InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De behandeling van Multiple Sclerose

De behandeling van Multiple Sclerose

Multiple Sclerose, oftewel MS, is een degeneratieve auto - immuumziekte dat een flinke impact heeft op het welbevinden van de zieke. De behandeling van MS vergt zowel een medicamenteuze als een multidisciplinaire aanpak waarin de patiënt centraal staat.

Wat is Multiple Sclerose?

Multiple Sclerose betekent letterlijk meerdere plaques of littekens. De myelineschede rond de zenuw wordt aangetast en er groeien als het ware plaques in de plaats terug. Hoe ernstiger de aantasting, hoe ernstiger de gevolgen voor de patiënt. Afhankelijk van het verloop van de ziekte zal een gedeeltelijk of volledig herstel mogelijk zijn. In volgend artikel Wat is MS is er meer uitleg over de ziekte MS te vinden In dit artikel wordt dieper ingegaan op de behandeling van MS.

Behandeling van Multiple Sclerose

Als de diagnose vastgesteld is, is het van belang dat de behandeling zo snel mogelijk wordt afgestemd, op maat van de individuele patiënt. Afhankelijk van het type MS, is de behandeling aangepast. Over het algemeen kent MS twee verlopen: opstoten en herstelling. Opstoten worden gezien als een (plotselinge) verergering van de symptomen. Nadien volgt het (gedeeltelijk) herstel. De behandeling van MS bestaat uit een combinatie van medicatie en therapieën.

Medicamenteuze behandeling

Naast tal van aanvullende medicatie is interferon een belangrijk onderdeel van de behandeling. Interferonen zijn natuurlijke eiwitten dat een belangrijke rol spelen in het afweersysteem. Interferon bèta wordt dan vaak voorgeschreven om het verloop van de ziekte af te remmen. Interferon bèta kan zowel onderhuids (subcutaan) als in de spier (intramusculair) toegediend worden.

Een vitamine B12 tekort is tevens een symptoom dat bij MS optreedt. Regelmatige injecties kunnen dit tekort weer aanvullen.

Aanvullende therapieën als onderdeel van de behandeling

Naast de medicamenteuze behandeling moet er tevens samen gewerkt worden met logopedisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, verplegend team en psychologen. De impact van MS is zeer groot op het leven van patiënt. Niet alleen op fysisch maar ook op sociaal, psychisch en spiritueel gebied. Men gaat zichzelf afvragen waarom nu juist hij/zij getroffen wordt door de ziekte. Door nauwgezet de therapieën te volgen kan de behandeling zo optimaal mogelijk werken en het leven met MS draaglijker maken. Het aanvaarden van het ziek - zijn is een belangrijke stap hierin. Gevoelens van angst, frustratie, woede, ongeloof kunnen hiervan uitmaken en zijn normaal. Erover praten is dus de boodschap.

Door bijvoorbeeld dagelijks fysiotherapie te krijgen, blijven de bewegingen soepel en verstijven de spieren in mindere mate.
Logopedie kan dan weer een zeer grote hulp zijn bij toenemende slikproblemen en spraakmoeilijkheden. Hulpmiddelen bij het eten zoals een aangepaste beker, aangepast bord en zelfs aangepast bestek kan ervoor zorgen dat er weer met plezier wordt gegeten.

Tot slot

Niet alleen voor de betrokkene persoon in kwestie is het een hele klap om met MS te moeten leven. Maar ook de directe omgeving moet betrokken worden bij de behandeling, ook zij krijgen zwaar nieuws te verwerken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: oorzaken, symptomen en behandelingMultiple Sclerose(MS) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Wereldwijd lijden hier naar schatting zo'n 1,2mil…
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
Multiple sclerose (MS): revalidatieMultiple sclerose (MS): revalidatieMultiple sclerose, afgekort MS, is een ziekte die de cellen van het zenuwstelsel aantast. Er ontstaan allerlei klachten…
Multiple sclerose en curcumaSommige kruiden lijken echte wondermiddelen te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het specerij geelwortel en meer bepaald…

Reageer op het artikel "De behandeling van Multiple Sclerose"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 25-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: Multiple Sclerose
Medische informatie…
Schrijf mee!