Teenslippers, niet voor elke dag

Lekker luchtig op een warme zomerdag, makkelijk in huis en op de camping en hygiënisch in het zwembad. Vele van ons slipperen er lustig op los. Onderzoek heeft echter aangetoond dat teenslippers zeer slecht kunnen zijn voor de voet.

Gevolgen van het overmatig dragen van slippers

De meeste teenslippers bevatten geen voetbed. Evenmin zal er doorgaans veel geld worden uitgegeven om over te gaan tot aanschaf van een goede slipper. Ze worden immers gezien als een accessoire die niet al te vaak wordt gebruikt in plaats van schoeisel. Toch kan dit een aantal nare gevolgen met zich meebrengen als:
  1. Ontstekingen van de achillespees
  2. Ontstekingen van het bindweefselband op de voetzool
  3. Irritatie van het scheenbeen
  4. Bot- en teenbreuken (dit uiteraard door het stoten)

In eerste instantie lijken de eerste 3 kwalen niet zo shockerend, houd er echter rekening mee dat deze aandoeningen niet zomaar met een paar pillen zijn opgelost maar dat het maanden kan duren voordat de klachten echt over zijn. Op dat moment zul je je pas realiseren hoe afhankelijk je eigenlijk van je voeten bent.

Waarom zijn slippers zo slecht voor de voet

Bij het dragen van slippers zul je je tenen doorgaans moeten “klauwen” om een goede grip op de slipper te hebben en te voorkomen dat deze van je voet valt. Controle over de hiel heb je bij deze manier van lopen echter niet, deze komt op alle plekken van de slipper terecht en soms zelfs naast de slipper.

Bovendien neem je op slippers kortere stappen en wikkel je de stap niet goed af. Dit zal zeker gelden voor mensen die door de bouw van hun voet al moeilijker lopen op slippers. Voor mensen met platvoeten is het sowieso af te raden om schoeisel zonder goede ondersteuning te dragen en mensen met een lage wreef hebben meestal in het geheel geen grip op de slipper. Ook spelen andere factoren zoals bijvoorbeeld overgewicht een rol. Zeker als u diabetes heeft wordt u door onderzoekers afgeraden op slippers te lopen.

Hoe kan ik schade aan mijn voeten door slipperen voorkomen

U kunt schade aan uw voeten voorkomen door goede slippers met een voetbed te kopen waar de hiel wordt ondersteund. Uiteraard is hier doorgaans een prijskaartje aan verbonden dat vele male hoger ligt dan een gewone slipper. Het beste is het echter de slippers alleen voor korte tijd achter elkaar te dragen en regelmatig af te wisselen met ander schoeisel.
© 2008 - 2020 Dsvh13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.telegraaf.nl/binnenland/1505038/__Slippers_slopen_de_voet__.html
  • http://www.molokaitimes.com/articles/8617163447.asp
  • http://sachiniperera.blogsome.com/2006/05/08/rubber-slippers-fad-or-health-hazard/

Reageer op het artikel "Teenslippers, niet voor elke dag"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: Juli 2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!