InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Syndroom of ziekte van Cushing

Syndroom of ziekte van Cushing

Syndroom of ziekte van Cushing Het syndroom van Cushing is een weinig voorkomende aandoening, die wordt veroorzaakt door verhoogde cortisolbloedspiegels. Cortisol is een essentieel hormoon uit de bijnierschors. De bijnieren zijn de klieren ter grootte van een druif die bovenop de nieren liggen en deel uitmaken van het hormonale (endocrien) systeem.

Syndroom van Cushing

De afgifte van cortisol wordt gestimuleerd door het vrijkomen van het adrenocorticotroop hormoon (ACTH) uit de hypofyse. Het Syndrom van Cushing wordt veroorzaakt door overproductie van cortisol door de bijnieren of overdosering van cortisol bij de behandeling van verschillende andere aandoeningen.

Je spreekt van de ziekte van Cushing, als het gaat om verhoogde ACTH-productie door een tumor in de hypofyse. Algemene complicaties daarbij zijn verhoogde bloeddruk, diabetes, osteoporose en maagdarmzweer. Zowel het syndroom van Cushing als de ziekte van Cushing kunnen goed worden behandeld.

Bron: TukTukDesign, PixabayBron: TukTukDesign, Pixabay

Symptomen syndroom van Cushing

De volgende (algemene) symptomen kunnen worden waargenomen:
  • Vetzucht van de romp en tussen de schouderbladen
  • Dunne armen en benen.
  • Vermoeidheid en spierzwakte
  • Een rond of ‘vollemaans’-gezicht
  • Slaapstoornissen
  • Mentale veranderingen, zoals stemmingswisselingen, depressie, paranoia of euforie.
  • Huidletsels, vooral blauwe plekken, acne, dunne huid, roodheid in het gezicht, paarse striae op de buik, dijen en borsten.
  • Rug- en heuppijn door botbreuken door osteoporose

Specifieke syptomen per geslacht

  • Bij mannen: ontwikkeling van borsten (gynaecomastie) en impotentie.
  • Bij vrouwen: overmatige haargroei (hirsutisme), vergroting van de clitoris, stoppen van de menstruatie (amenorroe).

Oorzaken syndroom van Cushing

De ziekte kan ontstaan door langdurig blootstaan aan grote doseringen orale corticosteroïden, die worden voorgeschreven bij ziekten als reuma, astma en infectieziekten van de ingewanden. Dit zijn tegenwoordig de meest voorkomende oorzaken.

Een hypofysetumor, die zorgt voor een overmaat aan het hormoon ACTH veroorzaakt een overproductie van cortisol door de bijnieren met als gevolg de ziekte van Cushing. Soms kunnen tumoren elders in het lichaam, bijvoorbeeld in de longen, een overmaat aan ACTH produceren. Ook kan een bijniertumor of woekering (hyperplasie) van de bijnierschors de oorzaak zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziekte van Cushing bij het paardDe ziekte van Cushing is een syndroom wat zich vooral voordoet bij paarden en pony's op leeftijd. Het is een aandoening…
Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vachtSlome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vachtIndien er teveel cortisol wordt aangemaakt, zal uw hond een te dikke buik hebben. Bovendien zorgt het ervoor dat uw huis…
Syndroom van CushingSyndroom van CushingHet syndroom van Cushing kenmerkt zich vooral door vetzucht aan de romp en aan het gelaat. De ziekte komt het mest bij v…
Dik zijn met medische oorzaak: het Syndroom van CushingDik zijn met medische oorzaak: het Syndroom van CushingDik zijn is vaak vervelend en afvallen de oplossing. Maar wat als je niet kunt afvallen doordat dik zijn helemaal niet j…
Ziekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingZiekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingDe ziekte van Addison wordt veroorzaakt doordat de bijnierschors te weinig cortisol en aldosteron aanmaakt. De ziekte va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hatcher10027, Flickr (CC BY-2.0)
  • Geneeswijzer
  • http://img.timeinc.net/popsci/images/2007/09/brainsurgery_nose.jpg
  • Afbeelding bron 1: TukTukDesign, Pixabay

Reageer op het artikel "Syndroom of ziekte van Cushing"

Reacties

M., 17-01-2012 10:41 #4
Ik ben wachtende op mijn bloedonderzoek, ze hebben me getest op dit syndroom. Ben erg zenuwachtig voor de uitslag. Maar we wachten maar gewoon af en zien wel wat er uit komt.

Corrierobbe, 20-01-2010 01:18 #3
Ook bij mij is er 2 kleine gezwellen gevonden op de bijnieren ik ben erg bang het is wel goed aardig zeggen ze maar onder tussen.

C. S. F. Verleun-Wendels, 29-06-2009 16:08 #2
Ik kreeg vanmorgen de uitslag van de specialist sydroom van cushing en moet binnenkort naar het Erasmusziekenhuis te Rotterdam om geopereerd te worden. Een of twee bijnieren worden dan verwijdert. Ik zie er erg tegenop. Ben net weduwe en helemaal alleen.

Melod (infoteur), 03-05-2008 16:27 #1
Bij paarden heeft deze ziekte helaas niet zo'n goede prognose :(
Duidelijk verhaal :)

Infoteur: Victorho
Laatste update: 26-12-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidsproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!