InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Multiple sclerose en curcuma

Multiple sclerose en curcuma

Sommige kruiden lijken echte wondermiddelen te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het specerij geelwortel en meer bepaald de stof 'curcumine' niet alleen ontstekingswerend, cholesterolverlagend, spijsverteringsbevorderend en spierversterkend is maar ook invloed heeft op de ziekte van Alzheimer en multiple sclerose MS.

Multiple sclerose

Multiple sclerose is een auto-immuunziekte die begint met een sterke ontsteking van de myelineschede rond de zenuwbanen. Multiple sclerose wil letterlijk zeggen meerdere verhardingen en verwijst naar de verharding van de isolatie (myeline) rond de zenuwstrengen.

De oorzaken van deze ziekte zijn niet bekend, al zijn er wel aanwijzingen dat voeding, leefwijze en mogelijk een virale infectie op jonge leeftijd mede de ziekte kan uitlokken. Het wordt ook een auto-immuunziekte genoemd omdat de zenuwvezels aangevallen worden door onze eigen afweercellen.

Het is duidelijk dat zo'n ernstige chronische ziekte niet zo maar even opgelost kan worden door het gebruik van enkele kruiden. Toch zijn er serieuze aanwijzingen uit onderzoeken dat een aantal specerijen invloed kunnen uitoefenen op het verloop van de ziekte. Vooral geelwortel en gember lijken het ziekteproces te kunnen afremmen.

Onderzoek

Bron: YourEyesOnly, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: YourEyesOnly, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Onderzoekers aan het Vanderbilt University Médical Center in de VS vonden dat curcumine uit geelwortel de ontwikkeling van een MS-achtige ziekte (Expérimental aller­gie encephalomyelitis of EAE) in muizen afblokte door vermindering van de productie van interleukine IL-12. Na drie injecties met 50 tot 100 ug curcumine op één week tijd bleken de sympto­men van de ziekte quasi volledig te verdwijnen. Een controlegroep muizen die geen injec­ties had gekregen, ontwikkelde ernstige symptomen van EAE.

In landen als India, waar veel curcuma wordt gegeten, komt de ziekte mul­tiple sclerose ook weinig voor. Het effect zou te wijten zijn aan de onderdrukking van Nuclear Factor kappa-B, een signaalmolecule die gelinkt wordt aan een grote variatie van ontstekingsgebonden aan­doeningen zoals kanker, atherosclerose, hartinfarct, diabetes, allergieën, astma, artritis, de ziekte van Crohn, multiple sclerose, de ziekte van Alzheimer, osteoporose, pso­riasis, septische shock en AIDS.

Andere stoffen tegen MS

In de literatuur wordt niet alleen curcumine genoemd, maar ook capsaicine (rode pepers), eugenol (kruidnagel), gingerol (gember), anijs, anethol, basilicum en rozemarijn (ursolinzuur), knoflook (diallylsulfide, S-allylmercaptocysteïne, ajoënen) en granaatappel (ellaginezuur).

Opvallend toch wel dat het juist heel veel specerijen zijn, die deze gezondheidsbevorderende werking blijken te bezitten. Reden genoeg dus om specerijen niet alleen voor het smakelijke maar ook voor het gezonde te gebruiken.

Wetenschappelijk onderzoek curcumine

Natarajan, C. and Bright, J.J., Curcumin inhibits experimental allergic encephalomyelitis by blocking IL-12 signaling through Janus kinase-STAT pathway in T lymphocytes, J. Immunol., 168 (12), 65066513, 2002. ......These findings show that curcumin inhibits EAE by blocking IL-12 signaling in T cells and suggest its use in the treatment of MS and other Th1-cell-mediated inflammatory diseases.
Gerelateerde artikelen
Curcuma bij reumatische klachtenGeelwortel, een plant die beter bekend is onder zijn Latijnse naam Curcuma is niet alleen in gebruik als specerij maar h…
Geelwortel, meer dan specerijGeelwortel, Curcuma longa, is een robuust, overblijvend tropisch kruid uit de gemberfamilie, inheems in Zuid Azië. Net a…
Het effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichtenHet effect van kurkuma-extract (curcumine) op de gewrichtenAan kurkuma-extract (curcumine) worden diverse gezondheidsbevorderende eigenschappen toegedicht. Zo wordt het gebruikt o…
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
De kracht van geelwortelSuperfoods en gezonde voeding is erg in opkomst, veel mensen zijn online op zoek naar gezonde voeding en informatie hier…
Bronnen en referenties
  • http://www.curcumin.co.nz/pdf/Curcumin_A_Spice_For_All_Seasons.pdf
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/kruiden-a/curcuma-species
  • Afbeelding bron 1: YourEyesOnly, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Multiple sclerose en curcuma"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 02-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!