InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandeling

Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandeling

Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandeling Als de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen produceert, is er sprake van de ziekte van Addison. Daardoor komen er te weinig corticosteroïde hormonen in het bloed waardoor de stofwisseling niet meer optimaal werkt. De ziekte van Addison treft vooral vrouwen en is soms erfelijk. Addison staakt ook bekend als bijschorsnierinsufficiëntie.

Symptomen

  • Vermoeidheid
  • Slappe spieren
  • Niet lekker voelen
  • Eetlust neemt af
  • Gewichtsafname
  • Duizeligheid
  • Overgeven
  • Pijn in buik
  • Verkleuring van de huid, vooral op knokkels, ellebogen en knieën

De verschijnselen van Addison ontstaan als de bijnierschors niet meer goed functioneert. Er worden dan geen of te weinig cortisol en aldosteron meer aangemaakt. De symptomen worden geleidelijk erger. Vaak is pas in een laat stadium duidelijk dat de patiënt lijdt aan de ziekte van Addison. Patiënten hebben meestal een lage bloeddruk. Wanneer de hoeveelheid cortisol extreem laag wordt, is de zieke erg kwetsbaar voor andere ziekten of verwondingen. Het slecht functioneren van de bijnieren komt vaak naar voren op het moment dat er extra cortisol en aldosteron moet worden aangemaakt, bijvoorbeeld na een ongeval. De ziekte van Addison wordt dan vaak ontdekt. Dit wordt ook wel een ‘Addisoncrisis’ genoemd.

Bijnierschors

De bijnieren bevinden zich boven de nieren. De bijnier produceert in de schors cortisol en aldosteron. Cortisol heeft een belangrijke functie in het lijf. Het zorgt er voor dat infecties kunnen worden bestreden en helpt bij het produceren van suiker in de lever. Aldosteron zorgt voor een goede bloeddruk.

Diagnose

Bij een vermoeden van de ziekte van Addison word bloedonderzoek gedaan. Het bloed wordt getest op het natrium- en kaliumniveau. Ook kan de hoeveelheid cortison worden gemeten. Via het toedienen van een spuitje met een speciale vloeistof kan gekeken worden of de bijnieren nog hydrocortison produceren. Dit wordt de ACTH-test genoemd. Als de bijnieren bij dit onderzoek geen of weinig cortisol produceren is er meestal sprake van de ziekte van Addison.

Behandeling

Patiënten met de ziekte van Addison gebruiken cortisol en aldosteron. Het gebrek aan cortisol wordt bestreden door het slikken van hydrocortison in pilvorm. Ook aldosteron wordt meestal voorgeschreven in pilvorm van fludrocortison, ook wel bekend als florinef. Vrouwen moeten vaak ook geslachtshormonen innemen.

Addisoncrisis

Patiënten met de ziekte van Addison moeten voorbereid zijn op stressvolle situaties. Bij gezonde mensen maken de bijnieren extra hormonen aan. Dat is niet het geval bij mensen met Addison. Daarom is het belangrijk om als patiënt altijd een medicijnpaspoort bij te dragen waarin het gebruik van hydrocortison staat vermeld. In geval van stress kan het nodig zijn extra pillen te slikken. Overleg hiervoor met een arts om voorbereid te zijn als patiënt. Bij braken en/of diarree kan het nodig zijn een noodspuit te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld honderd milligram Solu-Cortef zijn. Meld op de huisartsenpost of de spoedeisende hulp altijd dat je Addisonpatiënt bent, zodat men weet dat je corticosteroïden nodig hebt.

Oorzaak

Het lichaam stelt de werking van de bijnierschors zelf buiten gebruik of zorgt er voor dat de bijnierschors minder goed werkt. Andere oorzaken onder meer zijn: tuberculose, kanker, een ontsteking aan de bijnieren en bijwerkingen van medicijnen.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingZiekte van Addison: oorzaken, symptomen, behandelingDe ziekte van Addison wordt veroorzaakt doordat de bijnierschors te weinig cortisol en aldosteron aanmaakt. De ziekte va…
Ziekte van AddisonZiekte van AddisonBij de ziekte van Addison maken de bijnieren niet de hormonen cortison en aldosteron aan. Deze hormonen zorgen voor de w…
Bloedonderzoek ACTH: Te weinig of te veel cortisol in bloedBloedonderzoek ACTH: Te weinig of te veel cortisol in bloedACTH staat voor een adrenocorticotroop hormoon. Dit is een hypofysehormoon dat de werking van de bijnierschors stimuleer…
Ziekte van Addison: oranjebruine huid, moe en duizeligheidZiekte van Addison: oranjebruine huid, moe en duizeligheidDe bijnierschors is verantwoordelijk voor de afgifte van een drietal zeer essentiële hormonen. Dat zijn androgenen, aldo…
Bronnen en referenties
  • https://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/80109063531221
  • http://www.nvacp.nl/
  • Het medisch handboek, onder hoofdredactie van dr. Jannes J.E. van Everdingen, uitgeverij Kosmos-Z&K Uitgevers

Reageer op het artikel "Ziekte van Addison: symptomen, diagnose en behandeling"

Reacties

Y. Dalver, 21-07-2018 12:28 #2
Bij mij is een dexamethason suppressietest gedaan 08.00 nuchter lab geprikt uitslag is 0,02 cortisol waarde is dit goed?Alvast bedankt gegroet Y Dalver Reactie infoteur, 28-07-2018
Kunt u beste aan de dokter vragen.

Kimberley Pex, 30-05-2015 19:30 #1
Veel mensen die de huisarts bezochten en hoorden dat ze overspannen waren, het maar rustiger aan moesten doen, kunnen bijnieruitputting of Addison hebben. Normaalgesproken wordt je met dit soort symptomen metéén naar een psycholoog gestuurd. Of er wordt antidepressiva voorgeschreven. Extreme vermoeidheid wordt eigenlijk nooit serieus genomen. Mijn extreme zoutbehoefte al tientallen jaren, en lage bloeddruk, schildklier problemen (en operatie) daarna crohn enz.enz. en nu 'n TOP arts, hebben ervoor gezorgd dat de puzzel langzaam in elkaar valt. Cortisoltekort maakt je langzaam kapot. Ik zou de mensen met bijnierschorshormoontekort niet de kost willen geven. Zelf weten ze het zelfs niet eens. AL die mensen aan de antidepressiva die eigenlijk gewoon bijnieruitputting hebben, met vaak hevige gevolgen zoals 'n aantal ernstige ziektes. Vraag aan je dokter om een uitvoerig bloedonderzoek voordat je allerlei troep gaat slikken!

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 25-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!