InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe duur is een brug bij de tandarts?

Hoe duur is een brug bij de tandarts?

Hoe duur is een brug bij de tandarts? Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop zal zijn. Vragen met betrekking tot de kosten van een brug zijn sinds het vrij laten van de tarieven bij de tandarts alleen maar toegenomen. Verwacht je dat je een brug nodig zult hebben dan is het belangrijk de kosten in overweging te nemen wanneer je een nieuwe verzekering voor tandheelkunde gaat afsluiten. Lees je daarom goed in over de tarieven voor een drie-delige en vijf-delige brug.

De kosten van een brug

Wat is een brug?

Binnen de tandheelkunde wort gesproken van een brug wanneer de tandarts een constructie maakt die dient ter vervanging van een element van je gebit dat is verwijderd en wordt bevestigd op naburige elementen van je gebit. Bij een klassieke brug wordt een metalen structuur gemaakt (in een legering van goud of edelstaal) waar een bedekking van kunsthars of porselein bovenop komt: de kroon. Deze vervanging van je oude tanden heet een pontic. De tanden waarop de pontic bevestigd worden - de pijlertanden - moeten geslepen worden om het geheel goed te laten aansluiten op je eigen gebit. In plaats van je eigen tanden kan ook gekozen worden voor een implantaat (bijvoorbeeld van titanium) om het pontic-element op te bevestigen. Er bestaan verschillende soorten bruggen, te weten:
  • Porselein op metalen structuur, edel- dan wel niet-edel metaal (de VKM-brug)
  • Kunsthars op metalen structuur
  • Volkeramische brug
  • Glasvezel versterkte composietbrug
  • Voorlopige kunstharsbrug
  • Vrijeind brug (met tanden aan maar één zijde van de pontic)
  • Etsbrug of kleefbrug (een pontic met klevende metaalvleugeltjes voor de bevestiging aan de buurtanden)
  • Brug met Prummelklem of Prummelklammer (alleen voor de onderste voortanden)

Wat kost het om een brug te laten plaatsen?

Het laten plaatsen van een brug door de tandarts is behoorlijk duur, doordat het een complexe behandeling betreft waarbij door een tandtechnicus een zirconium brug moet worden gemaakt (waar het grootste deel van de kosten in gaat zitten) en er moet natuurlijk een kroon geplaatst worden en plastisch en eventueel niet-plastisch materiaal worden opgebouwd. Tevens moeten röntgenfoto's gemaakt en beoordeeld worden door de tandarts. De meeste brug zijn drie- dan wel vijf-delig. De website Tandarts.nl heeft na het vrijkomen van de tarieven van tandartsen in 2012 een overzicht gemaakt van de gemiddelde kosten van diverse complexe behandelingen, zo ook deze typen bruggen. Moet je een dergelijke behandeling ondergaan dan is het raadzaam eerst een offerte te vragen aan de tandarts om zo niet voor verrassingen te komen staan op het moment dat je de rekening mee krijgt. Je kunt dan ook rustig nagaan of het plaatsen van een brug onder je aanvullende verzekering valt en welk deel van de behandeling door de verzekering vergoed wordt en wel deel je zelf moet betalen. Als je een uitgebreide tandartsverzekering hebt dan kan het zijn dat tot wel 75% vergoed wordt.

Kosten drie-delige brug

Wanneer je een drie-delige brug laat maken en plaatsen, dan moet je rekenen op ten minste de volgende (afgeronde) kosten:

DeelbehandelingPrijs
Maken van twee kleine röntgenfoto's (inclusief beoordeling) 32
Plaatsen van geleidings- of infiltratieverdovingen 28
Opbouw van het plastisch materiaal 115
De kroon 504
Het brugtussendeel 171
Tandtechniekkosten zirconium brug 800
TotaalCirca 1.652
Tarieven van 2019, bedragen zijn afgerond

Kosten vijf-delige brug

Wanneer je een vijf-delige brug op drie pijlers laat maken en plaatsen, dan moet je rekenen op ten minste de volgende (afgeronde) kosten:

DeelbehandelingPrijs
Maken van kleine röntgenfoto (inclusief beoordeling) 32
Opbouw van het plastisch materiaal 172
Stift 10
Verwijderen wortelkanaalvulling 29
Beetregistratie middelwaarde articulator 86
De kronen 757
Brugdeel en brugtussendelen 430
Tandtechniekkosten zirconium brug 1.250
TotaalCirca 2.822
Tarieven van 2019, bedragen zijn afgerond

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020De tarieven van tandarts en orthodontist gaan omhoog, wat betaalt u in 2019 en 2020 voor de behandeling van een tandarts…
Wat kost een kroon plaatsen?Wat kost een kroon plaatsen?Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisv…
Tanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekeringTanden: je gebit laten verzekeren via de tandzorgverzekeringIs het raadzaam om je tanden te laten verzekeren? Dat hangt af van de kwaliteit van je gebit maar ook van hoever je wilt…
Uw tandarts zorgt voor een mooier gebitUw tandarts zorgt voor een mooier gebitHet kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle…
Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?Je wil rechte tanden, maar echt geen beugel dragen? Met Lumineers is dat een mogelijkheid. In dit artikel beschrijf ik w…
Bronnen en referenties
  • http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/rekeningen/wat_kost_een_behandeling#2vlakamalgaam
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_(tandheelkunde)

Reageer op het artikel "Hoe duur is een brug bij de tandarts?"

Reacties

Karen, 10-03-2016 10:10 #2
Goedemorgen,
Kunt u mij een prijsindicatie geven voor het plaatsen van 1 implantaat met daaraan een brug van
2 dummies + een kroon. Dit wordt geplaatst in de bovenkaak.
Bij voorbaat dank,
Karen.

Cobie Herfst, 06-12-2015 18:25 #1
Hoi, ik heb al jaren problemen met mijn gebit. Ik heb een plaatje boven in mijn gebit. Aan de onderkant mis ik onderin aan de linkerkant twee kiezen, verstandskies heb ik nog. Doordat ik deze twee kiezen mis kom ik steeds met mijn tong tegen deze verstandskies aan. Heb al enige tijd een erge irritatie van mijn tong doordat mijn tong elke keer langs mijn kies komt het resultaat is dat mijn tong elke keer open ligt, allerlei irritatie plekken heb wat zeer pijnlijk is. Kan ik dit meenemen voor vergoeding van de kosten voor het plaatsen van een brug?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-07-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Tandarts
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!