InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat kost een kroon plaatsen?

Wat kost een kroon plaatsen?

Wat kost een kroon plaatsen? Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisverzekering zit tegenwoordig geen vergoeding meer voor tandartskosten voor volwassenen. Hier kunnen aanvullende verzekeringen voor worden afgesloten, of u moet de kosten zelf dragen. De kosten van ingrepen van de tandarts, stonden mensen in het verleden niet bij stil. De rekening kwam rechtstreeks bij de zorgverzekeraar terecht en deze betaalde de rekening. In veel gevallen ontvangt de patiënt nu zelf de rekening. Indien hier een aanvullende dekking voor is afgesloten, zal de rekening nog geheel of gedeeltelijk betaald worden door de verzekeraar.

De meeste aanvullende dekkingen geven een vergoeding tot een bepaald bedrag per jaar. Hierdoor kan het handig zijn om verbeteringen aan het gebit uit te smeren over meerdere jaren.

In het geval u de tandartsdekking niet meeverzekerd, kan het in de toekomst lastig worden om deze dekking alsnog mee te verzekeren. De verzekeraars willen namelijk voorkomen dat verzekerden pas een tandartsdekking nemen op het moment dat er kosten moeten worden gemaakt. De tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar komen altijd voor de rekening van de verzekeraar.

Wat is een kroon?

Een kroon is eigenlijk een stukje metaal of porselein die past op een afgeslepen kies of tand. De kroon lijkt exact op een tand of kies. Deze wordt vastgelijmd op de afgeslepen tand of kies. Een vergelijkbare handeling is het plaatsen van een brug. Een brug wordt geplaatst ter vervanging van meerdere tanden of kiezen. Deze wordt vastgelijmd op meerdere tanden of kiezen aan de uiteinden van de brug. Een brug bestaat eigenlijk uit meerdere kronen.

Waarom een kroon plaatsen?

De tandarts zal in eerste instantie proberen om de tand te vullen in plaats van een kroon te plaatsen. In het geval de vulling te groot is, zal deze niet stevig genoeg worden om te kunnen kauwen. Een kroon is steviger en zal langer mee gaan. Een andere reden kan zijn dat de tand zo verzwakt is, dat het risico bestaat dat deze gaat afbreken.

Stevigheid van kronen

Kronen kunnen worden gemaakt van porselein of metalen. Het grote voordeel van porselein is dat ze nauwelijks opvallen doordat ze een gelijkwaardige kleur hebben. Porseleinen kronen worden vaak gebruikt op de voortanden. Het nadeel is echter dat ze niet sterk genoeg zijn.

Kronen van metaal zijn steviger, maar zien er minder echt uit. Eén van de beste metalen om te gebruiken als kroon is goud. Dit is namelijk een hoogwaardig metaal en slijtvast. Door een gouden kroon is de kans op irritaties of allergische reacties ook kleiner. Een combinatie van beide materialen (metaal en porselein) is een goed alternatief.

Wat kost een kroon?

De kosten zijn van meerdere factoren afhankelijk. Een groot deel van de kosten worden veroorzaakt door de uren die de tandarts erin moet steken om de kroon te maken en geplaatst te krijgen. Daarnaast zijn de kosten ook afhankelijk van de gebruikte materialen. Voor het consult, de kroon en de techniekkosten moet u uitgaan van een bedrag tussen de 475 en 675.

Offerte laten maken door de tandarts

Indien er meerdere ingrepen noodzakelijk zijn, kunt u beter een offerte laten opmaken door de tandarts. Op basis hiervan kunt u de noodzakelijke behandelingen uitsmeren over meerdere jaren. Dit kan handig zijn als u de kosten zelf moet dragen, maar ook om te voorkomen dat u boven de maximale vergoeding van de tandartsverzekering uit komt.
© 2011 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kroon  statussymbool van de koning en landKroon statussymbool van de koning en landDe kroon is een van de rijksinsignen. In Nederland heeft de koning wel een kroon maar hij draagt hem niet. De koning nie…
Uw tandarts zorgt voor een mooier gebitUw tandarts zorgt voor een mooier gebitHet kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle…
Opbouw met kroonOpbouw met kroonEen opbouw met kroon wordt gebruikt wanneer de tand of kies verloren is, maar er wel nog voldoende wortel over is om een…
Bronnen en referenties
  • http://www.wittetanden.nl/behandelingen/kroon/kroon/kroon-11.htm

Reageer op het artikel "Wat kost een kroon plaatsen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-04-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!