InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geneeskundige methodiek: Morbus hodgkin

Geneeskundige methodiek: Morbus hodgkin

Het lichaam beschikt over een lymfevatenstelsel. Dit stelsel vervoert lymfe, deze lymfe wordt in de lymfeklieren gefilterd. Op deze manier worden schadelijke stoffen en bacteriën gedood. De functie van het lymfevatenstelsel is de mens beschermen tegen ziekten. Wanneer de lymfeklieren op een ongecontroleerde manier gaan delen spreken we van een lymfoom. Die worden onderverdeeld in 2 soorten, Hodgkin en non- Hodgkin.

Epidemiologie

De ziekte komt vaker voor bij mannen, 1 op 650 vouwen krijgen ziekte tegen 1 op de 550 bij mannen. De non- Hodgkin wordt vaker gesignaleerd bij ouderen en de Hodgkin vaker bij mensen onder de veertig. Bijna de helft van de gevallen met een lymfoom zijn mensen onder de 40 jaar. Bij kinderen onder de 5 jaar komt de ziekte eigenlijk nooit voor.

Etiologie

De oorzaak van het Hodgkin lymfoom is nog niet eenduidig bekend. Uit onderzoek blijkt dat erfelijkheid een rol speelt, mensen die een verslechtert immuunsysteem hebben of medicijnen slikken die dit systeem onderdrukt hebben ook een grotere kans op deze ziekte. Ook wordt vermoed dat virussen een rol kunnen spelen bij het ontstaan van de ziekte.

Pathofysiologie

Hodgkin lymfoom is kanker aan de lymfeklieren. Een lymfeklier, eerst beperkt tot 1 kliergebied bijvoorbeeld de hals, gaat zich ongeremd delen waardoor het gaat zwellen en de klier zijn functie niet meer kan verrichten. Bij deze ziekte wordt met stadia aangegeven hoever de ziekte is gevorderd. Stadium 1: de ziekte is beperkt tot een kliergebied, bijvoorbeeld de hals. Stadium 2: in verschillende kliergebieden/ organen aan een kant vna het middenrif. Stadium 3: verschillende kliergebieden/ organen aan beide kanten van het middenrif. Stadium 4: De ziekte heeft zich ook naar andere organen buiten de kliergebieden verspreid.

Syptomatologie

Bij de stadia die ik hieraan vooraf heb besproken wordt ook altijd een letter vermeld, b staat voor symptomen en a voor geen symptomen. De letter a achter een stadium houdt in dat de zwelling van de lymfeklier het enige symptoom is. Bij de letter b zijn er meer symptomen deze zijn: perioden met koorts, gebrek aan eetlust, gewichtsverlies, nachtelijk zweten zo erg dat je jezelf moet verschonen, onverklaarbare vermoeidheid, jeuk over het gehele lichaam en pijn bij het drinken van alcohol.

Onderzoek en diagnostiek

Als je bij je huisarts komt met klachten die doen vermoeden dat de diagnose mogelijk lymfoom is laat de dokter eerst een bloedonderzoek doen. En aan de hand van de uitkomst wordt verder onderzoek gedaan. Een punctie, waarbij wat lymfevocht uit een gezwollen lymfeklier wordt gehaald, kan bepalen of de klachten door kanker of door iets ander, zoals een virus, worden veroorzaakt. Een biopsie is altijd nodig om de diagnose kanker te stellen. Hierbij wordt een stukje klier verwijderd en verder onderzocht. Als de diagnose Hodgkin is gesteld is er verder onderzoek nodig om te bepalen in welk stadia de ziekte verkeert. Zoals een kno onderzoek, een ct scan, om te kijken waar en of er nog meer aangedane gebieden zijn. Een pet scan die signaleert cellen met een verhoogde stofwisseling wordt gebruikt ter controle van de ct scan.En beenmerg onderzoek om te kijken of er geen kwaadaardige cellen in het beenmerg zitten.

Therapie

De behandeling van de ziekte is meestal curatief. Iedereen wordt behandeld met chemotherapie en soms na afloop bestraalt op de plek van de zwellingen.

Prognose/ beloop

De prognose voor iemand met de hodgkin vorm is over het algemeen erg goed. Iemand die in de stadia 1 op 2 verkeerd heeft naar 8 jaar 90% kans op langdurige overleving en iemand in stadia 3 of 4 70 tot 80%.

Complicaties

De complicaties van deze ziekte zijn vaak een gevolg van de therapie. Deze agressieve therapie maakt niet alleen de kankercellen kapot maar ook de goede cellen. Waardoor er klachten kunnen ontstaan als: haaruitval, vermoeidheid, misselijk, diaree, drogemond. De laatste drie klachten veroorzaken weer dat mensen niet of slecht gaan eten wat weer tot gevolg heeft dat mensen ondervoedt raken.
© 2008 - 2019 Hdv20, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkankerHodgkin en non-Hodgkin: lymfeklierkankerEr bestaan verschillende soorten kanker van het lymfestelsel. Maligne lymfoom is een groep van soorten kanker van het ly…
Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingZiekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingDe ziekte van Hodgkin komt vooral voor bij jonge mensen, tussen de 15 en 45 jaar, en komt iets vaker voor bij mannen dan…
Lymfeklierkanker (maligne lymfoom)Lymfeklierkanker (maligne lymfoom)Lymfeklierkanker (maligne of kwaadaardig lymfoom) is een type kanker waarbij kwaadaardige witte bloedcellen - ofwel lymf…
Hodgkin-lymfoom: Kanker van lymfesysteemHodgkin-lymfoom: Kanker van lymfesysteemEen Hodgkin-lymfoom is een zeldzame vorm van kanker van het lymfeweefsel. Lymfeweefsel bevindt zich in de lymfeklieren,…
Het huidlymfoom, een vorm van kankerHet huidlymfoom, een vorm van kankerEen huidlymfoom is een apart type non-Hodgkin lymfoom. Het is eigenlijk een non-Hodgkinlymfoom dat wordt aangetroffen in…

Reageer op het artikel "Geneeskundige methodiek: Morbus hodgkin"

Infoteur: Hdv20
Gepubliceerd: 13-07-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!