InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een tekort aan het hormoon cortisol

Een tekort aan het hormoon cortisol

Een tekort aan het hormoon cortisol Cortisol is een belangrijk hormoon voor het menselijk lichaam. Bij een cortisol spiegel die in balans is, kan het lichaam goed functioneren. Moeilijker is het als er te weinig cortisol in het lichaam aanwezig is. Het tekort kan veel variërende klachten geven, namelijk vermoeidheid, lusteloosheid en opkomend maagzuur. Een artikel over een tekort aan cortisol.

Cortisol

Cortisol is een hormoon in het menselijke lichaam dat wordt gemaakt in de bijnierschors door middel van cholesterol. Cortisol is van belang bij de vertering van je voedsel, voor het afweersysteem en voor het slaap- en waakritme. Cortisol wordt ook wel stress hormoon genoemd omdat het vrij kan komen bij stress. Als men stress ervaart dan zorgt het lichaam dat aminozuren vrijkomen en dat daar glucose van wordt gemaakt. De glucose geeft extra energie en cortisol zorgt als tegenhanger dat het verlies van energie wordt gecompenseerd. Dit geeft allerlei schommelingen in de cortisol spiegel en voor een goed functioneren moet deze voldoende in balans zijn.

Te weinig cortisol

De directe bijwerking van te weinig cortisol is een verlaging van de bloeddruk. Het bloed verliest belangrijke zouten, omdat deze worden uitgeplast. Daardoor krijgen de cellen niet genoeg natrium binnen en dat kan leiden tot een lage bloeddruk. Over het algemeen wordt door medici schouderophalend gedacht over een lage bloeddruk. Een hoge bloeddruk maakt zorgen, maar een lage bloeddruk niet. Toch kan een lage bloeddruk vervelend zijn door de symptomen die ze meebrengt.

Symptomen te weinig cortisol

De symptomen zijn divers en ook aan andere ziektes te linken, zoals duizeligheid bij het opstaan, vermoeidheid, lage hartfrequentie en een algeheel gevoel van lusteloosheid. Door middel van een Levend Bloed Analyse kan de waarde van cortisol worden vastgesteld.

Lage bloeddruk

Een lage bloeddruk is dus allesbehalve prettig en zal voorkomen moeten worden. Je merkt vooral een te lage cortisol spiegel als je een sprintje trekt, daarna kan een gezond lichaam prima herstellen, maar bij een lage bloeddruk krijg je vlekken voor je ogen en kun je duizelig worden. Deze verschillende symptomen kunnen aanhouden en chronisch worden als er niet ingegrepen wordt.

Opkomend maagzuur

Een andere, zeer vervelende, klacht is opkomend maagzuur. Door een te lage cortisol spiegel kan het lichaam het binnen gekomen voedsel slecht verteren en speelt maagzuur op. Het lichaam kan dan uit het voedsel door middel van het zuur niet de benodigde voedingsstoffen halen en daarmee verliest het lichaam een belangrijk bron aan voeding. Meestal wordt brandend maagzuur opgelost met een tabletje tegen brandend maagzuur, maar dat kan je hele lichaam op de kop zetten. Beter is de oorzaak aan te pakken dan de symptomen te bestrijden.

Slecht slapen

Naast het afweersysteem en het verteringsysteem is cortisol van belang voor het slaap- en waakritme. De cortisol geeft het lichaam aan om in de ochtend op te staan en op gang te komen. Bij mensen met te weinig cortisol is dat minder aanwezig en dat zorgt voor een vermoeid begin van de dag. Ook het inslapen in de avond/nacht geeft dan weer moeilijkheden.

Afweersysteem

Het afweersysteem zorgt dat de mens niet snel ziek gaat worden en reageert snel op prikkels die van buiten komen. Cortisol zorgt ervoor dat de reacties van het afweersysteem verminderen en zorgen dat de reactie op de juiste plek, daar waar de ontsteking is, terecht komt. Voor mensen die te weinig cortisol hebben, draait het lichaam overuren om de reacties van het afweersysteem te werken. Hierbij door het hele lichaam heen en niet op de plekken waar specifiek nodig is, dit geeft veel vermoeidheid.

Tips bij een te lage cortisol spiegel

Het lichaam verliest zijn zouten door het uitplassen van belangrijke zouten voor de cellen. Van belang is het daarom dat er niet teveel water wordt gedronken, maar eerder een bouillon. Zo krijg je vocht binnen en zouten om je cortisol spiegel op orde te houden. Het klinkt misschien gek, maar een snufje zout in de thee kan helpen. Als je er een klein beetje in doet, proef je het niet eens. Daarnaast is het voorkomen van stress erg belangrijk, vooral van langdurige stress. Door langdurige stress draait het lichaam vooral om de stress en verlaat het andere functies. Dus neem af en toe een warm bad, ga relaxed sporten en lees eens een goed boek.

Lees verder

© 2011 - 2018 Annfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol en Stress: Hoe blijf je gezondCortisol, is een steroïde hormoon, welke wordt vrijgegeven bij stress en een lage bloedsuikerspiegel. Terwijl sommige co…
Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Addison: symptomen, diagnose en behandelingAls de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen produceert, is er sprake van de ziekte van Addison. Daardoor komen…
Stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenalineIn de huidige jachtige tijd worden velen dagelijks opgezadeld met meestal niet zon ernstige maar telkens terugkerende s…
Cortiwattes?! CortisolWat zeg je, cortisol? Wat is dat dan? Cortisol, het hormoon wat in het geval van een stressvolle situatie samen met het…

Reageer op het artikel "Een tekort aan het hormoon cortisol"

Reacties

Marjola, 09-06-2017 18:57 #8
Weet iemand of een cortisol van 0,08 umol/L laag is? Er is rond 11.00 uur bloed geprikt. Helaas moeten wij nog 5 weken afwachten voor dat we de uitslag te horen krijgen.

Joke Staal, 02-03-2017 10:23 #7
Is ergens een lijst, naast vitaminen en supplementen, van voedingsmiddelen te vinden die kunnen helpen het tekort aan het hormoon cortisol te verbeteren? Kan acupunctuur een positieve invloed hebben?

Kimberley Pex, 13-02-2016 11:59 #6
Irina, vraag een verwijzing vd huisarts voor een endocrinoloog. Die zal je zeker testen op Dhea, cortisol en tsh, t3 en t4, en eventueel B12 tekort. Sterkte.

Irina, 10-02-2016 13:59 #5
Kan iemand me zeggen bij welke arts je daarvoor moet zijn. Ik zit al van in juli thuis en ben steeds vreselijk moe, ben altijd duizelig van de lage bloeddruk en heb nog verschillende klachten van bijnieruitputting maar in elk ziekenhuis doen ze 101 testen en vinden ze niets. Enkel een pendelaar in Holland geeft me kruiden. Ik begin echt de moed te verliezen doordat ze me steeds van hier naar daar sturen en ik geen beterschap ondervind. Help me aub ik wil terug eens genieten en gaan werken.

Julia, 09-11-2015 11:04 #4
Bericht aan "lief",
Het is al zo lang geleden dat je hier gereageerd hebt, dus je leest dit ongetwijfeld niet meer. Maar wat je omschrijft klinkt als de ziekte van Addison. Mocht je dit lezen en nog steeds geen antwoorden hebben, laat dit dan nakijken.

Bij de ziekte van addison heeft iemand zo weinig cortisol dat het voor extreme gevolgen kan zorgen, zoals wat je schreef. Het is belangrijk om te weten dat je het hebt, als je het hebt. Omdat het gevaarlijk kan zijn.

Kimberley Pex, 21-05-2015 08:19 #3
Er zijn ontzettend veel ziektes die ontstaan door n chronisch te laag cortisolgehalte. Bij 'n hele lage dosering --paar weken-- prednison 2.5 /5 mg pd. en n bijnierextract, en flink wat Bvitaminen, C en magnesium kun je weer op de been komen. Je sterkt de bijnieren weer aan, zodat stress niet de overhand meer krijgt.Pijn trekt vaak snel weg. Helaas moeten mensen eerst zo ziek worden dat er stootkuren prednison worden voorgeschreven met alle heftige bijwerkingen, waardoor soms zelfs psychoses kunnen ontstaan. Lage dosering cortisol, daar merk je niks van. Het boek van Wilson, bijnieruitputting-- is ook al 'n lichtpunt.

Yvonne Tielbeke, 13-04-2014 21:57 #2
Ik zag de reactie van Lief, van 29/6/2013. Zij geeft aan elke ongeveer elke 5 mnd een anafylactische schok te krijgen en dat zij de symptomen heeft van te weinig cortisol. Ik heb de afgelopen 3 jaar ook om de 5a6 mnd zoiets, maar altijd tussen 4 en 5 uur 's ochtends. Omdat er niks te vinden is heeft men bepaald dat ik epilepsie heb (niet kunnen aantonen, maar toch). Bij toeval is bij een veneuze sampling vd bijnieren geconstateerd dat ik te weinig cortisol had, maar wel te veel aldosteron. Heb afgelopen week een synacthen test gehad, maar daaruit bleek dat het cortisol wel voldoende was! Zou het niveau zo erg kunnen schommelen dat het soms zo laag is dat ik in een schok raak? Wie weet hoe dit uitgezocht kan worden?

Lief, 29-06-2013 19:22 #1
Dit is erg nuttige informatie, ik heb duidelijk deze symptomen. Bij mij gaat dit echter samen met af en toe ( om de vijf maanden ongeveer) met anafylactische schok.
Steeds moet ik verklaren, in het hospitaal, wat er scheelt. Ze denken aan allergie maar niet aan cortisol tekort.
Heeft iemand ook deze symptomen?

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 24-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!