InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandeling

Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandeling

Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandeling De ziekte van Hodgkin komt vooral voor bij jonge mensen, tussen de 15 en 45 jaar, en komt iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Het genezingspercentage bij patiënten zonder uitzaaiingen is hoog, als er therapie plaatsvindt. Als er uitzaaiing heeft plaatsgevonden is het genezingspercentage veel lager. Behandeling kan plaatsvinden met bestraling of chemotherapie, of een combinatie ervan.

Ziekte van Hodgkin

Lymfe en het lymfestelsel

Door het lymfestelsel in het lichaam stroomt lymfe. Dit is een heldere, lichtgele vloeistof met voornamelijk witte bloedcellen en rode bloedcellen. De witte bloedcellen bestrijden infecties in het lichaam. Grote groepen lymfevaten bevinden zich bij de oksels, in de liezen, het onderlichaam en de hals. Als lymfocyten ongeremd gaan groeien noem je het lymfoom. De ziekte van Hodgkin is daar een voorbeeld van. Het kan ontstaan in de lymfeknopen, de milt, de amandelen, het beenmerg en de zwezerik. De oorzaak is nog onbekend, al wordt er gedacht aan een verband met het Epstein-Barrvirus, wat de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt.

Symptomen ziekte van Hodgkin

  • Opgezwollen lymfeklieren, die ook pijnlijk kunnen zijn
  • Vermoeidheid
  • Koorts
  • Jeuk
  • Nachtzweten
  • Gewichtsverlies

Diagnose stellen ziekte van Hodgkin

  • Lichamelijk onderzoek
  • Bloedonderzoek, waarmee bloedarmoede kan worden aangetoond. Er wordt ook getest op de ziekte van Pfeiffer en andere ziekten die gezwollen lymfeklieren veroorzaken, om die ziekten uit te sluiten.
  • Bioptie van het aangedane lymfeweefsel en het beenmerg
  • Röntgenfoto’s van de borst, waarbij de lymfeklieren te zien zullen zijn
  • CT scan van het hele lichaam, om alle lymfeknopen te checken op de ziekte

Behandeling ziekte van Hodgkin

  • Bestraling
  • Chemotherapie
  • Eventueel immunotherapie waarbij stoffen worden ingebracht die het afweersysteem van de persoon versterken
  • Transplantatie van stamcellen na bestraling. De eigen cellen zijn kapot gegaan, de nieuwe stamcellen kunnen zich specialiseren tot rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes.

Tijdens behandeling met chemotherapie wordt je vatbaarder voor infecties, doordat het eigen afweersysteem wordt onderdrukt. Het is belangrijk om direct de arts te waarschuwen als je koorts krijgt. Chemotherapie en bestraling kunnen negatieve invloed hebben op de vruchtbaarheid.

Vermoeidheidsklachten

Zowel door de ziekte als door de behandeling kan ernstige vermoeidheid optreden, die lang kan aanhouden.

Pijnklachten

Pijnklachten kunnen optreden, maar meestal is het onder controle te houden. Neem bij erge pijnklachten contact op met uw behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkankerHodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkankerEr bestaan verschillende soorten kanker van het lymfestelsel. Maligne lymfoom is een groep van soorten kanker van het ly…
Geneeskundige methodiek: Morbus hodgkinHet lichaam beschikt over een lymfevatenstelsel. Dit stelsel vervoert lymfe, deze lymfe wordt in de lymfeklieren gefilte…
Lymfeklierkanker (maligne lymfoom)Lymfeklierkanker (maligne lymfoom)Lymfeklierkanker (maligne of kwaadaardig lymfoom) is een type kanker waarbij kwaadaardige witte bloedcellen - ofwel lymf…
Het huidlymfoom, een vorm van kankerHet huidlymfoom, een vorm van kankerEen huidlymfoom is een apart type non-Hodgkin lymfoom. Het is eigenlijk een non-Hodgkinlymfoom dat wordt aangetroffen in…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl
  • Boek Bloed en immuunsysteem ISBN 978 90 6407 793 7

Reageer op het artikel "Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandeling"

Reactie

S. van der Wal, 31-03-2012 02:07 #1
35 jaar geleden kreeg ik de "ziekte van Hodgkin", milt verwijdering en bestraling volgde. Nu heb ik long, hart en vaat aandoeningen in het bestralings gebied, de zogenaamde langetermijnsgevolgen. In 2009 kreeg mijn dochter van 19 jaar verdikte lymfeklieren in haar hals, was extreem vermoeid en lag veel op bed en bank. De schrik sloeg ons om het hart, ze zou toch geen Hodgkin hebben? Na onderzoek bleek het om de ziekte van pfeiffer te gaan, wat een opluchting! Toch bleef de vraag of het Epsteinbarrvirus twee ontwikkelingen door kan maken, een met uitkomst Hodgkin, een met uitkomst Pfeiffer. Is de conditie van de persoon doorslaggevend, of willekeur, of weet men daar nog niets bewezen over te zeggen? Een antwoord op deze vraag, hoe beperkt ook, zou zeer welkom zijn, bijvoorbaat onze grote dank.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!