InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kroon en brug bij de tandarts met Cerec

Kroon en brug bij de tandarts met Cerec

Kroon en brug bij de tandarts met Cerec De Cerec 3D is een apparaat waarmee de tandarts aan de stoel in de tandartspraktijk snel en eenvoudig bijvoorbeeld een kroon of brug kan maken. Dit apparaat biedt voor veel tandartsen en patiënten een uitkomst, aangezien het veel tijd en daarmee ook kosten uitspaart. Er hoeven namelijk alleen scans genomen te worden in de mond. Waardoor happen en afdrukken nemen niet meer nodig is.

Kroon of brug met Cerec

De naam Cerec is afgeleid van CEramic REConstruction. De Cerec 3D werkt met een zogenaamd CAD/CAM systeem. CAD staat voor Computer Aided Design en CAM voor Computer Aided Manufacturing. Het komt erop neer dat er eerst computerondersteund wordt ontworpen, waarna de computerhardware de onderdelen of producten fabriceert. Zo kan een kroon of brug worden gemaakt.

Geschiedenis Cerec

De Cerec 3D bestaat al heel lang. Zo zag Cerec nummer 1 het licht in 1987. Die had nog niet veel functies. In 1994 en 2000 kwamen respectievelijk de Cerec 2 en 3. Vanaf 3 is de computerunit losgekoppeld van het deel dat het slijpwerk doet, zodat dat bijvoorbeeld in een andere kamer kan plaatsvinden. De Cerec 3D kwam in 2003 en sindsdien kon er veel meer met de computer. De nieuwste versie Cerec MC XL is sinds 2007 leverbaar en biedt nog hogere precisie door kleinere slijpstappen. Ook de kortere slijptijd (hogere productie) en de grotere slijpkamer zijn kenmerken die de vorige versies nog niet hadden.

De volgende werkstukken kunnen er mee gedaan worden (en allemaal chairside):
  • Inlays
  • Onlays
  • Tijdelijke bruggen
  • Veneers
  • Kronen

Werking Cerec bij de tandarts

Het principe van de werking is op papier eigenlijk heel eenvoudig, in de praktijk is het natuurlijk vaak wat lastiger. Stel de patiënt heeft een kroon nodig, dan maakt de tandarts eerst een omslijping van het betreffende element. Met een scanapparaat kan er een foto worden genomen van de preparatie. Kan dit niet? Dan kan er ook worden gescand op een afdruk ervan.

Deze foto is direct zichtbaar op het computerscherm. De tandarts kan dan als het nodig is de kroon die de software heeft getekend bewerken (zie volgend paragraaf hoe de computer dit doet). Tijdens het bewerken doorloop je een aantal stappen. Wanneer de vorm goed is wordt deze met 1 druk op de knop verstuurd naar de machine die het slijpwerk doet. Als daar een blokje in zit kan de machine direct beginnen met slijpen.

Kronen en bruggen afwerken

In de machine zit een venstertje (zie afbeelding over de slijpmachine) waarmee je direct het werk van de slijpschroeven kunt zien op het keramisch blokje. Heel apart (vind ik zelf) om te zien dat na ongeveer 10 minuten van het blokje een complete kroon is gemaakt. Hierna kan de tandarts de kronen en bruggen nog verder afwerken. Denk hierbij aan glazuren, polijsten, opbakken en inkleuren. Dat laatste is vaak belangrijk omdat de tand anders erg 'uit de toon valt' bij de rest van de elementen.

Biogeneriek element

Professor Mehl heeft onderzoek gedaan naar het wiskundig benaderen van natuurlijke elementen en voor elk element een wiskundig model te bedenken. Hiervoor heeft hij ieder element dat de mens heeft driedimensionaal gemeten en geanalyseerd (200 tot 300 stuks zonder cariës per elementnummer). Er is gekeken naar de meest belangrijke anatomische karakteristieke eigenschappen (afmetingen, aantal knobbels, vorm knobbels, etc). Hieruit heeft hij een biogeneriek element doen ontstaan.

Punten scannen

Wordt een preparatie of afdruk daarvan gescand, dan kan het originele occlusale vlak door slechts 20 geselecteerde punten wiskundig worden gereproduceerd. Biogeneriek vindt het de beste match en extrapoleert de ontbrekende gegevens. En dit met 50 micrometer nauwkeurigheid volgens het onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een kroon plaatsen?Wat kost een kroon plaatsen?Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisv…
Uw tandarts zorgt voor een mooier gebitUw tandarts zorgt voor een mooier gebitHet kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle…
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dr. Pack, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Presentatie Dental Union
  • http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?p=17765
  • http://www.youtube.com/watch?v=9Qw7q-PU7zk

Reageer op het artikel "Kroon en brug bij de tandarts met Cerec"

Reactie

Mieke, 04-02-2014 19:21 #1
Welke tandartsenpraktijken in Zuid-Holland passen Cerec 3D toe?

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!