InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten Gyno

Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten Gyno

Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten Gyno De helft van alle vrouwen heeft wel eens of meerdere malen last van vaginale schimmelinfectie. Dit is niet gevaarlijk maar wel lastig want het veroorzaakt jeuk en ongemak. Niet iedereen wil direct naar de huisarts stappen en ook is er vaak schaamte om er met anderen over te spreken. Het is echter een normale en veel voorkomende kwaal. Gelukkig zijn er tegenwoordig tabletten en crèmes met de naam Canesten Gyno die zonder recept verkrijgbaar zijn.

Wat is een vaginale infectie

De helft van alle vrouwen heeft wel eens last van een vaginale schimmelinfectie. Toch wordt er niet vaak over gesproken, het lijkt alsof vrouwen zich schamen voor de aandoening. Gevaarlijk is deze kwaal niet, maar wel lastig. De infectie ontstaat meestal alleen in de vruchtbare periode. Er is sprake van een gistinfectie met candida. Deze gistschimmel is altijd in ons lichaam aanwezig en groeit altijd en is meestal in evenwicht met andere schimmels. Als er een verstoring van dit evenwicht optreedt kan de infectie snel ontstaan..

Symptomen zijn jeuk en afscheiding

De symptomen zijn over het algemeen sterke jeuk in de vaginale streek, maar ook witte, klonterige afscheiding die een branderig gevoel geeft. De schaamlippen kunnen hierbij rood en ontstoken raken. Vrouwen denken soms dat ze onvoldoende aandacht hebben geschonken aan de hygiëne maar dat is meestal helemaal niet het geval. De aandoening is niet gevaarlijk maar wel heel lastig. Ook is er geen sprake van een overdraagbare aandoening. Het is geen SOA. Meestal zal de infectie weer overgaan zonder dat behandeling nodig is. Is dit niet het geval dan zal behandeling nodig zijn. Toch is het verstandig om als je de eerste keer te maken krijgt met een vaginale infectie een bezoek te brengen aan de huisarts. Immers alle andere infecties moeten wel uitgesloten worden.

Mogelijke oorzaken

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
  • Te grondig en te vaak reinigen met zeep
  • Gebruik van antibiotica of andere medicijnen
  • Verminderde weerstand als gevolg van vermoeidheid of stress
  • In sommige gevallen diabetes
  • Te strakke kleding of synthetisch ondergoed
  • Slechte eetgewoonte waarbij teveel suiker wordt geconsumeerd
  • Verkeerde toilethygiëne

Canesten Gyno zonder recept te verkrijgen

Canesten Gyno is een medicijn wat we zonder recept bij de apotheek kunnen kopen om de kwaal te bestrijden. Het is een product van Bayer Healthcare. Dit medicijn is verkrijgbaar in tabletvorm maar ook als crème. Het bevat het bestanddeel Clotrimazol. Dit remt de groei van de schimmel. De schimmels kunnen zich niet meer delen waardoor ze afsterven. Het is reukloos en niet vet en dringt snel in de huid.

Waar is het medicijn te koop

Canesten Gyno is te koop in tabletten van 100 mg. 200 mg. en ook 500 mg. Ze zijn te koop bij alle grote drogisten zoals Kruidvat, Etos. Maar ook bij de apotheek. De crème is te koop in hoeveelheden van 10 mg, 20 mg en 100 mg. De medicijnen staan geregistreerd bij het centraal bureau geneesmiddelen.

Hoe gebruiken we dit medicijn

Wanneer we gebruik maken van het tablet dan heeft dit als voordeel dat het maar één keer hoeft te worden ingebracht vóór het slapen gaan. Door de warme en vochtige omgeving zal het tablet gaan smelten en haar werk verrichten n.l. het doden van de schimmel. De crème daarentegen gebruiken we zes dagen achtereen. We brengen de crème met behulp van een applicator zo diep mogelijk in de vagina. Er mag ook wat crème op de schaamlippen worden aangebracht. Het voordeel hiervan is dat de jeuk op de schaamlippen zal verdwijnen door de rechtstreekse aanraking met de crème. Ook tijdens de zwangerschap en als men borstvoeding geeft mag dit medicijn veilig gebruikt worden volgens de voorschriften. Maar overleg met de huisarts is zeker aan te raden.

Als de klachten voortduren

Als de klachten na een week niet verdwenen zijn is het verstandig om de huisarts alsnog te raadplegen. Let op als de klachten niet verminderen en er soms blaasjes ontstaan op de huid.

Tips om herhaling te voorkomen

  • De vagina zo min mogelijk met zeep wassen. Gebruik geen vaginale douche of sprays of vaginale deodorants.
  • Draag geen synthetisch ondergoed
  • Vervang inlegkruisjes regelmatig
  • Gebruik geen tampons bij een vaginale infectie
  • Bij toiletbezoek het toiletpapier van vagina naar anus strijken en niet anders om.
  • Als er pijn is bij het vrijen dan is het verstandig even uit te stellen.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kan de infectie toch weer de kop opsteken. Het is dan goed om te weten dat behandeling mogelijk is zonder direct de huisarts te moeten bezoeken. Bij herhaling of wanneer de aandoening niet snel geneest, is het altijd verstandig om de huisarts te raadplegen.
Gerelateerde artikelen
Vaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandelingVaginale schimmelinfectie - Symptomen en behandelingEen vaginale schimmelinfectie oftewel candida is een schimmelinfectie in de vagina. Er leven van nature verschillende so…
Zo kom je van die vaginale schimmel af!Zo kom je van die vaginale schimmel af!De meeste vrouwen krijgen in hun leven weleens te maken met een vaginale schimmelinfectie. De meeste vrouwen weten dan o…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Schimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenSchimmelinfectie vagina: schimmel vagina vrouw behandelenEen vaginale schimmelinfectie bij een vrouw gaat vaak vanzelf over. In elke vagina leven bacteriën en schimmels die zorg…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • Apotheek.nl
  • Canesten gyno
  • Vvog

Reageer op het artikel "Vaginale schimmelinfectie bestrijden met Canesten Gyno"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!