InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte: Multiple Sclerose

Ziekte: Multiple Sclerose

Ziekte: Multiple Sclerose Er zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aantast. Door deze ziekte gaan er van de hersenen geen signalen meer naar sommigen delen van je lichaam.

De ziekte multiple sclerose

Multiple Sclerose

Multiple Sclerose (MS) komt in het algemeen voor bij mensen tussen de leeftijd van 20 tot 40 jaar. Het is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel en daarom geen spierziekte wat veel mensen denken. Bij deze ziekte kunnen zenuwen beschadigen en en soms ook niet meer herstellen. Bij MS is het zo dat je plotseling andere klachten kan krijgen dan welke je normaal hebt. Dit komt door het feit dat er een nieuw litteken ontstaat in de hersenen waardoor je hersenen niet meer goed via die plek een signaal door kunnen geven aan de zenuwen. De klachten kunnen ook ineens weer minder worden en is het even rustig.

Vormen van Multiple Sclerose

Progressieve Multiple Sclerose

Deze vorm van MS houdt in dat de MS heel sluipend begint en dat het langzamerhand steeds slechter gaat.

Secundair progressieve Multiple Sclerose

Bij deze vorm van MS heeft de lijder in het begin veel up's en down's. Bij deze vorm kan de lijder binnen een paar jaar langzaam aan achteruit gaan.

Symptomen

  • Minder gevoel in je vingers
  • Minder goed kunnen lopen
  • Af en toe vermindert zicht
  • Vermoeidheid
  • Af en toe niet goed horen

Leefstijl aanpassen

Helaas moet iemand met MS zijn/haar leefstijl aanpassen, hoe moeilijk het ook is. De lijder zal hier enorm van moeten bijstellen maar het is allemaal in positieve zin. Hij/zij zal hier veel profijt van hebben.

Rolstoel of krukken

Wanneer iemand er slecht aan toe is en niet meer goed kan lopen door de ziekte, kan het zijn dat de lijder een rolstoel of krukken krijgt. Maar er zijn ook veel mensen die geen hulpmiddel nodig hebben en waar je het niet aan ziet dat ze MS hebben. Van de mensen die MS hebben, zitten er ongeveer 20% van de mensen binnen 10 jaar in een rolstoel. Dit zal binnen 20 jaar 50% van de mensen zijn.

Behandeling

Helaas is de ziekte niet te genezen. Ook zijn de wetenschappers er nog niet uit wat de oorzaak van de ziekte is. Wel zijn er medicijnen die de symptomen kunnen verminderen. Maar er zijn ook therapieën die kunnen helpen bij de ziekte zoals fysiotherapie en/of ergotherapie. Coaching of begeleiding is erg belangrijk in dit stadium.
Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: oorzaken, symptomen en behandelingMultiple Sclerose(MS) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Wereldwijd lijden hier naar schatting zo'n 1,2mil…
Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MSMultiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MSWat is nou eigenlijk Multiple Sclerose ofwel MS? Hoe weet je of je misschien MS zou kunnen hebben of niet? Wat zijn de v…
Multiple Sclerose en HomeopathieMultiple Sclerose en HomeopathieMultiple sclerose is een aandoening waarbij het centrale zenuwstelsel wordt aangetast. Naast de reguliere behandelingen…
ALS: wanneer je spieren één voor één uitvallenALS: wanneer je spieren één voor één uitvallenAmyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is een neuromusculaire aandoening: het is een spierziekte van de zenuwcellen die d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SGENET, Pixabay
  • http://www.fysiotherapie-amsterdam.nl/MS.html

Reageer op het artikel "Ziekte: Multiple Sclerose"

Reacties

Niek, 30-03-2015 21:28 #3
Marijke,

Laat ook eens naar Lyme kijken. Deze ziekte geeft op zeer veel punten hetzelfde beeld als MS; inclusief de witte puntjes op de MRI.

Marijke, 04-08-2012 12:48 #2
Rozanne,
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook al doorgestuurd naar de VU poli onbegrepen klachten. Of ik daar verder mee kom, moet ik nog maar bezien. Ik heb in ieder geval voor alle lichamelijke klachten die ik heb, meer de tijd om mijn verhaal te doen.
Het blijft inderdaad vervelend, allemaal. Het wordt zo gauw op psychisch en tussen je oren gegooid. Hoewel, bij mij zit het letterlijk tussen mijn oren, een hoofd vol littekens.
Groet,

Marijke, 03-08-2012 15:37 #1
Goede middag,
Onlangs heb ik een MRI-scan een een ruggeprik gehad om te zoeken naar de oorzaak van de ontstekingen in mijn hersrenen:

-mutipele demyelinisatiehaarden in de witte stof waarvan een aantal het aspect van de Dawsons fingers hebben
- deze haarden zijn gelokaliseerd in en rond het corpus callosum
- infratentorieel geen afwijkingen
- verder geen bijzonderheden zoals tumor
Conclusie: demyelinisatie haarden in de witte stof zoals wel bij MS gezien wordt - aldus de radioloog
Eindconclusie neuroloog: ME/CVS.

Dus: alles wijst op MS, maar uit de ruggeprik is niets gekomen. De neuroloog heeft echter een zeer korte anamnese gedaan wat betreft neurologische verschijnselen.
Maar, omdat ik geen verlammingsverschijnselen in arm, been of gezicht, geen plasproblemen, geen aangezichtsproblemen en geen prikkelingen heb, is het geen MS.
Aangezien de anamnese veel te kort was, veel te weinig tijd natuurlijk, en omdat de vraag me overviel of ik uitvalsverschijnselen heb gehad, kon ik dat niet zo gauw bedenken. Omdat ik altijd maar alles verdoezel, altijd zoveel ellende heb dat je niet meer beter weet. Maar zo'n 8 jaar geleden begon het veel erger te worden in mijn hoofd, ernstig suizen, erge draaiduizelingen. In maart jl. heb ik een paar keer achter elkaar door mijjn benen gezakt door ernstige duizelingen. Ook heb ik bij inspanning lichte wegrakingen. De huisarts zei ook dat ik neurologische verschijnselen had.

Zou ik eventueel een second opinion kunnen aanvragen? Volgens mij komt het namelijk wel eens voor dat de diagnse MS wordt gemist.

Graag uw reactie Reactie infoteur, 03-08-2012
Beste Marijke,

Erg vervelend voor je allemaal! Aan je verhaal te lezen is het inderdaad misschien verstandig om een second opinion aan te vragen. Ik ben geen arts, dus ik durf helaas niets te zeggen over hoe en wat verder.

Heel veel succes!

Gr. Rozanne

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!