InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koliekpijn: krampaanval in de buik, misselijkheid en diarree

Koliekpijn: krampaanval in de buik, misselijkheid en diarree

Koliekpijn: krampaanval in de buik, misselijkheid en diarree Het hebben van een stevige verkramping in de buik, kan tot veel pijn leiden. De aandoening kan bij baby’s en volwassenen geregeld terugkomen, waardoor men er veel overlast aan heeft. De baby slaapt niet of huilt en de persoon zal ongemakkelijk zitten of liggen. Het geeft een misselijkmakend gevoel, waarnaast er sprake kan zijn van overgeven of regelmatige diarree. Wat houdt koliekpijn in en waar wordt het door veroorzaakt?

Koliekpijn

Symptomen van de aandoening

Buikpijn kan in verschillende gradaties voorkomen. Indien het kortstondig maar regelmatig voorkomt, dan valt het onder de noemer koliekpijn. Het houdt in dat tijdelijk een onprettig gevoel ontstaat door de vorming van een tijdelijke blokkade. Dat kan verschillende oorzaken hebben, echter resulteert in pijnlijke aanvallen. Denk aan ongemakkelijk bewegen, zitten of liggen. Daarnaast gaat het gepaard met misselijkheid en kan het tot overgeven of diarree leiden. Vaak zal de pijn na een korte periode weer verdwijnen, waarna het op een later moment weer voorvalt.

Darmkrampjes

Pas geboren baby’s hebben in eerste instantie nog een onder ontwikkelde darmflora, waardoor voedsel minder effectief kan worden verwerkt. Het kind is vaak extra gevoelig voor koemelk, doordat eiwitten onvoldoende worden afgebroken. Het kan tot darmkrampjes leiden, doordat de dunne darm de voeding versneld wil afvoeren. Daarnaast kunnen de darmen plaatselijk verkrampen, waardoor het kind een pijnlijk gevoel heeft. Het kan ervoor zorgen dat de baby geregeld wakker is of continu huilt. Informeer bij de huisarts of opvoedkundige welke voeding het meest geschikt is voor het kind.

Krampaanval bij volwassenen

Overheersende stekende pijnen in de buik worden hoofdzakelijk door een drietal redenen veroorzaakt. Denk aan de volgende veroorzakers.

Darmkramp

De darmen kunnen plaatselijk verkrampen, waardoor de doorsnede van de holle opening afneemt. Vaak zal door een hoog zuurgehalte in het lichaam plaatselijk veel spanning opbouwen. Het kan ervoor zorgen dat de darmen intensief gaan samenknijpen. Daardoor wordt uiteraard ook weer aan ander weefsel getrokken, waardoor die delen extra onder spanning komen te staan. Oftewel de pijn kan uitstralen.

Nierstenen

De nieren voeren voor een deel afvalstoffen af. Dit is voornamelijk een teveel aan mineralen en zouten. Afhankelijk van het concentratiegehalte van die stoffen kunnen soms harde deeltjes vormen, welke geleidelijk aan groeien. In eerste instantie is het nog gruis en kan via de plas het lichaam verlaten. In een later stadium zijn het te grote delen en blijven daardoor steken. In dat geval kan het pijnlijke steken opleveren, maar ook pijn geven bij het plassen.

Galstenen

In de lever wordt gal aangemaakt en wordt verder opgeslagen in de galblaas. Het goedje wordt na de maag aan bewerkt voedsel toegevoegd, zodat overige noodzakelijke stoffen eruit worden gehaald. Naast gal worden er ook restanten van rode bloedlichaampjes aan toegevoegd, geheten bilirubine. In hoge concentraties kan het tezamen met gal tot galstenen leiden, waardoor een blokkade wordt veroorzaakt. Het zorgt ervoor dat de persoon onvoldoende gal toevoegt, waardoor essentiële stoffen minder effectief uit de voeding worden gehaald. Oftewel men kan mogelijk moe zijn, vermageren waarnaast de ontlasting wit kan zijn, terwijl er sprake is van bruin stinkende plas.

Wat te doen bij koliekpijn?

Indien u geregeld stekende buikpijn heeft, dan kan er iets aan de hand zijn. Gal- of nierstenen kunnen worden verwijderd danwel worden verbrijzeld. Verwijdering geschiedt middels een kijkoperatie, terwijl kleine steentjes middels een laser worden verkleind. In het geval van darmverkrampingen kan er vaak niets medisch aan worden gedaan. Soms wordt het veroorzaakt door een onjuiste werking van de darmbeweging, waardoor opstoppingen ontstaan. Is de werking van de darmen uitgevallen dan dient de reden daarvan achterhaald te worden, zodat op de juiste wijze wordt ingegrepen. Om de pijnlijke aanval te verzachten wordt veelal aspirine of andere pijnstillers gebruikt.

Stevige buikpijn hoeft niet perse te betekenen dat het ernstig is. Komt de pijn echter regelmatig terug dan kan er mogelijk iets aan de hand zijn. Laat u informeren en doorsturen via de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koliek; koliekaanval en koliekpijnKoliek; koliekaanval en koliekpijnKoliek komt vaak bij baby's voor maar kan ook volwassenen en dieren treffen. Bij paarden is koliek een berucht verschijn…
Koliek bij het paardKoliek bij het paardKoliek is jammer genoeg een ziekte die regelmatig voorkomt bij paarden. Bij koliek hebben paarden flinke pijn in de buik…
Oorzaken van pijn – galsteen, niersteen en ileus (kolieken)Oorzaken van pijn – galsteen, niersteen en ileus (kolieken)Een koliek is een zeer heftige, plotseling optredende pijnaanval. Kolieken komen doorgaans golfsgewijs en de pijn is mee…
Urinewegsteen aanval: pijn in zij of buik en bloed in plasUrinewegsteen aanval: pijn in zij of buik en bloed in plasUrinewegstenen is een term die verwijst naar iedere vorm van steenvorming in de nier, urineleider en/of blaas. Afhankeli…
Soorten koliek bij paardenElke paardenliefhebber weet dat koliek een ernstige acute aandoening is die met spoed behandeld moet worden. Maar weet j…
Bronnen en referenties
  • http://www.vsm.nl/advies-bij/kolieken
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koliekpijn

Reageer op het artikel "Koliekpijn: krampaanval in de buik, misselijkheid en diarree"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!