InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bril versus lenzen

Bril versus lenzen

Dit jaar halen strakke, sterk afgelijnde monturen met een fel kleurtje de bovenhand. De klassieke gouden of zilveren bril moet de duimen leggen voor deze nieuwe trend. Uiteraard zijn er ook andere middelen om een perfect zicht te verkrijgen. De technologische vooruitgang van de vorige decennia bieden ons de mogelijkheid om de klassieke bril te vervangen door contactlenzen. Maar wat is nu het gebruiksvriendelijkst, goedkoopst en het best voor onze ogen? We zetten het voor u even op een rijtje.

De bril en zijn minpuntjes

De moderne bril zoals wij die nu ongeveer kennen, werd uitgevonden in de vroege 18e eeuw. De bril maakt ieder jaar evoluties door naarmate onze stijl veranderd. Brillen lijken velen de eenvoudigste oplossing wanneer we verziend of bijziend zijn maar toch heeft ook een bril scherpe kantjes. Vaak gaat het om details waar je helemaal niet aan denkt bij de aankoop maar die je pas tijdens het dragen gewaarwordt. Regendruppels en damp op de glazen kunnen bijvoorbeeld soms erg vervelend zijn. Een bril moet ook regelmatig aangespannen worden. Bij spelende kinderen moet de bril soms een duwtje incasseren waardoor de bril niet helemaal recht meer is of niet meer mooi op de neus blijft. Je kan ook nooit een gewone zonnebril kopen, deze moet steeds aangepast worden aan je ogen.

Harde en zachte contactlenzen

De lenzen deden al hun intrede in de 17e eeuw maar werden pas echt ontdekt door de mensen rond 1950, voornamelijk in de VS. Er zijn 2 soorten lenzen: harde en zachte lenzen. Harde lenzen worden onder andere gedragen door mensen met astigmatisme (afwijkende kromming van het hoornvlies). Zachte lenzen kunnen door iedereen gedragen worden. Beide lenssoorten vergen een aanpassingsperiode in het begin (of wanneer je ze een tijdje niet meer gedragen hebt). Harde lenzen kunnen soms oncomfortabel zitten en zijn minder beweeglijk. Je kan deze wel gemakkelijk inbrengen door de kleinere oppervlakte. Harde lenzen komen ook het oog ten goede: de achteruitgang qua sterkte van ons oog wordt geremd. Bij beide lenssoorten kan je uiteraard te maken hebben met stofjes maar door deze stofjes gaan onze ogen tranen en worden ze al snel uit ons oog verwijderd.

De voor-en nadelen van contactlenzen

Lenzen zijn duurder wat betreft onderhoudsproducten (lensvocht, intensiefreiniger…). Ze worden bewaard in een lenshouder waardoor het moeilijk wordt om ze te verwisselen maar een onoplettendheid kan natuurlijk altijd een foutje veroorzaken. Als je je lenzen verwisseld hebt, wordt je dat meestal wel gewaar. Wanneer je je bril opzet en je merkt dat je ogen zich te veel moeten aanpassen, dan zijn de lenzen waarschijnlijk omgewisseld. Dit kan ook voorkomen wanneer je verkouden bent, dan is het soms lastig voor je ogen om lenzen te verdragen. Sporten met lenzen gaat perfect, het is vaak gemakkelijker dan een bril.

Een weldoordachte keuze maken

Veel mensen combineren de twee: lenzen bij het werken, weggaan, uitstapjes… en een bril wanneer ze thuis zijn of wanneer het niet aangeraden is om lenzen te dragen (in een zwembad bijvoorbeeld tenzij speciale lenzen om te zwemmen). Lenzen vergen meer onderhoud en tijd (om ze in te brengen) maar bieden ook voordelen. Je kan lenzen niet altijd (best niet ’s nachts) en overal dragen. Een bril is het eenvoudigst maar kan wel kleine nadelen hebben. Qua kostprijs hangt alles af van welke lenzen of bril (montuur) je kiest. Overweeg beide en vergelijk goed voor je je keuze maakt. Succes!
© 2008 - 2019 Yelena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bril versus lenzen"

Infoteur: Yelena
Gepubliceerd: 17-07-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!