InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Borstkanker: symptomen, behandeling en zelfonderzoek

Borstkanker: symptomen, behandeling en zelfonderzoek

Borstkanker: symptomen, behandeling en zelfonderzoek Borstkanker is de groei van kwaadaardige cellen in de borst. Bij vrouwen komt het veel voor, bij mannen maar zelden. Borstkanker ontstaat meestal in de melkkanalen, maar kan ook in de melkklieren en heel soms in het dichte borstbindweefsel ontstaan. Vaak is er geen duidelijke oorzaak te vinden. Door zelfonderzoek naar de symptomen van borstkanker, kan vaak preventief worden gehandeld. Daarnaast is er ook het landelijke bevolkingsonderzoek.

Borstkanker informatie

Borstkanker risico

Op zich is een borsttumor niet levensbedreigend. Maar het grootste gevaar dat er is, is het risico dat de kanker zich via de lymfeklieren of het bloed uitzaait naar andere organen. Vroegtijdige ontdekking van borstkanker is dan van het grootste belang. In 90 procent van situaties waarbij borstkanker wordt geconstateerd, is één borst aangetast, maar vrouwen die kanker in één borst hebben gehad, hebben een verhoogd risico om ook kanker in de andere borst te krijgen.

Prognose en onderzoek borstkanker

In alle gevallen is de prognose bij vroegtijdige ontdekking en behandeling (belangrijk) beter. De beste preventie is dan ook om geregeld borstonderzoek te laten uitvoeren door een huisarts of specialist. Maandelijks zelfonderzoek is ook aan te bevelen. De beste tijd daarvoor is 2 tot 3 dagen na de menstruatie. Veranderingen in textuur en contour zijn dan beter op te sporen, omdat normaal borstweefsel wat bobbelig en ongelijk van structuur is. Het is belangrijk om de normale contouren en texturen van de borsten te leren kennen.

Oorzaak borstkanker

Onderzoek is belangrijk. / Bron: TukTukDesign, PixabayOnderzoek is belangrijk. / Bron: TukTukDesign, Pixabay
De werkelijke oorzaak van borstkanker is niet bekend, maar er zijn wel factoren die te maken hebben met een hogere frequentie van borstkanker.
  • Ten eerste de leeftijd, de kans op borstkanker neemt namelijk toe na het 50e jaar.
  • Ook de familiegeschiedenis speelt een rol. Vrouwen die iemand in de directe familie hebben die borstkanker heeft (gehad), lopen een verhoogd risico, vooral als de ziekte op jonge leeftijd optrad.
  • Kinderen op late leeftijd krijgen, of helemaal geen kinderen. Vrouwen zonder kinderen of vrouwen die na hun dertigste hun eerste kind krijgen of nooit borstvoeding hebben gegeven, zijn gevoeliger voor borstkanker.
  • Vroeg menstrueren: voor het elfde jaar.
  • Late menopauze: kort na het 50e jaar nog niet begonnen.
  • Goedaardige cysten en gezwellen in de borsten.
  • Voeding die veel dierlijke vetten bevat.

En er bestaat nog een mogelijkheid dat giftige stoffen in het milieu van invloed zijn op de vorming van borsttumoren. Helaas is daar nog heel erg weinig onderzoek naar gedaan, dus er is nog niks zinnigs over te zeggen.

Symptomen borstkanker

De volgende symptomen kunnen worden waargenomen:
  • Een zwelling of knobbel ergens in de borst of de oksel (niet pijnlijk en meestal in het gebied aan de bovenkant of zijkant van de borst).
  • Veranderingen in de textuur en uiterlijk van de huid van de borst, bijvoorbeeld platte delen, kuiltjes, bobbeltjes, schilfers, plooien en roodheid.
  • Veranderingen in de tepel, bijvoorbeeld jeuk, intrekking of brandend gevoel, donkere of bloedige afscheiding.
  • Er treedt een verandering op in de maat en de symmetrie van de borsten.
  • Bij gevorderde stadia gevoeligheid of pijnlijke borsten

Aandacht voor borstkanker / Bron: Maialisa, PixabayAandacht voor borstkanker / Bron: Maialisa, Pixabay

Preventie door zelfonderzoek

Zoals al eerder is aangegeven is het aan te bevelen dat iedere vrouw regelmatig (maandelijks) zelfonderzoek op borstkanker doet ter preventie. Het is niet bewezen dat borstkanker door zelfonderzoek eerder ontdekt wordt, daarom is het ook belangrijk om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker.

Zelfonderzoek borsten

Start het zelfonderzoek door voor een spiegel te gaan staan en bekijk de borsten zorgvuldig of veranderingen in vorm en grootte. Kijk of er rimpels of kuiltjes in de huid voorkomen, de huid schilfert en of de tepel ingetrokken is en of er vocht uitkomt.

Hef beide handen daarna boven het hoofd en controleer op dezelfde manier. Buig, met de handen stevig op de heupen gedrukt, een stukje naar voren en duw schouders en ellebogen naar voren. Bekijk de borsten weer zorgvuldig, door deze veranderingen in de houding kunnen ongewone kuiltjes of bobbeltjes te zien zijn.

Hef vervolgens de linkerarm en maak met drie vingers van de rechterhand zachte ronddraaiende bewegingen over de linkerborst. Begin aan de buitenkant en ga in concentrische kringen naar de tepel (dus van buiten naar het midden van de borst). Let hierbij goed op het gebied onder de arm. Controleer de borst op knobbels of ongewone zwelling onder de huid en knijp zacht in de tepel. Voer vervolgens de dezelfde handelingen uit voor de rechterborst.

Ga dan plat op je rug op bed liggen met een kussentje onder de schouder en herhaal de onderzoekswijze waarbij je de handen boven je hoofd hebt en die waarbij alleen of de linker- of rechterarm is geheven.

Pijnlijke borsten

Als je ergens in de borst of onder de arm een knobbeltje ontdekt of pijnlijke borsten hebt, is het belangrijk naar de dokter te gaan. De meeste knobbeltjes zijn overigens niet kwaadaardig, maar er moet vaak een biopsie worden uitgevoerd om een zekere diagnose te stellen. Ga ook naar de dokter als je een verandering in de vorm, omvang of uiterlijk van de borst of afscheiding uit de tepel opmerkt.
Gerelateerde artikelen
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Borstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBorstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBij borstkanker wordt meestal gelijk gedacht aan een typische aandoening voor vrouwen. Niets is minder waar. Ook bij man…
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Knobbeltje in de borst, borstkanker?Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geneeswijzer
  • http://www.pinkribbon.nl/
  • www.pinkribbontv.nl Website van de Stichting Pink Ribbon met een film over zelfonderzoek van de borsten
  • Afbeelding bron 1: TukTukDesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Maialisa, Pixabay

Reageer op het artikel "Borstkanker: symptomen, behandeling en zelfonderzoek"

Reacties

Trea, 20-11-2015 22:41 #13
Bij ongerustheid en/of twijfel, gelijk naar de HA. Hier vragen heeft geen enkele zin. De HA onderzoekt je liever een keer teveel dan te weinig. Als je niet durft te gaan speel je wat mij betreft Russisch Roulette met je leven. Wat is nu belangrijker? Zet je angst even opzij en ga gewoon!

Noah, 12-07-2014 16:14 #12
Vorig jaar vonden ze bij mij een knobbeltje in de borst. Waarna ik een biopsie moest ondergaan. Het werd een beetje oppervlakkig verdoofd… het zat een beetje diep en het was schijnbaar moeilijk erbij te komen. Het gedeelte waar hij 'schoot' zeg maar, was niet
verdoofd. Het heeft verschrikkelijk pijn gedaan. Ze wroeten gewoon in je rauwe vlees! Het is verdorie 2014! Ook had ik vooraf nog een pijnstiller genomen, maar ik had er wel 3 van kunnen nemen. Ik wilde eigenlijk een klacht indienen, maar toch niet gedaan. Je leest er nergens wat over… je zult wel kleinzielig zijn… Waarom lees je er nooit wat over, hoe je betrokken wordt?

Catteken, 22-05-2014 10:54 #11
In januari heb ik een echo laten nemen van mijn borsten. Daar heeft de dokter niets verontrustend gezien. Het is trouwens ook zo, dat ik heel weinig melkklieren heb, wel veel vetweefsel. Mijn huisarts vertelde mij dat je geen borstkanker kan krijgen op vetweefsel. De arts van de echo vroeg me ook of ik borstvoeding had gegeven, mijn antwoord was neen, en toen zei hij dat het toch niet zou gelukt zijn aangezien ik bijzonder weinig melkklieren heb. Moet ik me grote zorgen maken over het krijgen van borstkanker. 2 weken terug ben ik bij gynaecologe geweest voor jaarlijks onderzoek en ook zij heeft mijn borsten onderzocht en niets verontrustend gemerkt. Toch ben ik nu in paniek, gewoon omdat zij gezegd heeft dat je maandelijks je borsten zelf moet onderzoeken. Kan je van de de ene maand op de andere borstkanker hebben? Alvast bedankt voor je antwoord.

Myriam, 08-07-2013 11:38 #10
Heb juist gezien dat ik vergeten te vermelden heb dat die cystes dus in de linkerborst waren opgemerkt op de echo, en de nmr dan iets gezien heeft op de rechterborst wat dan weer niet kon gelocaliseerd worden op de echo.

Myriam, 08-07-2013 10:35 #9
Ik ben 56 jaar en bij een echo hebben ze een drietal cystes gezien, ik heb nadien een nmr onderzoek gehad en moest dan voor een echo biopsie naar het hospitaal, daar bleek dat ze iets op de nmr rechts gezien hadden en ik dus voor een biopsie in de rechtse borst moest. Die biopsie hebben ze rechts dan niet kunnen doen omdat ze het niet op de echo vonden. Links hebben ze dan weer niet op nmr gezien. hoe kan dit nou? Ik maak me nu toch echt zorgen ook omdat ik nu een branderig gevoel heb aan de zijkant van mijn rechter borst. Moet binnen 3 maanden terug voor een echo, maar ik vind dit toch lang. Kan ik al vroeger terug gaan voor een echo of heeft dit geen zin vermits ze niets konden zien rechts. Mijn moeder had borstkanker op haar 43e en is overleden op haar 53e. Ik ga om de 2 jaar voor een mamo en tussenin voor een echo.
Ik zou het erg vinden dat ik ondanks de regelmatige onderzoeken toch te laat zou zijn.
Mijn gevoel zegt me volgende maand terug te gaan maar weet niet of dit zin heeft vermits ze niets konden zien op echo 14 dagen geleden. Mijn dokter verzekerde me dat het goedaardig was, maar kan men dit wel zien op een nmr of het goedaardig of kwaadaardig is. Door het branderig gevoel nu kan ik het niet van me afzetten en denk er heel de dag aan.

Gerda, 20-04-2013 13:16 #8
Ik ben 50 jaar en kreeg een paar jaar geleden rode ronde vlekjes onder de borsten. Nu is me opgevallen dat de tepelkloof van mijn linker borst roder is dan van mijn rechterborst, en een klein beetje schilferig en soms iets jeukt. Hebben die rode vlekjes en de roodheid van de tepelkloof met elkaar te maken? Kan het borstkanker zijn?

Cynthia, 23-03-2013 10:40 #7
Hallo, ik heb sinds 4 maanden geleden hele erge brandende jeuk op mijn linkerborst.
Nu zit er een deuk in mijn tepel en toen ik in mijn bh keek was het helemaal nat!
Wat moet ik doen. Ik ben zo bang :(! Er komen ook van die schilfertjes die eruit vallen en ik voel een bobbeltje rechts van mijn tepel die ik kan verschuiven
HELP ME Reactie infoteur, 24-03-2013
Beste Cynthia,
Voor een juiste diagnose is het van belang een arts of medisch-specialist te raadplegen.
Groet,
Victor

Maria, 13-03-2013 16:46 #6
Ik heb een vraag: Ik ben 41 jaar en heb sinds afgelopen december een knobbeltje ontdekt en dacht dat het mischien niets ernstigs was dus niet meteen naar de dokter gegaan. Ben afgelopen maandag naar de dokter geweest en ze heeft me doorgestuurd om mammografie te laten maken. Toen ik daar was werd er na de mammografie ook nog een echo gedaan. Uitslag bij de dokter gekregen: een beeld van een zeer verdacht aard met bij de axillaire klieren ook iets gezien. Ik moest met spoed naar de mammapoli voor biposie (stond in de uitslag). Mijn vraag is er kans dat het een vetbultje kan wezen? De snelste datum die ik kan krijgen is de 25ste van deze maand dus moet ik dagenlang in onzekerheid rond lopen.

Maaike, 10-01-2013 13:28 #5
Ben een meisje van 19, heb een beweegbaarbolletje maar die groeit en begint pijnlijk te doen als mijn zoontje (18 maanden) er per ongeluk op ligt of duwt, in mijn andere borst zit precies een harde knobbel die niet beweegt. Zou dit een stuk bot kunnen zijn? Morgen een echo. Ik ben wel bang dat het een tumor kan zijn…

Marc, 21-06-2012 03:24 #4
Beste,
Mijn naam is marc. Ik zit momenteel al 2 maanden in Amerika en heb een week geleden een klein knobbeltje ontdekt onder men tepel. Na een week is mijn tepel heel opgezwollen en als ik op de opgezwolle plaats duw krijg ik een pijnlijk gevoel en nu lijkt het alsof het gezwel wegtrekt, maar als ik nu rond de tepel duw krijg ik constant pijn steken. Weet iemand meer? Zou graag naar de dokter willen hier in Amerika, maar ik zit hier nog een maand in Amerika en ben een beetje bang voor de rekening die ik ga krijg hier als ik naar de dokter ga…
Alvast bedankt

Karo, 12-03-2012 17:02 #3
Beste,
Sinds een tijdje heb ik last van een vreemd gevoel in mijn linker borst,
Ook de tepel voelt vreemd, af en toe schiet er een stekend gevoel in en onderaan verveld hij een beetje.
Ik maak er me toch zorgen over en zeker omdat ik nog maar 24 jaar ben.
Is dit een goede reden om naar de huisarts te spurten?
Bedankt voor het antwoord alvast.
Groeten,
Karo. V

Jozefien, 13-02-2012 00:24 #2
Mijn moeder heeft dit jaar op haar 44ste borstkanker gekregen. Ik heb nu ontdekt dat er een bobbeltje onder mijn oksel zit, er streamen over mn borsten heen lopen en dat mijn borsten best gevoelig zijn. Ik ben pas net 14 jaar, maar ik ben best bang dat ik hetzelfde krijg als mijn moeder. Wat zou ik het beste kunnen doen? Reactie infoteur, 13-02-2012
L.S.
Ik zou je aanraden indien je ongerust bent en er veranderingen zijn opgetreden je te wenden tot je huisarts. Hij/zij kan je dan ook eventueel doorsturen naar een specialist.
Groeten.

Lauren Nock, 29-01-2012 22:11 #1
Sinds een paar maanden heb ik ontdek dat er schilfering is rond de huid en dat ze enorm jeuken, ook zijn ze redelijk pijnlijk, maar ik durf er niet voor naar de dokter te gaan. Zou dit borstkanker kunnen zijn? Ik ben een meisje van 19 jaar. Reactie infoteur, 30-01-2012
Beste Lauren,
Met dergelijke symptomen zou ik je toch aanraden je huisarts te bezoeken, om een juiste diagnose te stellen. Dat is klinisch veel beter te beoordelen.
Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 27-12-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!