InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De invloed van hormonen op je tanden

De invloed van hormonen op je tanden

Vrouwen kunnen vatbaarder zijn voor orale gezondheidsproblemen als gevolg van de hormonale veranderingen die zij doorstaan. Hormonale veranderingen beïnvloeden niet alleen de bloedtoevoer naar het tandweefsel, maar ook de lichamelijke reactie op de toxines (gifstoffen) die het gevolg zijn van tandplaque. Als gevolg van deze veranderingen, staan vrouwen meer open voor de ontwikkeling van parodontitis in bepaalde fasen van hun leven alsmede tot andere orale gezondheidsproblemen.

Wanneer hebben vrouwen meer risico op een mondelinge gezondheidsproblemen?

Er zijn vijf situaties in het leven van de vrouw, waarin hormoonschommelingen ze vatbaarder maakt voor mondelinge gezondheidsproblemen; tijdens de puberteit, op bepaalde momenten in de maandelijkse menstruele cyclus, bij het gebruik van anti-conceptie pillen, tijdens de zwangerschap en tijdens de menopauze.

Puberteit

De stijging van de productie van het vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron, dat zich voordoet tijdens de puberteit, kan de bloed toevoer naar het tandvlees, en de manier waarop tandweefsel reageert op prikkelingen in plaque, veranderen waardoor tandweefsel rood wordt, gezwollen en meer kans te bloeden tijdens het borstelen en flossing.

De maandelijkse menstruatiecyclus

Als gevolg van de hormonale veranderingen (met name de stijging van de progesteron) die optreden tijdens de menstruele cyclus, ervaren sommige vrouwen mondelinge veranderingen die kunnen bestaan uit helder rood gezwollen tandvlees, gezwollen speekselklieren, de ontwikkeling van kanker zweren of bloedend tandvlees. Menstruatie tandvleesontstekingen beginnen gewoonlijk een of twee dagen vóór het begin van de periode en verdwijnen kort na de periode.

Gebruik van anti-conceptie pillen

Vrouwen die bepaalde orale contraceptiva nemen die progesteron bevatten kunnen worden geconfronteerd met ontstoken tandvleesweefsels als gevolg van de overdreven reactie op de toxinen geproduceerd door plaquette. Sommige orale contraceptiva verhogen namelijk het niveau van de hormonen in het lichaam. Vertel uw tandarts als u orale contraceptiva neemt.

Zwangerschap

Hormoonspiegels veranderen beduidend tijdens de zwangerschap. In het bijzonder een verhoogd gehalte aan progesteron kan op elk tijdstip, gedurende de tweede tot de achtste maand van de zwangerschap, tandvleesontstekingen veroorzaken - een aandoening die men zwangerschap tandvleesontsteking noemt . De tandarts kan aanbevelen om vaker professionele cleanings te laten doen om zo bij te dragen aan de vermindering van de kans op het ontwikkelen van tandvleesontsteking. Vertel je tandarts als je zwanger bent.

Menopauze

Tal van mondelinge veranderingen kunnen optreden als gevolg van ouderdom, de medicatie genomen voor de bestrijding van ziekten en hormonale veranderingen als gevolg van de menopauze. Deze mondelinge veranderingen kunnen bestaan uit onder andere veranderde smaak, branderig gevoel in de mond, een grotere gevoeligheid voor warme en koude gerechten en dranken en een daling de speeksel stroming die weer kunnen resulteren in een droge mond.

Droge mond, op zijn beurt kan resulteren in de ontwikkeling van parodontitis omdat het speeksel niet genoeg in staat is om de mond te bevochtigen en te reinigen door middel van het neutraliseren van zuren geproduceerd door plaque. Droge mond kan ook het gevolg zijn van vele recepten en medicijnen die vaak worden voorgeschreven aan oudere volwassenen.

De daling van oestrogeen, gedurende de menopauze, betekent voor vrouwen ook een groter risico voor het verlies aan botdichtheid. Het verlies van bot, met name in de kaak, kan leiden tot het verlies van tanden. Het terugtrekken van tandvlees kan een teken van botverlies in het kaakbot zijn. Het terugtrekken van tandvlees verhoogt ook de kans potentiële tandbederf.
© 2008 - 2019 Justbe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voortplantingsstelsel; hormonen en voortplantingDe voortplantingshormonen gonadotrofine Releasing Hormone (GnRH), follikel stimulerend hormoon (FSH), luteïniserend horm…
Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenInformatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenVrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden…
Het onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapHet onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapTijdens je zwangerschap heeft je lichaam heel wat te verduren, zo ook je gebit. Ze zeggen weleens dat iedere zwangerscha…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Oestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon of oestrogenen is een hormoon dat voornamelijk tijdens de zwangerschap veel voorkomt, maar gedurende…
Bronnen en referenties
  • Oral Health Center

Reageer op het artikel "De invloed van hormonen op je tanden"

Reactie

Els, 25-04-2016 18:26 #1
Het klopt helemaal wat hier beschreven wordt. Ik ben 53 jaar, ben al jaren met de overgang bezig en sinds een paar maanden last van mijn gebit, met warm koud wat volgens mijn tandarts komt vanwege terugtrekkend tandvlees. Maar wat doe ik hier tegen, ik slik sinds kort 2x daags overgangbalans, (rode klaver, hop, maca extract, en Isoflavonen extract) dit helpt prima tegen de opvliegers, ook slik ik glucosamine, chondroitine, voor bot en kraakbeen. Kan ik hier nog iets aan toevoegen, de pijn in mijn mond maakt t eten beperkter. Vriendelijke groet Els

Infoteur: Justbe
Gepubliceerd: 14-07-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!