had maar waaraan ik dan allergisch ben geen idee.
En om de dag douchen valt inderdaad reuze mee. Ik douche mij elke dag en heb wel een heel gevoelige huid. Ik weet dus ook niet van wat het komt die jeuk onder de tepel. Heb ook al eens gehad dat ik een rode rand in mijn borstplooi had ook. Maar waar die van kwam ook geen idee. Graag had ik ook wel geweten wat dit zou kunnen zijn want het is wel vervelend natuurlijk.
Piepken

Griet, 27-10-2013 09:42 #1
Ik heb al een hele tijd last van jeuk Net onder mijn linker tepel. Voornamelijk als ik op bed lig. Er zit een donkere vlek onder de tepel en last van schilfers.
Het is niet iedere dag. Ik heb dit ongeveer 5 jaar geleden ook gehad. Daarvoor onderzoek gehad maar daar was uit gekomen dat ik te schoon over mijn lichaam. Te vaak douchen. Ik douch mij om de dag. Dus het valt reuze mee vindt ik zelf.
Heeft hier iemand ervaring mee of iemand weet wat het kan zijn?

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 09-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!