Telecoaching, psychologische hulp op afstand
Voor veel mensen is het zoeken van psychologische hulp moeilijk, zij ervaren een enorme drempel, telecoaching kan voor hen uitkomst bieden
Wat is telecoaching?
Telecoaching is psychologische hulp op afstand. De hulpvrager ontmoet de hulpverlener niet persoonlijk, maar heeft contact met de
psycholoog via de
telefoon of via
email.
Wanneer heb je coaching nodig?
Iedereen kent op gegeven moment wel een periode in zijn of haar leven waarop men het gevoel heeft op een tweespoor te staan. Of een moment waarop je je afvraagt: waarom voel ik dit, waarom ben ik zus of zo? Op zo'n moment kan
coaching je helpen om een helderder beeld van je situatie te krijgen en je handreikingen bieden om weer verder te kunnen op het juiste spoor. Ook kan het zijn dat je ernstiger klachten hebt, zoals een burn-out of het gevoel hebben dat alles je boven het hoofd groeit. Het is dan goed op hulp te zoeken op psychologisch gebied. Vaak denkt men dat er iets vreselijk mis is, wanneer men een psycholoog nodig heeft, of dat men aangemerkt zal worden als psychiatrisch patiënt. Dit is echter niet zo, een periode in je leven hebben, waarin het wat minder gaat is heel normaal. Psychologische hulp kan je dan helpen om snel en sterker uit die vervelende periode te komen.
Waarom is telecoaching nuttig?
Telecoaching heeft de volgende voordelen:
- Telecoaching is laagdrempelig, je hoeft de deur er niet voor uit
- Het is onopvallend, niemand ontdekt dat je onder behandeling van een psycholoog bent
- Het is gemakkelijk, je kunt vanaf iedere plek die je wenst via de mobiele telefoon contact hebben met de hulpverlener
- Het maakt niet uit waar de telecoach zich bevindt, je kunt de telecoach die jou het meest aanspreekt in de arm nemen, afstanden spelen geen rol
- Het bespaart tijd en kosten, je hoeft nergens naar toe te reizen
- Je kunt coaching krijgen in je eigen, vertrouwde omgeving
- Men is vaak meer op zijn gemak, over de telefoon of via email is het voor veel mensen gemakkelijker praten.
- Er kan gebruik gemaakt worden van kortere sessies
- Er zijn veelal kortere wachtlijsten
Vormen van telecoaching
Telecoaching wordt door verschillende organisaties aangeboden. De één geeft speciaal
coaching aan werknemers, bijvoorbeeld wanneer zij op hun werk in conflictsituaties komen, of wanneer een medewerker getraind moet worden om beter te functioneren. Ook is telecoaching mogelijk om zieke medewerkers te helpen om te reïntegreren.
De ander heeft telecoaching speciaal voor pubers die in een dip zitten en in een depressie dreigen te raken (www.gripopjedip.nl).
Verder is telecoaching mogelijk voor verslaafden, opvoeders, nabestaanden, onzekere mensen, mensen die willen afvallen, mensen met relatieproblemen etc.
Hoe regel je telecoaching?
Wanneer je op een bepaald terrein gecoacht wilt worden is het handig om op internet naar aanbieders te zoeken. Soms is de coaching gratis (bijv. bij coaching voor pubers), soms zal de werkgever de coaching betalen, en in andere gevallen zal de coaching door je ziektekostenverzekeraar vergoed kunnen worden. In het laatste geval heb je een verwijzing van je huisarts nodig voor de vergoeding door de verzekering. Ook kan je huisarts je in dat geval wellicht adviseren welke soort psychologische hulp het beste voor je is. Nadat je dan telefonisch contact hebt opgenomen met de hulpverlener, zal deze veelal eerst een intakegesprek met je houden. Ook dit kan meestal telefonisch, sommige hulpverleners willen echter eerst de hulpvrager gezien hebben voordat ze een traject van telecoaching met hem of haar aangaan. Wanneer je dit pertinent niet wilt zoek dan een hulpverlener die bereid is uitsluitend contact via telefoon of email te hebben.
Amerika
Amerika is zo ongeveer de marktleider op psychologisch gebied, een groot deel van de bevolking heeft er hulp van een
psycholoog en dit is daar geheel geaccepteerd. Inmiddels vindt daar 95% van de coachingsgesprekken plaats per telefoon.
Ons kleine landje is hier wat later mee, maar de verwachting is dat telecoaching zich snel zal uitbreiden.