InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende tepels

Jeukende tepels

Jeukende tepels Veel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmonden in de huid van de tepels en tepelhoven. Er zijn verschillende oorzaken voor deze jeuk. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende oorzaken en oplossingen om de jeuk te voorkomen en/of te verminderen. Het kan erg vervelend zijn als je last hebt van jeuk aan één of beide tepels. Deze jeuk kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder volgen de meest voorkomende oorzaken.

Jeuk door irritatie

Als de jeuk aan de tepel of tepels het enige is waar je last van hebt dan gaat het meestal om overgevoeligheid van de zenuwuiteinden door irritatie van de huid. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bh te strak zit, of dat kleding langs je tepel schuurt. Dit kan tot irritatie en jeuk leiden. Vooral synthetische stoffen kunnen overgevoeligheid opwekken. Het vermijden van deze stoffen kan dan een oplossing bieden. Let ook op kant aan je bh.

Na een operatieve borstvergroting of borstverkleining kunnen je tepels altijd jeuk geven. Dit is een aspect van het genezingsproces. Ook tijdens het geven van borstvoeding is de kans op jeukende tepels aanwezig. Dit kan komen door een verstopt melkkanaaltje of door irritatie door wrijving van de lipjes en/of tandjes van je baby.

Jeuk door hormonen

Door schommelingen of veranderingen in de hormoonhuishouding kunnen de tepels gaan jeuken. Dit heet hormonale jeuk en kan bijvoorbeeld komen door zwangerschap, ongesteldheid (menstruatiecyclus), gebruik van de pil (anticonceptiepil), gebruik van hormonale medicijnen, puberteit (groei van de borsten) of door de menopauze. In deze gevallen kunnen een anti-jeukzalf en/of vochtinbrengende crème gebruikt worden.

Jeuk door allergie

Jeuk aan de tepel kan een allergische reactie zijn op bijvoorbeeld bodylotion, douchegel, deodorant, parfum, shampoo of zeep. Een antihistaminicum kan in zulke gevallen uitkomst bieden. Hiervoor dien je contact op te nemen met je huisarts. En natuurlijk proberen te vermijden het product te gebruiken waar je een allergische reactie van hebt gekregen.

Jeuk door een schimmelinfectie

Een schimmelinfectie aan de tepel of tepelhof kan flinke jeuk veroorzaken. Het ontstaat vaak door vochtige omstandigheden zoals een vochtige bh, wondjes met vocht, lekkende tepel of bij borstvoeding (spruw). Je kunt het herkennen door witte stipjes of lijntjes, kloofjes, droge huid, velletjes en soms steken in de borsten. De huisarts zal meestal een schimmelwerende zalf voorschrijven.

Jeuk door een bacteriële infectie

Een bacteriële infectie kan naast jeuk ook pijn, zwellingen, roodheid, bultjes of wondjes veroorzaken. Bacteriën kunnen via het bloed of via de tepel in je borst terechtkomen en een melkklieronsteking of borstontsteking veroorzaken. De infectie begint vaak bij de tepel en breidt zich uit over de borsthuid. De ontstoken plek wordt warm, rood en pijnlijk. Er kan een zwelling ontstaan waar pus uitkomt. Bij een borstontsteking kun je ook last krijgen van koorts, spierpijn en hoofdpijn. Het is erg belangrijk om in dit geval een arts te raadplegen die dan meestal een antibioticakuur voor zal schrijven.

Jeuk als gevolg van borstkanker

Heb je jeuk aan beide tepels dan is dit waarschijnlijk geen aanwijzing voor borstkanker. Borstkanker komt eigenlijk nooit aan beide borsten tegelijk voor. Heb je naast jeuk geen voelbare knobbeltjes of zichtbare afwijkingen dan is de kans tevens klein dat het een symptoom is van borstkanker. In geval van twijfel kun je altijd het beste even contact opnemen met je huisarts. Die kan eventueel een doorverwijzing voor een mammogram, echoscopie of borstpunctie geven.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Pijnlijke tepelPijnlijke tepelEen pijnlijke tepel ontstaat vaak bij vrouwen, maar soms ook bij mannen. Het is een vervelend gevoel, want tepels schure…
Ingetrokken tepels of platte tepelsIngetrokken tepels of platte tepels zowel bij vrouwen als mannen bij ongeveer 2% van de bevolking al vanaf de geboorte v…
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Borsten kunnen regelmatig pijn doen of gevoelig zijn. Heb je last van pijnlijke of gevoelige borsten dan kan dit verschi…
Bronnen en referenties
  • www.gezondenzo.net

Reageer op het artikel "Jeukende tepels"

Reactie

Wilma, 30-04-2016 20:54 #1
Ik heb net een borstonderzoek gehad, de uitslag was gelukkig goed.
Nu heb ik sinds 1.5 week jeuk aan me tepels je ziet er niks aan, soms ook ietsje pijn.

Ik zou niet weten wat het is.
Ze zien er normaal uit.

Misschien dat iemand het weet, dan hoor ik dat graag.

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!